Prodejce tenisek a streetwearu Footshop rostl meziročně v prvním pololetí o desítky procent. Plánuje vstup do Francie, Řecka či Bulharska.
Že by zrovna ve Footshopu neměli na tento růstový sprint tu správnou obuv, se předpokládat nedá. Český obchodník s teniskami a streetwearem si za první pololetí 2025 připsal růst o desítky procent.
Utržil 891 milionů korun, což znamená meziroční nárůst o 38 procent. Podobné je to se ziskem EBITDA, který se za prvních šest měsíců vyšplhal na 71 milionů korun, s meziročním růstem o třicet procent.
Růst e-shopu – dnes už s kamennými prodejnami nejen v Česku – se podepsal i na výkonu jeho akcií. Je to už více než dva roky, co Footshop vstoupil na pražskou burzu, od té doby vzrostla jeho tržní kapitalizace o čtrnáct procent.
Firma má před sebou také zatím největší investici od svého vzniku: chystá se postavit robotizovaný sklad za 100 milionů korun.
„První polovina roku 2025 byla pro skupinu přelomovým obdobím, a to především díky mezinárodní expanzi do deseti nových zemí, díky čemuž jsme dosáhli téměř úplného pokrytí Evropy. Zároveň jsme posílili svou pozici díky rozvoji soukromých značek a úspěšné spolupráci se společností Sparta, která prokázala naši schopnost udávat trendy a propojovat sport s pouliční módou,“ uvedl CEO a zakladatel Footshopu Peter Hajduček.
„Ve druhé polovině roku se zaměříme na rozvoj portfolia, posílení značky a další zvyšování provozní efektivity, což nás přiblíží k našemu cíli stát se lídrem na evropském trhu,“ dodal šéf podniku.
V dlouhodobých výhledech počítá Footshop s tržbami kolem 2,8 až 3,1 miliardy korun v tržbách v roce 2029 a až 260 milionů v zisku EBITDA.
Footshopu se také zatím daří meziročně výrazně ukrajovat z míry zadlužení. „Poměr dluhu k vlastnímu kapitálu se meziročně zlepšil o patnáct procent z 4,8x na 4,1x, což odráží silnější kapitálovou základnu a vyváženější kapitálovou strukturu,“ uvádí společnost v tiskové zprávě k pololetním výsledkům.
Footshop, včetně jím koupené značky Queens, má kromě Prahy kamenné prodejny i v dalších čtyřech městech střední a východní Evropy – Bratislavě, Budapešti, Varšavě a Bukurešti. V posledním jmenovaném městě si Footshop prodejnu dokonce koupil.
Francouzi nevracejí
V současné době se poohlíží po vhodných prostorách i ve Francii, kromě Paříže také v Marseille či Lyonu. Dalšími metropolemi s kamennou prodejnou by mohly být Athény či Sofia.
Podle Petera Hajdučka se firma rozhodovala mezi Francií a Německem. Rozhodly vratky. Ty totiž z německých online prodejů dosahují až třetiny všeho prodaného zboží. „Jelikož posílám zboží z našeho pražského skladu, jde pro nás o význačný logistický výdaj,“ dodal Hajduček.
Francie ale funguje jinak. „Z důvodů, které jsou zřejmě kulturní a tak úplně jim nerozumíme, se nám zboží vrací ve Francii zcela minimálně.“
Ze zahraničních trhů se daří Footshopu hlavně v Polsku, kde zaznamenal dvouciferný meziroční růst, a posunul Polsko na třetí nejsilnější trh skupiny.
Dalším důležitým milníkem byla loňská sázka skupiny na sportovní oblečení, což je segment, který povyskočil meziročně ve druhém čtvrtletí o 44 procent.
To ostatně dokumentuje i letošní spolupráce s pražskou fotbalovou Spartou a Adidasem, se kterým Footshop navrhl třetí sadu sparťanských dresů. Výhledově plánuje vstoupit i do cyklistiky.