Online služba pro odložené platby Twisto se po několika měsících vyjednávání dohodla s investory a podepsala investici ve výši pěti milionů eur (v přepočtu zhruba 130 milionů korun). V dalším ze série podcastů Forbes 30 pod 30 to říká zakladatel služby Michal Šmída, který se letos dostal do žebříčku Forbes talentovaných mladých Čechů.
Čtěte také: Velká jízda cestovatelského startupu. Daytrip získal od investorů 16 milionů
„Oslovili jsme velkou škálu investorů v Evropě, Asii i Americe. Nakonec přichází investice ve výši 5 milionů eur od ING Bank z Holandska a Polska, které dohromady dávají 4 miliony eur. A k tomu přispívá rakouská Uniqa, která dává jeden milion eur,“ říká Šmída hned v úvodu podcastu s tím, že získané procentuální podíly startupu žádná ze stran nechce komentovat.
„I když tam nějaké zhodnocení bylo, pro mě bude klíčová valuace v momentě až budeme firmu prodávat, dejme tomu v horizontu pěti až deseti let,“ dodává.
Twisto, které v Česku působí už čtyři roky a má zde více než 200 tisíc zákazníků a 350 pokrytých e-shopů, poslední měsíce nehledalo jen samotné peníze, ale i tzv. smart money. Tedy znalosti a zkušenosti, které pomohou s dalším rozvojem byznysu.
Firma totiž se získanou investicí otevírá polský trh, kde se chce také etablovat a poté pokračovat dále na východ. Formálně tam již má registrovanou společnost Twisto Polska, v příštím roce pak spustí odložené platby v polských e-shopech, a to za podpory právě polské ING Bank Śląski – dceřiné společnosti mateřského holdingu.
A k expanzi startupu má přispět i další čerstvý investor, významný polský bankéř Cezaryh Smorszczewski, který již dříve zaplnil uvolněné místo spojené s investiční skupinou Miton a fondem Bizthusiasm Tomáše Čupra.
„Proč Polsko? Svou silnou stránku vidíme ve východní Evropě. Polsko je populačně čtyřikrát větší než Česko, e-commerce tam roste o 20 až 25 procent ročně, ale zase nejsme naivní, ten trh je velmi konkurenční,“ vypočítává příležitosti i nástrahy sousedního trhu.
Šmída vidí svou šanci hlavně ve „skóringovém“ nástroji Twista pojmenovaném Nikita, který už během objednávání nákupu pomocí umělé inteligence a strojového učení dle několika stovek zdrojových dat hodnotí, zda-li zákazník opravdu odloženou platbu v budoucnu zaplatí, či nikoliv. „Říkáme ji brutální Nikita,“ směje se.
Pokud jde o budoucí plány, startup se chystá zaútočit i na offline. „Novinku, kterou budeme vypouštět ve spolupráci s německou bankou nyní v listopadu, bude Twisto platební karta. Troufám si říci, že to bude první, nebankovní fintechová kreditní karta v regionu. Nebude to ale jen kreditka, bude mít další přidané služby a hodnotu,“ vysvětluje Šmída a slibuje, že zákazník s ní zaplatí všude tam, kde je kartou už dnes zvyklý platit.
A jak dlouho získané finanční prostředky Twistu vydrží? „Další finanční kola budeme plánovat třeba v roce 2019,“ říká Šmída s tím, že ve hře v budoucnu může být klidně i vstup na burzu, pokud by si to situace vyžadovala.
Detailní informace o investici, stejně tak o konkrétnějším fungování nástroje Nikita si poslechněte v podcastu výše.