Herní technologie obvykle míří z Japonska do Česka. Tentokrát se však tvůrcům z týmu české společnosti DIVR Labs podařil opak. V japonské Jokohamě vznikla zcela nová zážitková aréna, která pracuje na principu rozšířené virtuální reality. Návštěvníci nasadí VR brýle a haptickou vestu a prostorem procházejí za doprovodu 4D efektů, jako jsou vítr nebo vibrace, pocit chladu nebo horka z plápolajícího ohně.

Aréna vznikla v rámci nákupního a zábavního centra Yokohama World Porters ve spolupráci s jedním z nejvýznamnějších aktérů japonského retailu, společností Aeon Mall. 

„Nejdůležitějším faktorem byla podle mě kvalita našich her, kterou si Japonci přijeli osobně vyzkoušet do naší herny v Londýně. Důležitým faktorem byla i skutečnost, že téměř veškeré vybavení bylo možné pořídit v Japonsku,“ říká Ondřej Bach, spoluzakladatel DIVR Labs, o expanzi.

Otevřeli na jaře, projekt tak už má za sebou zkušební provoz a nabízí hry vlastní produkce. Ve studiu vědí, že když budou úspěšní, dostanou se k obrovské základně fanoušků videoher. Jen návštěvnost starších „laser game“ center se totiž v zemi počítá v milionech prodaných vstupenek ročně.

Ke kontraktu vedla dlouhá cesta, která čítá několik let. Vývojářskému studiu při ní zásadně pomohli lidé z tokijské kanceláře agentury CzechTrade českého ministerstva průmyslu a obchodu, která se snaží prosazovat český byznys po celém světě. „Bez ní bychom se na japonský trh pravděpodobně nedostali,“ říká Ondřej Bach.

„Japonsko je jednou ze zemí s největším počtem aktivních hráčů videoher, a volba teritoria je tak zřejmá. České firmy se ale musí vybavit především trpělivostí a určitou pokorou při jednáních s japonskými partnery,“ popisuje muž, který dohodě zásadním způsobem pomáhal. Hlavní heslo tak prý zní: nespěchat.

„Klíčové bylo asi přesvědčit japonského partnera, velmi významného hráče mezi poskytovateli obchodních center, firmu Aeon Mall. K tomu pomohlo soustředěné úsilí a prezentace na akcích jako XR Fair Tokyo nebo Tokyo Game Show,“ popsal Jakub Hájek, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Tokiu.

Vývojáři z DIVR Labs tak poprvé vykročili mimo Evropu. Vedle Česka ještě vybudovali arénu v londýnském obchodním centru Westfield London, na domácí půdě se jejich virtuální aréna nachází v zábavním centru Playground v centru Prahy.  

info Foto DIVR Labs
Takhle aréna vypadá z pohledu těch, kteří na sobě VR brýle nemají.

„V naší pražské herně jsme minulý rok přivítali meziročně o deset procent více zákazníků a meziročně zvýšili obrat o třicet procent. Londýn za první celý rok provozu navštívilo přes 22 tisíc zákazníků. V Praze jsme též spustili dvě nové hry, které dosud byly k dispozici jen v zahraničních pobočkách,“ dokládá zájem o arény v číslech šéf vývojářského studia Jakub Imrich.

Návštěvníci se na pražské pobočce mohou podívat do říše dinosaurů nebo se v rámci legendy o Golemovi přesunou do rudolfínské Prahy.

„Plánujeme rozšiřovat naše aktivity jak v Japonsku, tak i v dalších destinacích. V současné době probíhají jednání například v Americe či Bahrajnu,“ nastiňuje další vize Ondřej Bach, spoluzakladatel studia.

Nová lokace představuje i pro DIVR Labs zásadní oživení byznysu. Když v roce 2022 získali zkušené investory v podobě společnosti EC Investments Patrika Tkáče a Daniela Křetínského, firma si slibovala skok vpřed v podobě řady nových arén v evropských metropolích. To se ale tak rychle nepodařilo a první ohlášenou novinkou je právě Jokohama. 

„Nejednalo se o restart v pravém slova smyslu, ale o přizpůsobení se aktuálním požadavkům trhu, který je stále nový a dynamický. V našem týmu jsou stále všichni foundeři,“ vysvětluje CEO Jakub Imrich. U zrodu před lety stáli právě Ondřej Bach a investor Jan Galgonek. 

Strategii ale změnit museli: přišli s kompaktnější verzí VR arén, která slibuje srovnatelný zážitek, ale na třetinové ploše. 

„Proces nalezení a zajištění atraktivních prostor o rozloze přes tři sta metrů čtverečních ve velkých městech se ukázal jako zdlouhavý a nákladově neefektivní, proto jsme se rozhodli pro tuto flexibilnější verzi,“ dodává Jakub Imrich. 

Jejich byznysu nahrává světová poptávka po novém využití „starých“ nákupních center, která hledají pro obří prostory nové využití, které přiláká mladé. Globální optikou je imerzivní virtuální realita spolu s e-sportem trhem s odhadovanou hodnotou okolo třiceti miliard dolarů a dynamickým růstem.