Během pár dní od svého spuštění nasbírala nová konkurence Twitteru více než sto milionů uživatelů a stala se tak jednou z nejrychleji stahovaných aplikací vůbec.
Tvůrci obsahu s masivními počty sledujících se k Threads připojují ve velkém především proto, že si mohou vybrat, zda si ponechají své sledující z Instagramu (pokud již na platformě jsou) a svá modrá ověřovací znaménka. Nemusejí tak začínat od nuly.
Haley Kalil s 1,7 milionu sledujících na Instagramu a 2,7 milionu odběratelů na YouTube byla jednou z prvních, kdo se k platformě připojil ještě v betaverzi. „Pro mě je to samozřejmě další žrout času. Poslední den a půl jsem toho moc nenaspala, protože jsem se vrtala v Threads,“ říká.
Threads přitahuje i tvůrce, kteří primárně publikují obrázky nebo videa, nikoli text. Kalil ale připomenula, že Twitter nikdy nepoužívala – její publikum, tvořené převážně generací Z, tato aplikace příliš netáhne a dlouhodobě výrazně zaostává za YouTube nebo TikTokem.
Tvůrci nicméně sledují, zda Threads nečeká podobný osud jako jiné svého času trendující a dnes zapomenuté aplikace. Vzpomínáte například na pandemickou vlnu zájmu o Clubhouse?
Kalil a další se také obávají další práce spojené s tvorbou obsahu a zapojením sledujících prostřednictvím nového média. „Ještě někdo jste napůl nadšení a napůl vyčerpaní představou, že budete spravovat další sociální síť?“ ptá se na Threads výmluvně Catarina Mello, tvůrkyně cestovatelského obsahu s půl milionem sledujících na Instagramu.
Dvaatřicetiletá influencerka varuje, že Threads, která v současné době neprovozuje reklamy a nenabízí žádný způsob zpeněžení obsahu, může odvést pozornost uživatelů právě od Instagramu a kanibalizuje tak původní, příjmy generující platformu.
„Na Instagramu už jsem si poklesu zájmu všimla,“ tvrdí.
Nástup nové platformy tak pociťují i tvůrci, kteří přechod na Threads neplánují. „Poslední dny to na Instagramu doslova skřípe a slýchám pochyby i od ostatních tvůrců, kteří přemýšlejí, jestli má vůbec cenu sem teď přispívat,“ přibližuje Mello.
Uživatelské rozhraní Threads se nápadně podobá Twitteru – chybí pouze trendující témata, přímé zprávy mezi uživateli a hashtagy. Jinak se prezentuje jako lepší alternativa Twitteru, podobně jako platformy Bluesky nebo Mastodon.
Jakkoli ale obě rostou, stále se jim nedaří stát takovým standardem, jakým ještě pořád Twitter je. Bluesky od spuštění v únoru nasbíral milion instalací, počet aktivních uživatelů decentralizované sítě Mastodon klesl o více než milion na přibližně stejné množství.
Threads však může představovat větší hrozbu. Její explozivní růst je zčásti způsoben jednoduchostí: uživatelé si nemusejí vytvářet účet, uživatelské jméno či profil oddělený od toho, který již mají na Instagramu.
Tvůrci videí, kteří obvykle zveřejňují takzvané reels na Instagramu či videa na YouTube a TikToku, se připojili k Threads v naději, že se psaný formát stane novým způsobem, jak komunikovat se svými sledujícími na individuální bázi a oslovovat jiné typy publika.
Adam Waheed, který vytváří vtipná videa pro svých pět milionů sledujících na Instagramu a bezmála třináct milionů odběratelů na YouTube, plánuje na Threads krátké psané příspěvky.
„Mám pocit, že je to trochu otevřenější konverzace, kde lidé mohou skutečně sdílet své názory,“ říká Waheed. Zatímco Instagram je vnímám jako platforma pro sdílení „krásy a dokonalosti“, autorka cestovatelských videí Jessica Ufuoma chce využít Threads k odhalení autentičtější stránky své osobnosti.
Vyvstávají ale otázky ohledně algoritmu, který na Threads plní kanál příspěvků. Inga Lam, foodblogerka s více než čtyřmi sty tisíci odběrateli na YouTube, byla zpočátku z používání Threads nadšená. „Mělo to podobnou energii jako nějaký obří skupinový chat, kde se všichni těší, až se s každým seznámí,“ popisuje Lam.
Jak ale v aplikaci strávila více času, zjistila, že se v jejím kanálu mísí známé tváře a náhodné příspěvky od cizích lidí, se kterými nikdy předtím nekomunikovala.
Meta pro americký Forbes uvedla, že tvůrci, kteří mají na Instagramu velké množství sledujících a k Threads se připojili brzy sdílením původního obsahu, budou na Threads vidět více. Jak se s tím zkušení tvůrci obsahu pro Instagram nebo TikTok popasují, nám ukážou následující měsíce.