Obě lodi se houpou na Vltavě, obě ubytovávají lidi a v obou se za nocleh platí. Ale zatímco Hermes je přístřeškem lidí bez domova, hausbót Port X kotvící pár stovek metrů níže po proudu zase těch, kteří hledají unikátní designové ubytování v Praze. Teď se obě plavidla na jeden den spojí – přes charitativní projekt Giving Tuesday, který se slaví přesně za týden 29. listopadu a který letos poprvé přiletí do Česka.
V Hermesu, který parkuje pod Letnou, stojí noc 20 korun, ve futuristickém hausbótu, za nímž stojí Hana a Lukáš Otevřelovi, pět tisíc. A protože Giving Tuesday je celosvětovou oslavou dárcovství s pětiletou tradicí, rozhodli se majitelé plovoucího domu, že se při české premiéře k dobročinnosti připojí. Zisk z jedné noci věnují potřebným, a 250 lidí bez domova tak přespí zdarma.
V reklamním studiu LaceUp se naopak zapojují k podpoře na druhé straně zeměkoule. Ačkoli celý rok věnují své volné kapacity pro rozvoj společensky prospěšných projektů v Česku, Giving Tuesday je inspirovalo k finanční podpoře problémů mimo jejich dosah. Věnují bezmála 27 tisíc korun skrze Lékaře bez hranic, které tak zajistí 44 těžce podvyživeným dětem terapeutickou výživu na měsíc tam, kde je nejvíce zapotřebí – v rozvojových zemích.
Dárcovské úterý má být kontrastem k Black Friday a Cyber Monday, což jsou dny, kdy jde hlavně o slevy a utrácení. Proto si jednou Henry Timms s ženou Ashou v respektované americké komunitní organizaci 92nd Street řekli, že se lidé mají víc než dobře a požádají je, aby aspoň na jeden den zapomněli na konzum a zvážili darování. Svou podporu akci tehdy vyjádřil i Bill Gates a vyzval k dobročinnosti přes Twitter.
První rok Giving Tuesday oslovilo na 2500 organizací a od té doby se k projektu připojilo 71 zemí, v nich na 700 tisíc dárců, díky nimž výše darů přesáhla 116 milionů dolarů. A teď je tu i Česko.
„Nejde nám ale o to, aby ten den někdo něco pustil ze své peněženky, jen aby se neřeklo,“ vysvětluje Lucie Mádlová, výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti, která české Giving Tuesday zaštiťuje. „V ten den se oslavuje dárcovství a štědrost. Lidé po celém světě darují a mají z toho dobrý pocit. Firmy připravují na Giving Tuesday speciální výzvy, násobí vybrané peníze, neziskové organizace hromadně fundraisují peníze na prospěšnou činnost nebo naopak svátek využívají k tomu, aby poděkovaly svým dárcům. Není třeba velkých gest, každý čin se počítá.“
Před rokem právě na Giving Tuesday věnoval Mark Zuckerberg na charitu 99 procent akcií Facebooku. V minulých letech poslal módní řetězec H&M 400 tisíc porcí jídla potřebným. Google zase na svou homepage vystavil dárcovskou vinětu: Přispějte organizaci, která se zabývá pomocí autistickým dětem. K půl milionu dolarů od lidí pak dar dorovnal na milion. Deník Guardian zase poskytl veškerý marketingový prostor na svých stránkách organizacím, co pomáhají postiženým uprchlickou krizí.
Čtěte také: Filantrop. Tito lidé usilují o lepší Česko, ukazuje cyklus dokumentů
Česko má v tomto projektu malinko zpoždění, byť už několik organizací kolem projektu kroužilo. Ale nikoho vlastně nenapadlo spojit se přímo se zakladateli a získat od nich licenci. Na začátku tohoto roku proto v Asociaci společenské odpovědnosti rozjeli komunikaci s centrálou v New Yorku, během níž zjistili, o jak složitý proces před podpisem memoranda jde.
„Vybírají si kvalitní organizace, protože jim do rukou dávají know-how i značku,“ popisuje Mádlová. „Takže jsme museli dokládat reference, poznávali jsme se a jim se hlavně líbilo, že naše vize je široká, že asociace zastřešuje nejen firmy, ale i neziskovky a sociální podniky, že máme v rámci společenské odpovědnosti dosah taky na školy, veřejnou správu i jednotlivce. Tím jsme v srpnu získali možnost být národním ambasadorem.“
Podle Nadace Via roste v Česku objem dobročinných darů už dlouho rychleji než HDP. Podle loňských, posledních dostupných dat jednotlivci darovali 1,7 miliardy korun a české firmy jsou asi pětkrát štědřejší než před patnácti lety. Dohromady se tak nastřádalo okolo 5,2 miliardy. A seznam firem a organizací, které už na stránkách projektu ohlásily svou akci, dál roste. Přestože je všechno zatím nové a čerstvé.
„Naběhli jsme do rozjetého vlaku a chybí nám ten rok fungování předtím,“ posteskne si Mádlová a už se těší na druhý ročník dárcovského úterý. „Příští rok bude líp. Firmy už o Giving Tuesday vědí, líbí se jim, připravují plány na příští rok a už teď víme, že s podporou počítají. Bohužel u některých korporací se zahraniční matkou je interní politika tak striktní, že nedovoluje fundraisovat na lokální projekty. Ačkoliv by bylo ideální, aby to, co se tady posbírá, tady i zůstalo. Aby se budovalo lepší Česko.“