Ve Spojených státech začíná 9. září soudní spor, ve kterém americké ministerstvo spravedlnosti obviňuje internetovou firmu Google ze skupiny Alphabet, že potlačuje hospodářskou soutěž v oblasti technologií pro internetovou reklamu.
Google podle žalobců z větší části ovládá infrastrukturu nutnou k financování webových stránek, když prostřednictvím svého systému uskuteční každou sekundu více než 150 tisíc prodejů online reklamy.
Pokud okresní soudkyně Leonie Brinkem shledá, že Google porušil zákon, bude následně zvažovat požadavek žalobců, aby společnost musela prodat platformu pro prodej internetové reklamy Google Ad Manager. Ta v roce 2020 představovala 4,1 procenta tržeb a 1,5 procenta provozního zisku společnosti, vyplývá z průzkumu společnosti Wedbush a soudních dokumentů.
Žalobci tvrdí, že Google vyvinul komplexní mechanismus, jehož cílem bylo ovládnout trh s internetovou reklamou. Součástí tohoto systému měly být jak akvizice menších konkurentů, tak omezení způsobu, kterým klienti mohou používat reklamní nástroje společnosti.
Google obvinění odmítá a tvrdí, že žalobci zkreslují jeho úsilí o rozvoj svých technologií a snahu sloužit zákazníkům. Na tom není podle firmy nic nezákonného.
Agentura Reuters napsala, že soudní spor je zásadním vyústěním dlouhodobého tažení amerických antimonopolních orgánů proti údajným monopolům velkých technologických firem. Tato snaha přitom začala už za administrativy bývalého prezidenta Donalda Trumpa a pokračovala i po nástupu současného prezidenta Joea Bidena do Bílého domu.
Jde o druhý velký antimonopolní případ proti Googlu z poslední doby. V srpnu americký okresní soudce rozhodl, že Google má nezákonný monopol v oblasti internetového vyhledávání. Společnost Google podle soudce potlačuje konkurenci a brání inovacím.
Google „má na trhu obecných vyhledávacích služeb podíl 89,2 procenta, který na mobilních zařízeních dosahuje až 94,9 procenta“, stojí ve sdělení soudu.
Pro Google a jeho mateřskou společnost Alphabet představuje rozsudek zásadní neúspěch. Firma totiž vytrvale tvrdila, že její obliba pramení z obrovského zájmu uživatelů používat její vyhledávač, který je tak dobrý v tom, k čemu je určen, že se stal synonymem pro internetové vyhledávání, píše agentura AP.