Stvořit úspěšný seriál, jako je South Park, Zákon a pořádek nebo Teorie velkého třesku, stojí jmění. Nová generace producentů ale stále vydělává v roztříštěné televizní ekonomice tím, že vyrábí pořady, jež jsou od začátku určeny k opakovanému vysílání.

„Peníze na jachty jsou pryč,“ říká zkušený manažer zábavního průmyslu o nabídkách, které dnes dostávají přední televizní producenti. Před pěti lety, na vrcholu takzvaných streamovacích válek, se studia a technologické společnosti, podpořené nízkými úrokovými sazbami a optimismem Wall Street, utkaly v závodě o růst počtu předplatitelů – zdánlivě za každou cenu.

Počet hraných televizních pořadů ve vysílání a na streamovacích platformách v tomto období poprvé překročil pět set a u tvůrců, jejichž obsah dosáhl mainstreamové popularity, šlo o částky se spoustou nul.

Nejméně dvanáct showrunnerů podepsalo v tomto období devítimístné smlouvy. Další tucet získal více než padesát milionů dolarů v rámci čtyřletých nebo pětiletých kontraktů.

Teď, když většina těchto smluv vypršela nebo v nadcházejících měsících skončí, se ti samí tvůrci objevují ve zcela odlišném televizním prostředí.

Důsledky pandemie, dvou hollywoodských stávek a rozsáhlého snižování nákladů ze strany korporací – nemluvě o nedostatku úspěšných pořadů vytvořených na základě velkých smluv se showrunnery – výrazně oslabily trh pro celkové smlouvy, objednávky seriálů a licenční dohody.

Pro vítěze letošního udílení cen Emmy budou hlavní cenou na konci červeného koberce pozlacené trofeje, nikoli nadstandardní výplaty.

Stále však existuje několik showrunnerů, jejichž výdělky odporují gravitaci – starší generace tvůrců, kteří vlastní procenta ze stamilionových a vyšších zisků, jež každoročně vynášejí megahity jako Simpsonovi nebo Teorie velkého třesku.

Z nejlépe placených televizních showrunnerů za rok 2024 si pět tvůrců vydělalo za posledních dvanáct měsíců více než sto milionů dolarů, a to i po zaplacení honorářů agentům, manažerům a právníkům.

Matt Stone a Trey Parker (South Park), superproducent BET Tyler Perry, Dick Wolf (Zákon a pořádek), James L. Brooks a Matt Groening (Simpsonovi) a Chuck Lorre (Teorie velkého třesku) inkasovali dohromady více než polovinu z 1,2 miliardy dolarů, které si rozdělila dvacítka nejlepších.

Rozdíl by byl ještě větší, kdyby se k nim přidali producenti seriálu Přátelé Kevin Bright, Marta Kauffman a David Crane, ale do žebříčku se dostali pouze ti, kteří v uplynulém roce vysílali nový seriál.

Vzhledem k tomu, že tradiční podíl na zisku a syndikace byly v éře streamingu většinou vymýceny a počet vyrobených epizod jednotlivých pořadů prudce klesl, je jen malý potenciál pro astronomický úspěch, jakého dosáhly minulé generace producentů.

Aby ospravedlnili svou pokračující hodnotu pro studia a streamovací platformy, stávají se dnešní showrunneři spíš šéfy mini studií, kteří dohlížejí na celý malý vesmír pořadů a projektů pro jednu platformu.

Producenti, kteří jsou tak plodní jako třeba Taylor Sheridan z Yellowstone nebo Ryan Murphy z American Horror Story, stále mohou vydělávat vysoké sumy. Tito producentští „kmotři“ jsou štědře placeni za každý projekt, se kterým jsou spojeni, bez ohledu na to, do jaké míry jsou zapojeni.

Je to jeden z hlavních důvodů, proč jsou mezi dvaceti nejlepšími showrunnery pouze tři producenti mladší padesáti let – Michael Schur z Parks and Recreation (48) a tvůrci seriálu Westworld Lisa Joy (47) a Jonathan Nolan (48) – ve srovnání s pěti producenty staršími sedmdesáti let.

U mladší generace showrunnerů, kteří v tomto novém televizním prostředí dospívají a často mají za sebou jen jeden seriálový hit, celkové smlouvy téměř nikdy nepřesahují deset milionů dolarů a z této částky se odečítají honoráře za jednotlivé epizody. Tato nová generace, která je obecně rozmanitější z hlediska rasy, pohlaví a sexuální orientace, má jen malou šanci dosáhnout v blízké budoucnosti vyšších výdělků.

Přesto se štěstí v Hollywoodu rychle obrací a předávání cen Emmy představuje velký krok k získání budoucích superproducentů. Do té doby zůstávají v čele tito showrunneři.

1. Matt Stone a Trey Parker

info Foto Joel Rayan/AP/INVISION

162 milionů dolarů (180 milionů dolarů hrubého)

Dvojice, která stojí za neomalenými žáky coloradské základní školy, je stále jedničkou v oboru díky všeobjímající šestileté smlouvě na 935 milionů dolarů, kterou v roce 2021 uzavřela se společností ViacomCBS na pokračující práva na South Park.

Parker a Stone uvedli v nedávném rozhovoru pro Vanity Fair, že pozastavují výrobu pořadu až do prezidentských voleb v roce 2024 („Nevím, co více bychom o Trumpovi ještě mohli říct,“ řekl Parker), ale jejich dlouholetý muzikál The Book of Mormon stále úspěšně běží na Broadwayi a v londýnském West Endu a roku 2025 bude uveden i v Austrálii.

2. Tyler Perry

info Foto Chris Pizzelo / AP

136 milionů dolarů (147 milionů dolarů hrubého)

„Vlastnictví mění vše,“ řekl Perry Forbesu v roce 2020. Z pohodlí svého obřího pozemku Tyler Perry Studios na okraji Atlanty čtyřiapadesátiletý miliardář vytváří obsah a vlastní na něj veškerá práva.

Ten pak licencuje vysílacím sítím a distributorům, jako je BET, kde v uplynulém roce odvysílal deset pořadů (mimo jiné House of Pain a Sistas). Vydal také tři filmy (dva na Amazonu, jeden na Netflixu) a postupně znovu získává kontrolu nad právy na svou minulou tvorbu, včetně kultovní série Madea, která mu generuje milionové zisky.

3. James L. Brooks a Matt Groening

135 milionů dolarů (143 milionů dolarů hrubého)

První springfieldská rodina Simpsonových má za sebou více než 750 epizod, které vznikají již pětatřicet let a, jak se zdá, nezpomaluje. Ani peníze nepřestávají proudit, přičemž Brooks a Groening (spolutvůrce Sam Simon zemřel v roce 2015) každý rok inkasují honoráře jako výkonní producenti, přestože mají jen malý podíl na pokračující produkci tohoto animovaného pořadu, který je nyní v 36. sezoně (současný showrunner je Matt Selman).

Ještě cennější je rozsáhlá knihovna pořadu, která od roku 2019 díky streamovací dohodě s Disney+ vygenerovala více než miliardu dolarů. Mezitím se na Hulu vrátila Groeningova kultovní Futurama, která se v červenci dočkala své dvanácté série.

4. Dick Wolf

info Foto Forbes US

124 milionů dolarů (146 milionů dolarů hrubého)

Wolfovo impérium policejních seriálů se pevně drží v televizním vysílacím schématu. Jeho vlajková loď Zákon a pořádek a její spinoff SVU se vysílají už pětadvacet sezon (třetí seriál Zákon a pořádek, Organized Crime, byl přesunut na streamovací platformu Peacock).

Stávkou zkrácené sezony postihly Wolfa pravděpodobně více než kteréhokoli jiného showrunnera, ale není potřeba sedmasedmdesátiletého krále vysílání litovat – Forbes ho v lednu zařadil mezi miliardáře.

5. Chuck Lorre

info Foto Forbes US

5. 110 milionů dolarů (130 milionů dolarů brutto)

Lorre těží z dědictví smluv uzavřených během zlaté éry lineární televize, přičemž jeho seriály Dva a půl chlapa, Teorie velkého třesku a Mladý Sheldon stále přinášejí obrovské zisky. Jeden jediný procentní bod podílu na zisku v Big Bangu vynesl v minulém roce až pět milionů dolarů, v závislosti na podmínkách smlouvy, a Lorre jich má pod kontrolou více.

Ačkoli Mladý Sheldon a romantický seriál pro CBS Bob Hearts Abishola v uplynulém roce dospěly do svého seriálového finále, zůstává Lorre pro Warner Bros. produktivní. Na podzim debutoval s desetidílným seriálem Bookie for Max a s druhým spinoffem Teorie velkého třesku, George & Mandy’s First Marriage, který bude v říjnu uveden na CBS.