Jak je na tom česká ekonomika? Jak jsou na tom nejdůležitější firmy země. A jak vidí přítomnost a budoucnost Česka jeho šéfové, ti, kteří stojí v čele těchto firem? Na to bude hledat odpovědi nejnovější série rozhovorů a článků, které najdete tady, na Forbes.cz.

Domluvit v nynější době rozhovor se šéfem tuzemské e-commerce jedničky vyžaduje značnou míru trpělivosti. Během čtvrt roku jej Tomáš Havryluk dvakrát odložil, aby napotřetí svolil k nestandardnímu průběhu – na dálku, na části, po minutových dialozích. Není divu. Raketa Alza se zeleným mimozemšťanem stoupá nezadržitelnou rychlostí stále výš a její kapitáni mají s kormidlováním plné ruce práce.

Za 27 let své existence Alza nezažila rok, který by nezakončila s rekordními tržbami. Přirozeně si tak růst, nejlépe v dvouciferném tempu, vytyčila jako metu i začátkem minulého roku. Co jí následujících dvanáct měsíců nakonec přineslo, si ale předtím nikdo ve firmě nedokázal představit.

Zatímco podnikatele v gastronomii, hoteliéry nebo retailery uzavřené provozy bez lítosti uvrhly do veliké krize, největší český e-shop zvýšené nakupování přes internet vystřelilo do takových výšin kosmických, že i maskot Alzák musel koulet očima a vřískat překvapením, v jaké dosud nepoznané galaxii se ocitl.

„Byl to jeden z nejnáročnějších roků za celou dobu fungování Alzy,“ potvrzuje Tomáš Havryluk. „Zároveň ale i jeden z nejúspěšnějších,“ dodává jedním dechem člen tříčlenného představenstva, které společnost řídí.

Jeho slova nicméně působí zbytečně skromně. Optikou realizovaných objednávek a tržeb byl tucet měsíců s označením 2020 nejlepší v historii. Alza, kterou lze jednoznačně zařadit mezi vítěze koronavirové krize, loni odbavila 16 milionů objednávek, za něž utržila 37,3 miliardy korun – o osm miliard více než v roce předcházejícím.

Dosáhli jsme toho jenom díky tomu, že jsme se dokázali semknout a využít všechny principy a přípravu z předchozích let.

Meziroční 28procentní růst pro ni znamená nejrychlejší tempo za poslední dekádu. Zisk firma zatím nezveřejnila. Nicméně v roce 2019 se při obratu 29,3 miliardy přehoupl už po zdanění lehce přes miliardu, jak vyplývá z výroční zprávy.

„Tohle všechno se ale nestalo samo od sebe,“ podotýká Havryluk. „Dosáhli jsme toho jenom díky tomu, že jsme se dokázali semknout a využít všechny principy a přípravu z předchozích let. To znamená, že jsme zúročili poctivost, s níž jsme všichni celé roky pracovali. Poctivost, kterou v sobě mají lidé tvořící firmu, a fortel, se kterým přistupují ke své práci,“ říká přes webkameru brzy čtyřicetiletý, lehce zarostlý muž.

Forbes Digital Premium

Chcete číst dál? Tento článek je součástí sekce Forbes Premium

Pořiďte si exkluzivní čtení už od 139 Kč měsíčně! Bez limitů a kdykoliv.