Téměř milion prodaných kusů! Tolik svítilo na počitadle platformy Steam už necelý měsíc po dubnovém vydání nové hry Gray Zone Warfare z dílny brněnského studia Madfinger Games. Se strategickou hrou Last Train Home na motivy československých legionářů zase nedávno zaujal tým Ashborne Games. A do třetice, Alda Games, studio zaměřené na vývoj mobilních her, nebývale roste.
Tyto úspěchy svědčí o kreativní a technické vyspělosti místních vývojářů, ale také podtrhují ekonomickou důležitost herního průmyslu v regionu i celém Česku.
Herní svoboda táhne
Realistická střílečka Gray Zone Warfare záhy po vydání ovládla prodejní žebříček největšího tržiště s počítačovými hrami na světě a za necelý měsíc překročila hranici milionu prodaných kusů včetně rozšiřitelných edic základní hry. Za úspěchem brněnského studia Madfinger Games stojí malý, ale motivovaný tým v čele se zkušeným vývojářem Markem Rabasem.
„Měli jsme ambiciózní plán prodat milion kusů za měsíc a ten jsme splnili nakonec ještě dřív. Já osobně jsem si oddechl už v prvních dnech, protože jsem se stresoval, jestli se hra bude líbit nebo nás lidé kompletně sundají. Hráči se na nás přece jen dívali jako na mobilní studio, ale touto hrou jsme ukázali, že umíme i prestižnější hry počítačové.“
Studio, dříve známé díky hrám jako Dead Trigger, Unkilled nebo Shadowgun, prodalo v roce 2022 své portfolio mobilních her a rozhodlo se plně soustředit na hry pro PC. Gray Zone Warfare vydali po třech letech v takzvaném předběžném přístupu, kdy se hra dále vyvíjí.
„Na základu hry bylo nejdůležitější zjistit, jestli lidi zaujme core combat, střílení, chození v džungli. Navíc spoustu lidí baví, že můžou být ve hře dlouho a taky chtějí volnost, proto je ve hře málo pravidel. Svoboda je důležitá i pro mě, proto ji aplikuji i do her,“ přibližuje Rabas.
Svobodu při vývoji měl i od čínských investorů, kteří dosud mají v herním studiu menšinový podíl.
„Spousta lidí si myslí, že když se spojí s investorem, tak mu do všeho začne hned kecat. Většina z nich se ale spíše stará o to, jak vás podpořit v tom, co už umíte a proč si vás vybrali, tak aby vám pomohli růst a být úspěšnější. A tak to bylo i v našem případě. Pomohli nám s průzkumem trhu, dostali jsme feedback na dílčí verzi, ale jinak bylo vše v režii našeho týmu v Brně,“ zmiňuje Rabas práci zhruba padesáti inhouse vývojářů.
Zahraniční vydavatel
Jiný obchodní model má studio Ashborne Games. V roce 2020 jej založil Petr Kolář jako interní studio THQ Nordic, rakouského vydavatele patřícího pod globální Embracer Group. I v tomto případě zahraniční vlastník nechal při vývoji úspěšné prvotiny brněnským vývojářům volnost v kreativě.
„THQ Nordic jako zkušený vydavatel dobře ví, že kreativní vize vývojářů je potřeba podporovat. Pomohli nám se spoustou rozhodnutí, zejména zpětnou vazbou, a díky nim je Last Train Home lepší hrou,“ říká Kolář.
Last Train Home screenshot. Zdroj: Ashborne Games
Petr Kolář Zdroj: Ashborne Games
Válečná hra na motivy československých legionářů, která má na Steamu hodnocení uživatelů 87 procent, je podle něj předurčena k návratu investice až za nějakou dobu. I tak současná trajektorie odpovídá odhadům a pohybuje se v nižších statisících prodaných her.
„Střední a větší studia, jako naše, mohou těžit ze spojení s globálními vydavateli tím, že jim poskytnou cílený marketing na zahraničních trzích. V současném světě nezáleží jen na kvalitě hry, ale i na tom, aby ji hráči objevili, což THQ Nordic pomohli zařídit,“ doplňuje.
Co je české, to je hezké
Díky úspěšným hrám i aktivní komunitě herních vývojářů, kterých je v Brně už více než devět set, je region v hledáčku velkých zahraničních firem pravidelně. Nicméně akvizice herních studií příliš neprospívají tuzemské ekonomice, do českých čísel se totiž promítne pouze provoz studia, zatímco daně odvádí hlavní distributor ve své zemi.
Přitom jen na jižní Moravě měla studia v loňském roce obrat převyšující 2,5 miliardy korun, což představuje třetinu celého českého herního průmyslu. Jedná se o nejrychleji rostoucí byznys a zároveň největší kulturní export.
Walking Zombie 2 screenshot. Zdroj: Alda Games
Walking Zombie 2 screenshot. Tycoon Empire poster. Zdroj: Alda Games
Aleš Kříž, CEO Alda Games (vlevo).
Rostoucí byznys hlásí i studio Alda Games, jehož hry určené pro mobilní zařízení si dosud stáhlo více než 160 milionů lidí z celého světa. V roce 2023 to pro třicetičlenný tým z Brna představovalo obrat 150 milionů korun a zařazení mezi nejrychleji rostoucí firmy ze střední Evropy Deloitte Technology Fast 50.
„Za naším úspěchem stojí deset let tvrdé práce, neustálého učení a přizpůsobování se trhu. Hlavní zásluhu má náš tým talentovaných lidí, který se neúnavně věnuje vývoji a inovacím. Určitě bylo důležité poučit se z chyb, kterých bylo spoustu, a stále zvyšovat kvalitu našich her. Díky tomu můžeme přinášet hráčům nové zážitky,“ říká CEO Alda Games Aleš Kříž.
Velikost a zázemí studia, stejně jako zdroj financování, podle něj může hrát roli v úspěchu her, protože velká studia si mohou dovolit větší marketingové kampaně, týmy vývojářů i kvalitnější data.
„Nicméně úspěch na mobilním trhu často závisí na schopnosti rychle reagovat na změny, sledovat trendy a přizpůsobovat se novým podmínkám. Menší studia jsou v tomto ohledu flexibilnější a inovativnější, což jim může umožnit prorazit i s omezenějšími zdroji,“ vysvětluje Kříž a vlastní činností studia, kterým dobývá svět z Brna, to jen dokazuje.