Jediným prodělávajícím členem rodiny předplatných Apple je jejich streamovací platforma. Ta sbírá po světě prestižní ocenění za svou původní tvorbu a tvoří globální hity. Jak to, že je tedy ve ztrátě přes miliardu dolarů?
Pokud jste stejně jako autor těchto řádků fanouškem série Severance od Apple TV+, užili jste si nedávno strhující finále druhé série. A nepochybně si myslíte, že streamovací služba od slavného výrobce chytrých telefonů a počítačů trefila globální hit a celkově se jí daří. Ale zdání klame. Apple TV+ ročně prodělává kolem miliardy dolarů, nikdy nebyla v plusu a je jedinou nevýdělečnou součástí impéria nakousnutého jablka.
Abychom to uvedli na pravou míru: zmíněná Severance, v češtině Odloučení, je rozhodně globálním hitem, jehož druhá sezona posbírala přes tři miliardy streamovaných minut. Zároveň je nesledovanější show v šestileté historii Apple TV, společně se sériemi jako The Morning Show, Slow Horses a Ted Lasso. Proč tedy slavná značka prodělává? Na vině jsou některá strategická rozhodnutí z nedávné minulosti.
Jeden zádrhel souvisí se strategií vetkanou do samotné DNA společnosti: uzavřenosti jejích ekosystémů. Systémová provázanost a s tím spojená uživatelská přívětivost je něco, co charakterizuje Apple téměř od začátku. Každý uživatel Applu ví, že dokud zůstává v dobře vymyšlené ohrádce systémů macOS nebo iOS, má na růžích ustláno. Při interakci s jinými systémy nebo programy je ale zkušenost horší.
Apple TV+ na souhru svých produktů přesto vsadila a odstavila tím například všechny uživatele systémů Android, kteří si až donedávna aplikaci stáhnout nemohli. Svoji strategii firma změnila až letos v únoru, kdy streamovací aplikaci umožnila stáhnout i uživatelům Androidu.
Na světě je v tuto chvíli kolem 2,2 miliardy aktivních Apple zařízení, mezi nimi telefony, tablety i počítače. S vědomím toho, že většina řady uživatelů má více než jeden produkt, je zřejmé, že reálných zákazníků je méně.
Oproti tomu zařízení s operačním systémem Android užívá přes tři miliardy lidí. Apple se tak vlastním rozhodnutím ochuzoval o velkou část trhu. Sázka na to, že kvalitní seriály a filmy donutí dosavadní uživatele Androidu přejít na stranu jablka, se neosvědčila.
Podle reportu od anonymních zdrojů uvnitř společnosti má momentálně streamovací platforma přes 45 milionů uživatelů. Pro srovnání: Netflix má přes 301 milionů předplatitelů, HBO Max 117 milionů a Amazon Prime přes 200 milionů.
Z celkového koláče streamovacích předplatných si Apple ukrajuje pouhé jedno procento, zatímco třeba Netflix má tržní podíl osmkrát větší.
A to i přes to, že obsah, který Apple produkuje, je mimořádně kvalitní a sbírá ocenění, kde se dá. Hovoří se o něm jako o „novém HBO“. Jejich snímek CODA, v češtině V rytmu srdce, si dokonce odnesl Oscara za nejlepší film.
Paradoxní částí problému může být, že je obsah na Apple platformě až moc dobrý, viděno jinou optikou příliš nákladný. Jen zmíněná Severance spolkla dvě stě milionů dolarů a The Morning Show stojí tvůrce patnáct milionů dolarů za epizodu (se dvěma miliony pro každou z hvězdného dua Jennifer Aniston a Reese Witherspoon).
Zapomenout se nedá ani na filmovou produkci od Applu. Společnost vynaložila na snímky jako Killers of the Flower Moon od Martina Scorseseho či Napoleona od Ridleyho Scotta přes pět set milionů dolarů. Loňský snímek Wolfs postavený na výkonech Brada Pitta a George Clooneyho spolkl přes dvě stě milionů dolarů.
Celkem vynakládá Apple na tvorbu vlastního obsahu mamutích pět miliard dolarů. Měsíční předplatné stojí na AppleTV+ bez jednoho centu deset dolarů, kolem 230 korun. I kdyby všichni uživatelé platili celou cenu, nepokryjí Applu jeho produkční náklady. A výdajů spojených s obsluhou globální streamovací platformy je samozřejmě víc, včetně kampaní, které pomáhají původní „applácké“ tvorbě sbírat prestižní ocenění.
Apple už oznámil, že gigantický tvůrčí rozpočet o půl miliardy dolarů stáhne.
Na druhou stranu Apple zatím nikdy nepřistoupil k tomu, aby byly na jeho platformě viditelné reklamy. Přesto je to jedna z možných cest do budoucna, která by na Apple TV+ mohla dostat nějaké ty miliony diváků navíc, pokud by verze s reklamami byla za výrazně nižší měsíční poplatek.