Od prodeje kuchyně Petru Kellnerovi přes čtení několika byznysových učebnic měsíčně až po budování jedné z nejlepších tuzemských komunikačních agentur. Miroslav Král se naučil nový obor a po čtyřicítce se vrhl do byznysu, v němž musí téměř výhradně spoléhat na lidi o generaci mladší.

„Udělal jsem si k tomu pár poznámek, chcete je?“ ptá se mě Miroslav Král v telefonu. CEO a majitel poloviny agentury Marketup nejspíš mluví o tematických okruzích, které jsem mu poslal před naší dlouho plánovanou schůzkou. Vzhledem k tomu, že to bylo jen pár hodin zpátky, přemýšlím, kolik toho asi stihl napsat.

„Jasně, pošlete,“ odpovídám a v mailu mi obratem přistává text, který má téměř tři tisíce slov. Jen pro srovnání, můj nejdelší článek, který jsem kdy pro Forbes napsal, jich měl jen o 200 víc a nechal jsem na něm téměř týden práce. A taky značné množství potu, krve a slz.

Znám mnoho nesmírně kreativních lidí a rovněž řadu velice produktivních jedinců. Ale neznám asi nikoho, u koho by se tyto dvě vlastnosti potkaly v takové míře jako u Miroslava Krále. Den po našem hovoru vcházím do pulzujících kanceláří firmy, z nichž navzdory adventnímu času doslova sálá pracovní energie.

Zasedačky označené jmény nejvyšších hor světa včetně jejich nadmořských výšek jsou plné lidí zabraných do práce a většina z nich vypadá, že jim ještě nebylo ani třicet. Intenzita tohoto zážitku se však zdaleka nevyrovná tomu, co mě čeká u jejich šéfa.

„V tuto chvíli probíhá asi patnáct tendrů, ve kterých soutěžíme. Za rok jich běžně absolvujeme až padesát,“ prohlašuje Král v kanceláři, kterou od samého startu Marketupu sdílí se svým společníkem Tomášem Ševčíkem, jemuž patří druhá polovina firmy.

„Získávání klientů v tendrech je pro agenturu, jako jsme my, prakticky jediná možnost, jak růst. Velké i střední firmy zadávají marketingové zakázky téměř výhradně formou tendru. Sestavení každé nabídky pro nás znamená zpravidla sto až dvě stě pracovních hodin lidí z různých profesí, kteří se kromě toho samozřejmě musejí starat i o stávající klienty,“ líčí Král.

Růst Marketupu je skutečně výrazný. Za poslední dekádu se agentura dostala z nuly až na tržby v hodnotě čtvrt miliardy korun, v roce 2022 ji společnost Deloitte zařadila do žebříčku nejrychleji rostoucích technologických firem v Česku Fast 50. Firma u toho nevykázala jedinou roční ztrátu a nepotřebovala žádné investory.

info Foto Michael Tomeš

Marketup má dnes pod palcem téměř veškerý marketing řetězce XXXLutz a digitální komunikaci E.ON, Decathlonu, GrandOpticalu nebo Nordic Telecomu. Plus celou řadu kampaní pro další klienty, jež probíhaly v padesáti zemích světa. Za své služby sbírá jedno ocenění za druhým, naposledy to byl prestižní titul Breakthrough Excellence Winner od Googlu, na nějž dosáhl jako jediná agentura z regionu střední a východní Evropy.

Forbes Digital Premium