Japonské automobilky Honda a Nissan se dohodly na zahájení rozhovorů o fúzi, oznámily v pondělí firmy. Spojením podniků by vznikl třetí největší výrobce automobilů na světě za konkurenty Toyota a Volkswagen, napsala agentura Reuters.

„Jak jsme oznámily letos v březnu, společnosti Honda a Nissan zkoumají různé možnosti budoucí spolupráce, přičemž využívají svých silných stránek,“ uvedly automobilky již dříve v samostatných prohlášeních.

Automobilky předpokládají, že rozhovory dokončí zhruba v červnu. Plán fúze počítá s vytvořením nové holdingové společnosti, pod kterou by firmy Honda a Nissan spadaly. Součástí nové skupiny by se mohla stát rovněž automobilka Mitsubishi, která je strategickým partnerem Nissanu.

Plány na spojení firem Honda a Nissan přicházejí v době, kdy tradiční automobilky čelí rostoucí konkurenci ze strany amerického výrobce elektromobilů Tesla a také čínských rivalů.

Nissan a Honda jsou třetí a druhou největší automobilkou v Japonsku po Toyotě. V roce 2023 prodaly celosvětově dohromady 7,4 milionu vozů. Tržní hodnota Hondy přesahuje čtyřicet miliard dolarů (zhruba 965 miliard korun) a tržní hodnota Nissanu se pohybuje kolem deseti miliard dolarů.

Fúze by podle agentury Reuters znamenala největší změnu v globálním automobilovém průmyslu od roku 2021, kdy spojením italsko-americké automobilky Fiat Chrysler Automobiles s francouzským konkurentem PSA vznikla automobilová skupina Stellantis.

Bývalý šéf Nissanu Carlos Ghosn se v pondělí k plánované fúzi vyjádřil velmi skepticky. Označil ji za „zoufalý krok“ a předpověděl, že nebude úspěšná. Upozornil, že při fúzích je důležité, aby se aktivity slučovaných podniků vzájemně doplňovaly, což podle něj aktivity Hondy a Nissanu nesplňují. Ghosn byl v roce 2018 v Japonsku zatčen kvůli obvinění, že zneužíval firemní peníze a nepřiznával všechny příjmy. Po propuštění na kauci uprchl do Libanonu.

Vážné úvahy o fúzi ukazují podle experta EY na automobilový průmysl Petra Knapa problémy tradičních výrobců na vysoce konkurenčním trhu. „Situace je obzvlášť komplikovaná pro značky, které zaostaly ve vývoji hybridních a elektromobilních platforem. Střednědobě by vznik třetího největšího globálního výrobce znamenal dalšího silného konkurenta zaměřeného i na evropský trh Y-EV. Nejasný je osud aliance Nissan-Renault. Krátkodobě jde zejména o řešení velkých problémů Nissanu,“ řekl Knap.

Automobilka Nissan minulý měsíc uvedla, že zruší devět tisíc pracovních míst, což odpovídá zhruba šesti procentům její celkové pracovní síly. Zároveň výrazně zhoršila odhad celoročního zisku. Šéf automobilky Honda Tošihiro Mibe se v pondělí snažil ujistit akcionáře, že plánované spojení neznamená záchranu společnosti Nissan firmou Honda. Případná fúze je podle něj založena na předpokladu, že Nissan dokončí kroky ke zlepšení svého hospodaření.