Za sebou mají loňskou expanzi do dvou nových zemí a otevření jedenácti poboček. Jejich tržby vzrostly loni meziročně o padesát procent a stejným tempem chtějí růst i letos. K tomu přidat další státy a otevřít další franšízy. A pokud to vyjde, už na to nebýt sami.
Zakladatelé sítě kaváren The Miners hledají strategického partnera, který by jim pomohl s rozvojem. „Je těžké firmu v této velikosti uřídit v tak malém počtu lidí. Potřebujeme silného investora, díky němuž bychom si mohli dovolit to, co teď nemůžeme. Třeba otevřít další vlastní podniky,“ říká Egor Kolpakov, jeden ze zakladatelů.
Dohromady byli v roce 2019 tři – on, Oldřich Valta a třetí společník, který byl v roli toho tichého a nenápadného. Před dvěma lety se z firmy stala akciová společnost a dnes v ní má různě velké podíly dvaadvacet lidí. Většinu stále drží Egor Kolpakov s Oldřichem Valtou, do budoucna se ale nebrání ani modelu, kdy by se majoritním podílníkem stal nový partner.
Vlastních poboček mají „Horníci“ deset, otevírat další je finančně náročné. Proto přešli na franšízy a s těmi se jim daří, dohromady jich mají pětatřicet. Kromě hlavního města najdou lidé pobočky i v Brně, a také za hranicemi. Svou první pobočku otevřeli před dvěma lety v Barceloně, tu poslední zatím loni ve Vídni. K tomu se přidal i polský Krakow.
Letos pak plánují expanzi do Německa, Holandska, na Slovensko a na Maltu. Cílem pro rok 2025 je mít tržby dvě stě milionů korun, osmačtyřicet nových franšízových kontraktů a minimálně dvacet nově otevřených poboček. Ty přibudou třeba ve Španělsku. Kromě Barcelony mají být i v Madridu či Valencii.
„Když jdeme na nějaký nový trh, je lepší, když na něm první pobočku otevřeme my. Pak se tam rozjedou i franšízy. Takovou zkušenost máme třeba právě z Barcelony, kde máme franšízantů nejvíce. Jejich povinností je držet kvalitu a nabízet naši kávu, kterou jim dodáváme z naší české pražírny. U pražských franšíz pak mají možnost odebírat i produkty z naší pekárny. Jinak si mohou najít svého dodavatele, ale musíme ho vždy schválit,“ podotýká Oldřich Valta.
Právě proto by rádi našli investora, který by jim s růstem pomohl. „Nechceme zakládat jednu pobočku za druhou, to není náš cíl. Chceme růst stejným tempem jako dosud. Ale s tím jsou spojené i investice. Třeba do vyšší kapacity pražírny, do produkce,“ přibližuje Egor Kolpakov.
Letos se jedna z franšíz otevře v německých Drážďanech, další v holandském Amsterdamu nebo v Bratislavě a Košicích na Slovensku. Strategického partnera jim má najít poradenská společnost Deloitte. Její expert na prodeje a akvizice a zároveň zástupce ředitele korporátních financí Radek Ullrych tvrdí, že důležitá při hledání bude i vzájemná chemie mezi potenciálními partnery a zakladateli firmy.
„V těchto typech transakcí, kdy oslovujete strategického partnera do rozjetého byznysu, je mimo finanční rovinu a přínos know-how rovněž velmi důležité, aby si všichni vzájemně sedli,“ zdůrazňuje Radek Ulrych.
The Miners je podle něj dnes už mezinárodní skupinou se silným brandem a enormním potenciálem růstu. Akcionáři chtějí podpořit a urychlit rozjetou expanzi skupiny do mezinárodního prostředí. „Proto oslovíme zejména mezinárodní investory a finanční skupiny, kteří dokážou podpořit firmu nejen finančně, ale i kompetenčně,“ zdůrazňuje Radek Ulrych.
Na seznamu už ale mají i pečlivě vybrané lokální investory. A podle něj by na firmu, jako je The Miners, mohli slyšet. „Celý segment je středem významné pozornosti. The Miners mají prémiovou pozici, dobře rozjetý koncept i fungování celé skupiny, také dosavadní úspěšný růst celé sítě a perfektně promyšlené plány expanze,“ vypočítává výhody expert.
Momentálně tak v Deloitte finalizují zpracování všech materiálů a pro spuštění celé transakce připravují investiční teaser, který pak vybraným investorům rozešlou. Během dvou až tří měsíců vyberou užší skupinu zájemců, z nichž by pak mohl vzejít ten finální.
V The Miners se specializují na výběrovou kávu, v porovnání s velmi tmavě italským způsobem pražení jsou jejich kávy spíše sladké. A ještě více vyniknou na filtru. Kromě pražených zrn si mohou kávu se značkou The Miners koupit lidé i v kapslích nebo v cestovním balení coffee drip či v plechovkách.
Majitelé si zakládají na kvalitě. Zelená zrna nakupují přes importéry, kteří kávu dovážejí přímo od pěstitelů z různých zemí – Mexika, Peru, Kolumbie, Etiopie, Brazílie nebo Indie a Indonésie.
V kavárnách, které mají svůj charakteristický minimalistický design, jde na odbyt nejvíce cappuccino, flat white, v kurzu je také matcha a bezkofeinová káva či káva s alternativním mlékem. Kvůli rostoucí ceně kávy, ale i inflaci a požadavkům na vyšší mzdy museli i v The Miners zdražovat. A za loňský rok rovnou dvakrát.
Oblíbené cappuccino tak vyjde v kavárně na 95 korun, flat white je ještě o deset korun dražší. „Byli jsme zvědaví, zda nám zákazníci neubydou, ale pokles byl jen krátkodobý a pak tržby rostly. Jsme sice možná jedni z nejdražších, ale zase máme trochu vyšší objemy – standard u capuccina je 150 mililitrů, my máme 220,“ podotýká Egor Kolpakov.
Nejvíce zákazníků má v oblibě pobočku na náměstí Winstona Churchilla, která byla druhou v pořadí, již The Miners v Praze otevřeli. Rekrutují se hlavně ze studentů a zaměstnanců okolních kanceláří. Ostatně z průzkumů vyplývá, že do kaváren často chodí hlavně mladí lidé od osmnácti do čtyřiatřiceti let. „Je to součást jejich životního stylu, nejdostupnější luxusní zboží,“ podotýká Oldřich Valta.
Kromě kaváren mají The Miners rovněž vlastní pekárnu v Karlíně, v rezidenčním projektu Fragment, kde si veškeré jídlo, pečivo i zákusky vyrábějí sami. Pražírnu otevřeli ve své dosud největší kavárně v rámci projektu Dock in Five od Crestylu v pražské Libni. Ta zvládne upražit čtyři tuny kávy za měsíc, její kapacitu ale potřebují navýšit.
Investor tak pomůže s rozvojem i růstem. Za jeho kapitál tak jsou majitelé ochotni vzdát se i řízení firmy. „Trochu s tím počítáme a nebojíme se toho, hlavně když se firma bude moci dál rozvíjet. Teď je na to skvělý čas. V Evropě jsme skvěle rozkročení a naším cílem je být do dvou let číslem jedna ve výběrové kávě a do pěti let se dostat mezi tři nejlepší globální a lifestylové značky,“ prozrazuje Oldřich Valta.
S tím souvisí i expanze na Střední východ i do jihovýchodní Asie a časem rovněž na americký trh.