Obchodník nepřijímá platební kartu, vy u sebe nemáte hotovost, a tak se otočíte a jdete pryč bez nákupu? V tom případě se zachováte stejně jako 57 procent potenciálních zákazníků. Ti ostatní stále hledají bankomat.
„Ještě před pár měsíci by odešlo bez nákupu 48 procent zákazníků,“ říká Jitka Palatová, generální ředitelka společnosti Worldline Czech Republic, která v Česku působí pod obchodní značkou KB SmartPay.
Potvrzuje tak rostoucí trend bezhotovostních plateb. Češi už u sebe nechtějí mít plné peněženky. „Přes osmdesát procent lidí preferuje platbu kartou. Zarytých ‚kešáků‘, kteří říkají, že nikdy kartou platit nechtějí, jsou jen tři procenta a toto číslo klesá,“ dodává Palatová.
Jak jsme na tom v porovnání se západní Evropou? Jitka Palatová odpovídá ve videu:
Pětina lidí u sebe hotovost nenosí vůbec, a pokud ano, tak maximálně mezi třemi a osmi stovkami.
KB SmartPay je značka, pod kterou Komerční banka poskytuje služby spojené s přijímáním platebních karet v obchodech i na internetu. Data vyplývají z červencového průzkumu, který si nechala udělat u agentury Ipsos. V průzkumu odpovídalo 550 respondentů různého věku, povolání i bydliště.
Podobný průzkum se uskutečnil už před rokem a porovnání výsledků potvrzuje, že u zákazníků obliba platby kartou, mobilem či hodinkami roste.
U bezhotovostních plateb stále dominuje platba kartou, ale postupně ji dohánějí platby smartphonem. Zatímco loni uvádělo jako nejčastější platbu mobilem 22 procent zákazníků, letos to bylo o deset procent víc.
„Zdá se, že mezi mladší generací vítězí filozofie: telefon mám u sebe pořád, tak proč riskovat, že kartu ztratím,“ podotýká Jitka Palatová.
Proč tedy platby prostřednictvím terminálů stále vzbuzují vášně? A proč někteří obchodníci pořád karty odmítají? „Myslí si, že jsou karty drahé,“ shrnuje Jitka Palatová hlavní důvod vyplývající z nedávného průzkumu.
„Přitom poplatek spojený s přijímáním platebních karet se pohybuje v průměru od půl procenta do dvou procent v závislosti na velikosti obchodníka a výši jednotlivé transakce,“ zdůrazňuje a na druhou misku vah staví pozitivní efekty od rychlejší obsluhy zákazníka přes nulové riziko, že prodavač udělá při počítání chybu, až po nárůst tržeb.
Že tato miska převažuje, potvrzují i čísla společnosti Visa: Zpracování digitálních plateb je proti platbám v hotovosti sedmkrát rychlejší a nárůst tržeb je po zavedení terminálu v průměru dvanáctiprocentní u skoro poloviny malých a středních podniků.
Výsledky z loňské mezinárodní studie „Postoje k platebním metodám“ zase ukázaly, že obchody, které umožňují elektronické platby, vnímají čeští spotřebitelé velmi pozitivně. Jsou podle nich moderní a více orientované na zákazníka.
Už třetím rokem si navíc mohou obchodníci vyzkoušet platební terminál zdarma v rámci projektu Česko platí kartou. Prvních šest měsíců neplatí žádné transakční poplatky ani poplatky za pořízení terminálu. Této možnosti už využilo 35 tisíc podnikatelů.