Česká síť hranolkáren Faency Fries roste rychlým tempem, aktuálně registruje ochrannou známku ve Spojených státech a její majitelé vzkazují: „Kdybychom dostali tu správnou nabídku, jsme připraveni na prodej.“
Varování pro dietáře: při čtení tohoto článku dostanete chuť zhřešit. Řeč totiž bude o hranolkách, ale ne ledajakých. Tyhle jsou sexy, z těch nejkvalitnějších odrůd brambor, je na nich domácí dip, rozpouštěný čedar, a jakmile je uvidíte, těžko odoláte. Voní, křupou, jsou zatraceně dobré – a je za nimi i pozoruhodný příběh.
Naproti mně sedí Vincenc Borovec a Jakub Herman, majitelé hranolkárny Faency Fries, českého lovebrandu z Ostravy. Loňský obrat firmy byl 53 milionů korun, cílem pro letošní rok je překročení sedmdesátimilionové hranice.
Aktuálně má Faency Fries třináct poboček, do konce roku přibydou další dvě – v Ostravě a Přerově. Oba majitelé již hlásí, že si Česko zaslouží minimálně ještě dalších deset.
„Chtěli bychom růst rychleji, ale není úplně lehké najít ty správné franšízanty, kteří nám zaručí, že jejich výkon bude kvalitní a neskončí neúspěšně. Takže i když máme mnoho zájemců, musíme je hodně selektovat, protože někteří mají poměrně naivní představy o vedení podobného byznysu a nechceme naše know-how rozdávat za každou cenu,“ vysvětluje Vincenc Borovec.
Pětinásobný potenciál
Herman s Borovcem zároveň vlastní podíl ve firmě Dobrý tabák, která se věnuje dovozu a distribuci tabáku do vodních dýmek, jsou majitelé firmy marvin smoke vyrábějící vodní dýmky, provozují v Ostravě a Opavě tři koktejlové bary marvin’s a nedávno v Ostravě otevřeli kavárnu nesoucí název Bulvár.
„Ve všech firmách se nám daří skvěle. V covidu se nám v Dobrém tabáku podařilo překlopit podíl zákazníků z devadesátiprocentního B2B na devadesátiprocentní B2C, a když covid skončil, zůstal nám nově vytvořený trh. Skvělá čísla máme i z barů. Po covidu se lidé toužili jít bavit, byli hladoví po společnosti a doteď se jich tahle touha drží,“ uvádí Vincenc Borovec.
„Proto cítíme, že je teď ten správný čas Faency Fries prodat. Řídíme více firem, máme několik byznys plánů a zvažujeme, jak naložit s naší pozorností, časem a do čeho budeme investovat. U Faency Fries vidíme, že jen v tuto chvíli má pětinásobně větší potenciál, než jaký využíváme a jaký mu časově můžeme dát. Takže aktuálně hledáme někoho, kdo by příležitost chytil za pačesy a ten potenciál zúročil,“ říká Jakub Herman, který dříve působil jako barista Starbucks a několik let také pracoval pro McDonald’s.
Brambory týdne
Potenciál hranolkového byznysu je podle obou spolumajitelů obrovský. O franšízovou licenci se ucházejí podnikatelé z celého světa, od Kanárských ostrovů přes Vietnam a Indii až po Saúdskou Arábii a Katar. Firma aktuálně registruje ochrannou známku ve Spojených státech amerických, kde jedná s několika zájemci.
„Je to neuvěřitelné, když za vámi přijede klučina z Ameriky s tím, že chce prodávat vaše hranolky ve Státech. Od vás, z Česka. Ne z Francie nebo z Belgie, ale od vás z Ostravy,“ říká pyšně Vincenc Borovec.
„Samozřejmě je s tím spojeno mnoho úskalí. Jen spolupráci s Amerikou řešíme tři čtvrtě roku, během kterého hledáme dodavatele, správnou odrůdu brambor, ladíme marketing a podmínky. V Česku jsou tyto procesy pro nás už zajeté, ale za hranicemi je to něco úplně jiného.“
Jeho kolega Herman si pochvaluje, že čeští zákazníci si už na značku Faency Fries zvykli. „Podařilo se nám vybudovat lovebrand. Věříme tomu, že kdyby si někdo vedle nás otevřel bistro se stejnou nabídkou, zákazníci by šli stejně za námi, protože nás znají, mají nás rádi, líbí se jim, že je to u nás takové divoké, punkové. Takže teď se snažíme, aby přesně tohle fungovalo i za hranicemi,“ doplňuje svého obchodního partnera Jakub Herman.
Těžko najdete v Česku koncept, který by měl větší spotřebu brambor. Za měsíc jich do oleje padne patnáct tun a každý týden na každé pobočce to ta nejlepší dotáhne až na bramboru týdne. Vybere ji speciální tým, vystaví ji na poličce a ona na ní pak celý týden čestně stojí.
„Je to jedna z nejvíc fotografovaných věcí u nás,“ popisuje Jakub Herman nápad, který vznikl úplnou náhodou na jednom z festivalů, když vítr rozfoukával ubrousky na stole, jako závaží se použila brambora a zákazníci se začali vyptávat, co je to tady za výjimečnou bramboru.
Pomohl i Hejlík
Faency Fries založili v roce 2016 dva spolužáci ze střední – René Müller s Janem Haščákem. Začátek jejich byznysu souvisí s friťákem, který si vypůjčili od babičky, a s konceptem, který se od začátku inspiroval holandskými provozovnami. Müllera totiž nadchl v nizozemském Utrechtu proces výroby hranolek ze syrových brambor, a tak se rozhodl, že ho přenese do Česka. Jen s tím rozdílem, že ke smažení nepoužíval hovězí loj, ale řepkový olej.
Faency Fries oficiálně otevřelo v září 2016, na jaře 2017 už rozjíždělo druhou pobočku v Olomouci. Hranolky nabývaly postupně na oblibě, k většímu růstu vystřelilo firmu také zařazení ostravské hranolkárny do Gastromapy Lukáše Hejlíka.
Známý foodbloger o nich v květnu 2017 napsal: „Je to strašně jednoduchý nápad a strašně dobře to funguje. A to je Ostrava!!! Je to sexy, je to levný, uděláš to rychle, rychle to sníš, bo není čas. Když to budeš dávat denně, možná i dřív umřeš, ale bude tě to bavit.“
Po necelých pěti letech se René Müller rozhodl prodat celou značku. Novým majitelem se stal Jakub Herman, který už byl s firmou spojen několik let. Byl to právě on, kdo v Opavě otevíral její úplně první franšízu a o několik let později koupil od Reného firmu za střední desítky milionů korun.
„Do celého konceptu jsem se zamiloval na první dobrou. Viděl jsem v něm potenciál a budoucnost. Začínal jsem s franšízou v Opavě, poté ve Zlíně a postupně přicházela myšlenka, že bych celou firmu odkoupil. Před covidem jsme se s Reném kvůli tomu několikrát potkali, ale ještě nebyl ten správný čas. Jenže pak přišel covid a nikdo nevěděl, co bude dál. Jak dlouho budou pobočky zavřené? Budeme prodávat z okýnka? Budeme rozvážet? Sešli jsme se proto s Reném znovu a řekli si, že ten správný čas teď nastal,“ vypráví současný majitel. K byznysu přizval obchodního partnera z jiných firem Vincence Borovce, který má nyní na starosti digitalizaci a zahraniční byznys.
Společně Faency Fries posunuli zase dál. Nabrali další zaměstnance, najali regionální manažery, nechali vyrobit nový web a inovovali spoustu procesů na provozovnách, včetně jejich vizuálu. „Oproti původnímu konceptu už nepíšeme menu křídou na zelené skříňky, ale máme moderní menuboardy a franšízová smlouva už nemá jen čtyři strany,“ popisuje základní změny Jakub Herman.
„Několikrát jsme již dostali nabídku na odkup firmy. Jenže nepřišly v tu správnou dobu a nepotkaly se s našimi představami. Teď je firma nastavená na obrovský růst a my hledáme někoho, kdo na ní odvede ještě pořádný kus práce, a těšíme se na to, až o Faency Fries v budoucnu uslyšíme další velké věci.“