Jistě jste se někdy ocitli v situaci, kdy jste potřebovali zapůsobit, udělat dojem, zkrátka se zalíbit.
Jaký byl váš první nápad, jak toho dosáhnout? Mnoho z vás na to určitě šlo přes humor. Ten v lidech vytváří nejpříjemnější typ emoce, a proto si vás a danou situaci snadněji zapamatují. Určitě si kromě nejlepších žáků ze školy vzpomínáte i na třídní klauny.
Proč? Protože právě díky nim si zážitky, které se staly tak dávno, stále dobře pamatujete.
Humor je ale vážná věc. Hlavně při komunikaci svého produktu jej značky musí používat opatrně. Nesmí přebít to, co chcete spotřebitelům říct, a zároveň nesmí být očekávaný. Tedy takový, který by diváka nepřekvapil. Způsobů, jak toho dosáhnout, je několik. Podívejte se na některé z nich.
Zábavně se dá udělat všechno
Není pravda, že na dnes již obyčejné produkty, jakými jsou například pivo nebo technologie, se dělá reklama špatně, protože všechno už bylo. Můžete například ukázat, že produkt je tak neodolatelný, že ho nebudete chtít dát z ruky.
Agentura: Clemenger BBDO, 2012
Nebo ukažte alternativu světa, ve kterém by váš produkt neexistoval. A když to trochu přeženete, může vzniknout velmi zábavný spot.
Agentura: MJZ, 2017
Na pointu si musíte počkat
Zábava nemusí přijít hned. Pozornost diváka si můžete získat zajímavým začátkem a pak teprve budovat příběh. To, na co se spotřebitel dívá a jakou výhodu mu produkt nabízí, pochopí až na samém konci.
Agentura: DDB, Palm + Havas, 2012
Agentura: Lucky Generals, 2015
Humor může být i bizarní
Sto lidí, sto chutí. Ne každý humor je laskavý a ne každý humor přijmou všichni. Samozřejmě že značky v tomto případě riskují vlnu nevole, ale rozhodně jsou právě tímto netradičním přístupem originální.
Prodávat sportovní auto tak, že jej ukážete zaparkované, je docela zvláštní. Možná ale právě proto vystupuje toto řešení z davu reklam s nablýskanými auty a motory vytočenými do nejvyšších otáček.
Agentura: Saatchi & Saatchi, 2002
Anebo se na to dá jít takto. Brazilský festival diverzity pozval mladé účastníky jazykem, který sami používají. Pokud je pro ně všechno „gay“, je tento festival právě pro ně.
Agentura: Neogama/BBH, 2014
I obyčejná statistika nebo informace se dá ukázat zábavně
Cílem je lidi pobavit a následně je přinutit, aby si uvědomili fakta. Vtipně se dá upozornit například i na tak silné téma, jako je genderová nerovnost mzdového ohodnocení v některých státech. Pokud by Bill Gates byl Billie Gatesová, vydělával by v průměru o 21 procent méně.
Agentura: Ogilvy Brazil, 2017
Anebo na to, že některé věci vás ve škole nenaučí.
Agentura: FoxP2, 2013
Je mnoho způsobů, jak humor v komunikaci využít. Právě proto ale neexistuje jedna formulka na vytvoření zábavného hitu. Je ovšem jasné, že abyste zapůsobili, aby si vás lidé zapamatovali a mluvili o vás, musíte se o to minimálně pokusit.