Její práci dobře znáte, ale ani o tom netušíte. Byla nominovaná na Oscara i Baftu, žila v honosném bytě po Miloši Havlovi, ale také v maringotce. Set dekoratérka a interiérová designérka Nora Sopková dokáže vytvořit harmonii i z nesourodých prvků. 

Osud jí předurčilo místo, kde vyrostla. Nádherný byt na Rašínově nábřeží, s vysokými stropy, se zabudovaným nábytkem, posuvnými dveřmi, barem s kovovými fragmenty, výtahem pro kuchyň, zimní zahradou a především s odrazem Vltavy na stěnách.

Původní obyvatel Miloš Havel zde žil jen krátce, zatímco na začátku padesátých let byl velkorysý prostor o 200 metrech čtverečních přidělen Nořiným prarodičům s další rodinou. „Byli to Chorvaté, lékaři, kteří prchli do Československa před Titovým režimem. Můj otec i matka ale byli výtvarníci a k umění vedli i nás,“ vzpomíná.

Ke kdysi velkolepé Havlově rezidenci se chovali lépe než mnoho nájemníků v bývalých dechberoucích prvorepublikových interiérech: pečovali o byt s respektem, neprováděli v něm úpravy. Nora zde žila až do svých 22 let, než se byt vrátil rodině Havlových.

Možná zde se jí pod kůži zaryla estetika, díky které si získala renomé doma i v zahraničí. Pokud chystáte dobový film, je Nora Sopková váš člověk. Specializuje se především na dvacátá a třicátá léta minulého století.

Její výrazný rukopis ale uvidíte také na snímku Tři sezony v pekle režiséra Tomáše Mašína, který se odehrává v padesátých letech, nebo na dánsko-švédsko-českém filmu Královská aféra, jenž vás přesune do osmnáctého století.

Co ale obnáší její pozice set designéra u filmu? „Podle pokynů architekta, scénáře, ale i režiséra vytvářím prostředí. Starám se o každý detail, vše musí být autentické,“ popisuje a vytahuje ze zásuvky kovové kartotéky formu na čokoládu.

„Ta je z natáčení filmu Shadowplay. Jeden z hlavních představitelů byl vegan, a tak jsem sehnala formu na čokoládu ze čtyřicátých let, aby se podle ní připravila a herec se do ní mohl bez obav zakousnout.“

info Foto Michael Tomeš

Právě práce na filmu novozélandského režiséra Taiky Waititiho Sopkovou vystřelila mezi mezinárodní špičku v oboru. Snímek, který se odehrává během existence třetí říše, se natáčel v Žatci a Úštěku.

Získal pak celkem šest nominací na Oscara, včetně té za výpravu. Sopková se tak ocitla mezi třemi nominovanými set designéry a před třemi lety usedla v Dolby Theatre v Hollywoodu v sále společně s Leonardem di Capriem, Quentinem Tarantinem nebo Renée Zellweger.

Forbes Digital Premium