Škoda Group dodá za víc než devět miliard korun 34 hybridních vlakových jednotek pro společnost RegioJet. Nové vlaky, které kombinují bateriový a dieselový pohon, mají vyjet na trasy v severovýchodních Čechách v prosinci 2029.
Zakázka je podle šéfa Škody Group Petra Novotného významná nejen svou velikostí, ale i faktem, že kombinuje udržitelnost a ekonomiku.
„Nové jednotky kombinují snížení emisí a ekonomickou udržitelnost. A je to i ukázka možného řešení pro další oblasti, kde elektrifikace nedosahuje takové úrovně,“ řekl Petr Novotný. Škoda Group tak podle jeho slov spolu s RegioJetem nastavuje nové standardy a technologie pro železniční dopravu v Česku.
Právě na severovýchodě Čech, kde budou nové vlaky, které jsou řešené jako aku-trolejové jednotky s dieslovým agregátem pro delší dojezd, je zatím velmi málo elelektrifikovaných tras. Proto RegioJet spolu se Škodou Group řešili, jak i v takové oblasti přijít s ekologickým a ekonomickým řešením.
Podle majitele RegioJetu zajistí nové vlaky moderní, tišší i rychlejší cestování. „Třeba cesta mezi Pardubicemi a Libercem se zkrátí téměř o půl hodiny,“ říká Radim Jančura a dodává, že kromě toho nízkopodlažní vlaky budou i komfortnější.
Ve dvouvozových vlacích bude deset sedadel v byznys třídě, ve třívozových pak šestnáct sedadel, počítá se s wi-fi, zásuvkami pro dobíjení, klimatizací i automaty s občerstvením. Vyšší bezpečnost má zajistit vnější i vnitřní kamerový systém.
Jak zdůrazňuje Petr Novotný, nový kontrakt je významný i pro český průmysl. „Bude se to vyrábět v Česku a i naprostá většina dodavatelů bude z Česka. U předchozích projektů byl jejich podíl osmdesát procent a i nyní očekávám, že to bude podobně,“ zdůraznil šéf Škody Group.
Podle jeho slov se i u nových vlaků ukazuje, jak zásadní jsou investice do výzkumu a vývoje. „Ročně do téhle oblasti proinvestujeme 2,2 miliardy korun,“ dodal Novotný.
Příprava projektu nicméně podle slov zástupců obou společností nebyla vůbec snadná. Na trasách v severovýchodních Čechách se totiž kombinují elektrifikované úseky s úseky bez trolejí, přičemž řada z nich je dlouhá.
Foto se souhlasem Škoda Group
Interiér nových hybridních vlaků od Škoda Group pro RegioJet
Nové vlaky vycházejí z platformy Panter, která se dá dobře upravovat a v různých variantách jezdí na většině území Česka. U nového typu budou trakční motory napájeny z trakčního vedení, z energie uložené v bateriích a z dieslového powerpacku.
Ten bude fungovat jako agregát, který zajistí delší dojezd při průběžném dobíjení baterií. Dieselová jednotka má sloužit i jako pojistka pro případné mimořádné události.
Díky kombinaci pohonů se má maximalizovat efektivita provozu a sníží se využití fosilních paliv. Podle údajů firem se s využitím nových jednotek omezí emise skleníkových plynů až o devatenáct tisíc tun ročně. Nové vlaky navíc bude možné upravit na čistě bateriové nebo elektrické jednotky.