Jachta brázdící vody Karibiku, chalet na svahu švýcarských Alp nebo ikonické mokasíny Gucci. To vše každým rokem zdražuje a žít životem bohatých je tak stále nákladnější. Ceny prémiového zboží meziročně vzrostly o 4,7 procenta. To se dotýká i českých miliardářů. 

Více než čtyři dekády sleduje americká redakce magazínu Forbes nákupní koš těch nejbohatších lidí světa. Do něj zahrnuje vše, co si lze představit pod pojmem mimořádně bohatý život – od piana Steinway, přes jachty, letadla, bazény až po módu nebo služby právníků.

Index je známý pod zkratkou CLEWI a aby byl co nejpřesnější, sleduje stále stejné luxusní zboží a služby a jejich cenovou proměnu v čase. Jinými slovy – například cenu jedněch konkrétních mokasín, bazénu olympijských rozměrů nebo předplatného do Metropolitní opery v New Yorku. 

CLEWI vloni vzrostl o 4,7 procenta. Je to o dvě desetiny procenta míň než v roce 2023. A výrazně míň než v roce 2021, který – vzpomeňme na pandemii – přinesl skokový růst lehce nad deseti procenty. 

Sledování nákladů na luxusní život

Během více než čtyřiceti let, co Forbes sleduje CLEWI (index nákladů na život superbohatých), se ukázalo, že cena luxusního životního stylu rostla rychleji než inflace podle spotřebitelského indexu CPI. Nicméně rostla také mnohem pomaleji než celková hodnota majetku čtyř set nejbohatších Američanů z žebříčku Forbes. Jejich celkové čisté jmění loni dosáhlo 5,4 bilionu dolarů – 20procentní nárůst oproti minulému roku.

Index pracuje s celkem šesti hlavními kategoriemi – zábava (+ 5,4 procenta oproti roku 2023), móda (+ 8 procent), jídlo (+ 2,1 procenta), domácnost (+ 4,9 procenta), služby (+ 2,8 procenta) a cestování (+ 2 procenta). 

A co zdražilo meziročně nejvíc? Na prvním místě jachta Oyster 595 o 24,9 procenta, bazén v olympijské velikosti od firmy Mission Pools z Kalifornie o 15 procent a mokasíny značky Gucci z kolekce Horsebit o 14,1 procenta. Cena kabelky Chanel Maxi 2.55 poskočila o 5,9 procenta. 

info Foto Oyster Yachts
Jachta Oyster za 3,89 milionu dolarů.

Pro srovnání – česká meziroční inflace dosáhla v listopadu 2,8 procenta. Což je ukazatel toho, jak se změnily ceny zboží a služeb, které spotřebovává průměrná česká domácnost.

Česko není výjimkou

Převedeno čistě do českého kontextu, zájemci nemohou čekat například nižší ceny u prémiových nemovitostí. Realitní trh se podle Prokopa Svobody, majitele Svoboda & Williams, momentálně otáčí ve prospěch prodávajících. 

„Potvrzují to data z našeho pololetního Market Reportu, který vydáme v nejbližších dnech. Poptávka po prémiových nemovitostech uplynulý rok prudce rostla a dokonce překonala rekordní rok 2021. Po slabém roce 2023 jsme loni realizovali téměř dvojnásobný počet prodejů,“ říká Prokop Svoboda. 

U přeprodejů, které sledují, vzrostla meziročně průměrná cena za metr čtvereční o 11 procent, mezipololetní o 6,5 procenta. Cena nového bytu meziročně vzrostla o 6,7 procenta, mezipololetně pak o 4,6 procenta.

„V současné době tak průměrná cena metru čtverečního u prémiových nemovitostí ze vzorku Svoboda & Williams činí 164 977 Kč. Loni jsme realizovali i několik rekordních prodejů, nejvyšší dosaženou hodnotou byla cena 453 tisíc korun za metr čtvereční za byt v Pařížské ulici,“ doplnil Svoboda. 

Mimochodem Pařížská coby nejluxusnější nákupní třída v zemi zažila od dob covidu hned několik zdražení. Jak říká jeden z nejzkušenějších v oboru Luxury Petr Jindra, ceny určuje primárně a relativně striktně nabídka a poptávka. 

„Krásnou ukázkou bylo post-covidové období, kdy veškeré značky čtyřikrát až pětkrát ročně zdražovaly. Velmi rychle se ale ukázalo, že ne každá luxusní značka má tu sílu, aby jejich zákazník tyto nové ceny akceptoval. V cenové politice dopředu nakoupených kolekcí roku 2025 tak můžeme u některých značek vidět i snížení cen – zjednodušeně řečeno, tento produkt si již nenašel zákazníka,“ vysvětluje Jindra, spolumajitel a CEO společnosti LBM. Do Česka vozí přes sedmdesát luxusních brandů. 

„Opakem jsou potom zákazníci hledající výjimečné kousky. Například vybraná klientela si ráda připlatí za něco unikátního, za řemeslné zpracování a kvalitní materiály. Tomu odpovídá i cena,“ dodává Jindra s tím, že cenové nůžky se tak ještě více rozevírají. 

V oblasti cestování a hotelových služeb se momentálně ceny ustálily, uvádí Václav Vítek, managing director Amazing Places, což je platforma, která sleduje a doporučuje ubytování na unikátních místech nejen v rámci Česka. 

„Podle nás velké zdražení přišlo před dvěma lety a od té doby se ceny nijak výrazně nemění. Ani nám nepřijde, že by restaurace šly s cenami nahoru – naopak se je snaží stabilizovat, protože zájem ze strany hostů byl v poslední době menší, podotýká Vítek.

A na konec ještě jedna zajímavost – i podle amerického indexu některé produkty a služby zůstaly na starých cenách. Namátkou hodina terapie u psychiatra, služby prémiových právníků, facelift a nebo luxusní kaviár značky Petrossian.