Na začátku byla myšlenka zkusit postavit něco opravdu velkého – globálního. Dnes má za sebou český startup Adam, který zákazníkům pomáhá zajistit spolehlivé řemeslníky, tisíce zakázek v celkové hodnotě přes sto milionů korun. Od britského edtech fondu Brighteye se teď navíc dočkal investice na další expanzi ve výši 75 milionů korun. 

Než přisel Adam, bylo shánění spolehlivého a kvalitního malíře nebo řemeslníka o kus složitější a mnohdy také dražší. Čekací lhůta i rok a půl dopředu, překvapivě vysoká nebo nejistá cena určená často až v průběhu zakázky či řemeslník, který se neobtěžoval ani dorazit. To jsou trable, s nimiž se setkal nejeden zákazník, který někdy poptával služby řemeslníka. 

Na druhé straně pak byli řemeslníci, kteří potřebovali dělat svou práci, ale téměř třicet procent svého času trávili fyzickými prohlídkami bytů, administrativou a případnými prolukami mezi zakázkami, jež ve finále jejich práci prodražily.

Startup Adam, který v roce 2020 založili Roman Sysel a Jakub Dvořák, všechny tyhle nepříjemnosti odstraňuje a vytváří prostředí, kde obě strany dostanou přesně to, co potřebují. Rychlou, kvalitní a cenově vyrovnanou službu.

Nápad, jímž se Roman Sysel před lety inspiroval u podobné, avšak nefungující české platformy, zaujal další investory. Poprvé do jejich nápadu investoval po dvou letech od založení zakladatel a CEO Boltu Markus Villig a tuzemský venture kapitálový fond Presto. 

Nyní jim 75 milionů korun posílá jeden z nejvýznamnějších evropských edtech kapitálových fondů – britský Brighteye. Díky investici může Adam expandovat z dosavadních jedenácti evropských zemí dál za hranice kontinentu. 

„Vyzkoušeli jsme zatím vstup do patnácti zemí, z toho jsme zůstali u jedenácti nejlepších. Tři čtvrtiny objemu nám dnes dělá Spojené království, Španělsko, Německo, Portugalsko, Rakousko, Francie a Irsko. Díky nové investici se chystáme na všechny ostatní kontinenty kromě Afriky. Do té se asi mrkneme až naposledy,“ prozrazuje Jakub Dvořák, který se s Romanem Syslem setkal v Boltu, kde měli na starosti rozjezd platformy v Česku a střední Evropě. 

„V Boltu jsme si zažili, jaké to je, budovat něco od začátku. A že se nejedná o nic jednoduchého. Jen v Česku tým narostl z našeho dua na 150 lidí. Úspěch v Boltu nás motivoval zkusit něco vlastního, něco opravdu velkého,“ vrací se na začátek Jakub Dvořák, pro kterého to byla první podnikatelská zkušenost. Roman Sysel už podnikal dříve – vlastnil platformu, jež se věnuje úklidu společných prostor v domech. Ještě předtím si oba prošli různými poradenskými pozicemi.

Díky svým zkušenostem věděli, že je třeba jít hned do mnoha zemí a rychle otestovat, zda jejich myšlenka funguje. I to je důvod, proč se téměř okamžitě po první investici vydali bez většího přemýšlení do patnácti zemí. 

Do té doby si vystačili s vlastním kapitálem. „Úplně na začátku jsme s Romanem investovali dva miliony z vlastních úspor. Pro mě to tehdy byly veškeré moje peníze, které jsem získal i díky zaměstnaneckým akciím v Boltu,“ vysvětluje Dvořák.

Nejtěžší na tom všem prý bylo vybudovat správný tým. „Když váš tým ještě nevidí, co chcete dělat, je těžké jej přesvědčit, aby v tom uviděli potenciál a dali do toho všechno,“ vysvětluje podnikatel s tím, že právě díky lidem jsou nyní tam, kde jsou. 

„Měli jsme zkrátka čich na lidi, protože většina z našich současných zaměstnanců je tu s námi od počátku. Matěj Trubač, který k nám nastoupil hned po škole, se dnes stará o několik západních trhů a v topmanagementu odvádějí perfektní práci Anežka Jarkovská, Bibiana Šablaturová, Bibiana Tománek a Karolína Maxová,“ vzdává hold svým lidem Jakub Dvořák. „Jsem hrdý na to, že máme v týmu tolik schopných žen,“ dodává. 

Zvrat v jejich podnikání přišel teprve loni, rok poté, co získali investici od zakladatele Boltu a fondu Presto. „V roce 2021 přes nás prošly zakázky za deset milionů korun. Loni už to bylo více než sto milionů korun,“ porovnává Dvořák.

Daří se jim i proto, že nemají přímou konkurenci a trh s řemesly nefunguje úplně optimálně. „Tradiční firmy nepracují zrovna efektivně. Buď na ně čekáte extrémně dlouho a není jisté, jestli se řemeslník dostaví, nebo cena není jistá a pevně daná – často zákazníky překvapí až na místě nebo v průběhu zakázky. A pokud je firma dobrá a spolehlivá, má většinou zakázky i na rok a půl dopředu,“ vysvětluje Dvořák. 

Existují také platformy, jež propojují řemeslníky se zákazníky, ale na tom jejich veškerý servis končí. „My umíme řemeslníkům nabídnout jednu zakázku za druhou. Tím, že je alokujeme pár dní před zakázkou, se dokážeme vyhnout tomu, že někdo onemocní nebo zakázku zruší. Zároveň k zakázce přiřadíme toho nejlepšího odborníka nejen na danou zakázku, ale i lokalitu,“ přibližuje podnikatel výhody platformy. 

K tomu patří také to, že zákazník platí přímo přes platformu, se kterou zároveň komunikuje, takže řemeslník ušetří spoustu času. „Vydělá si měsíčně i o desítky procent víc, a to přesto, že jsou jeho služby přes nás levnější,“ dodává Dvořák.

Ani zákazník nepřijde zkrátka. Kromě spolehlivé komunikace mu platforma Adam zajišťuje také kvalitu a jednotnou cenu. „Nabíráme jen kvalitní a zkušené řemeslníky. Všichni našim výběrovým sítem neprojdou. Nováčci navíc musí strávit jeden den se zkušenějším kolegou, který si je prověří v praxi,“ vysvětluje podnikatel a dodává, že víc než polovina jejich zákazníků přichází na doporučení.

Letos platformu Adam čeká kromě expanze na další trhy rovněž objevování nových řemesel a investice do automatizace procesů. „Chceme rozšířit nabídku řemesel a také dosáhnout toho, že celý proces bude ještě efektivnější, jednodušší a kvalitnější,“ zdůrazňuje Dvořák s tím, že i letos je čeká růst. „Míříme na dvou- až třínásobek loňského objemu zakázek,“ uzavírá Dvořák.