Nábytkářská síť IKEA letos v Česku pozoruje o pětinu vyšší poptávku po použitém nábytku než loni, větší investice lidé také déle zvažují a pro oživení svých domovů častěji nakupují drobnější doplňky, řekla manažerka prodeje české pobočky Tímea Münzner.

Ode 1. září podle ní firma v tuzemsku dlouhodobě zlevní více než třetinu svého sortimentu průměrně o 8,4 procenta, týkat se to bude nábytku, bytových doplňků i kuchyňských spotřebičů. Snížit ceny IKEA umožnil především příznivý vývoj kurzu české koruny nebo fakt, že se po koronavirové pandemii stabilizovaly dodavatelské řetězce, uvedla Münzner.

„Samozřejmě nejsme imunní vůči všemu, co se na trhu děje. Situaci budeme monitorovat a podle toho se rozhodneme, jaký zvolíme další postup,“ doplnila s tím, že pokud to okolnosti dovolí, zlevnění bude dlouhodobé.

Čeští zákazníci se podle ní nejvíce zaměřují na úložné prostory, proto budou moci výhodněji zakoupit například vybrané policové díly nebo krabice, uvedla. Zda má krok vést k tomu, aby byl sortiment společnosti cenově srovnatelný například s Německem a Polskem, kam Češi často za nákupy vyrážejí kvůli levnějšímu zboží, neokomentovala.

Ve finančním roce, který trval od 1. září 2021 do 31. srpna 2022, IKEA v Česku meziročně zvýšila tržby o 22 procent na 11,9 miliardy korun. Za účetní období 2022/2023 Münzner očekává obdobný vývoj. V Česku má IKEA čtyři obchodní domy, dva v Praze a po jednom v Brně a Ostravě. Do roku 2025 si společnost dala závazek doručovat objednávky zákazníkům pouze bezemisními vozy, aktuálně jich takto rozváží třetinu, řekla Münzner.