Češi z pohledu inflace prožívají nejhorší rok v historii. Růst spotřebitelských cen, respektive roční míra inflace, v září vystoupala na 18 procent. Podle hlavního ekonoma investiční skupiny Natland Petra Bartoně je ale důležité sledovat aktuální vývoj cen v ekonomice přes měsíční inflaci.

„A ta skutečně klesá někdy od letošního června či července – a to celkem setrvale,“ říká Bartoň v podcastovém rozhovoru pro Forbes. Podle něj jsme byli v létě dokonce jen krůček od deflace, tedy od poklesu cen vyjádřeného změnou hodnoty spotřebitelského koše, kterou sleduje Český statistický úřad.

„Viděli jsme to v srpnu, kdy poklesla cena pohonných hmot. Kdyby pohonné hmoty měly jen o trochu větší váhu ve spotřebním koši, tak jsme tu v srpnu měli skutečně deflaci,“ dodává ekonom v podcastu, který si můžete pustit například na našem Spotify.

Klesá, nebo roste inflace?

Klesá, i když všichni tvrdí, že roste.

Jak to?

Jde o to, jakou inflaci sledujete. Pokud chcete čistě účetní, to znamená, aby vám účetní oddělení vyčíslilo, o kolik ztratily hodnotu vaše peníze za uplynulých dvanáct měsíců, tak to je to, co se stále mediálně reportuje. Dnes máme tuto inflaci na necelých osmnácti procentech. A nevýhody to má dvě.

Jednak už teď víme, že do konce roku bude tato inflace růst. Už dnes tedy můžeme psát podobné titulky a až za měsíc vyjdou nová data, tak se vlastně nic nového nedozvíme. Hlavním problémem ale je, že vám to nic neříká o tom, co se děje s růstem cen právě teď.

Pokud tedy nejsem účetní, který si vše potřebuje spočítat zpětně, ale jsem investor, který chce sledovat informace, co se s cenami děje tady a teď, nemůžu sledovat tu mediální inflaci za uplynulých dvanáct měsíců, protože v ní se každý měsíc vymění jen jedna dvanáctina. Zpráva o tom, co se stalo v uplynulém měsíci, se v tom projeví strašně málo.

Kdyby ceny rostly tak, jak rostly v září, tak by inflace byla na deseti procentech.

A inflace v zásadě bude růst jen proto, že v ten aktuální měsíc, který je v roční inflaci každým měsícem obměněn, je růst vyšší, než byl loni v tom odcházejícím měsíci. Když tedy řekneme, že inflace opět narostla, pak jediné, co jsme se dozvěděli, je, že inflace je vyšší než loni. To ale víme už rok, není to žádná novinka.

Takže jaká přesně je teď hodnota inflace v Česku?

Musíme sledovat to, o kolik povyrostly ceny v posledním měsíci. A kdyby ceny rostly tak, jako rostly v posledním měsíci v září, tak bychom teď nebyli na osmnácti, ale deseti procentech. Jde o roční vyjádření měsíční inflace nezašpiněné těmi jedenácti mrtvými měsíci. Jde o nejaktuálnější hodnotu. A ta skutečně klesá někdy od letošního června či července a to celkem setrvale.

Na druhou stranu, někdy to ale musí být naopak?

Přesně jako je dnes inflace ve skutečnosti nižší než ta mediální, tak po celé jaro matematicky muselo platit, že mediální inflace naopak podhodnocovala skutečnou inflaci. Když se tedy na jaře hovořilo o nějaké čtrnáctiprocentní inflaci, tak tehdy růst cen v jednotlivých měsících byl až čtyřiadvacetiprocentní. Teď jsme v opačné situaci.

Jsou i dnes největším tahounem inflace ceny energií?

Jednoznačně. To vidíme, když se podíváme na rozbor dle jednotlivých segmentů. Ale například v srpnu byl rychlejší pokles, než jsme čekali a zase to bylo kvůli energiím. I když trošičku jiným, než ty, na které jsme zvyklí. Bylo to kvůli poklesu ceny pohonných hmot. Je to popelka energií, ale hrozně mediálně vděčná, což na jednu stranu chápu.

A budou energie tahounem i příští rok?

Ceny energií určitě budou determinovat inflaci. Ale tím, jak doteď determinovaly její růst, tak mohou determinovat její setrvalý stav, možná i pokles, respektive pokles cenové hladiny. Tato možnost tu skutečně je. Vzhledem k tomu, že inflace byla narostlá primárně kvůli cenám energií, tak k obratu stačí málo.

Viděli jsme to v tom srpnu, kdy poklesla cena pohonných hmot. Kdyby pohonné hmoty měly jen o trochu větší váhu ve spotřebním koši, tak jsme tu v srpnu měli skutečně deflaci.

Celý rozhovor si už dnes můžete poslechnout na kanálech Forbes Česko na všech oblíbených podcastových platformách, jako je Spotify, Soundcloud, Apple Podcasts nebo Google Podcasts.