Nedají se přehlédnout. Výrazné sportovní brýle s malým logem VIF nosí běžci, cyklisté i lyžaři. Teď má být tahle značka, za kterou stojí český podnikatel Jakub Lorenc (na úvodní fotografii), vidět ještě víc.
Lorenc totiž vytvořil první profesionální ženský cyklistický tým v tuzemsku VIF Cycling Team, se kterým má velké ambice nejen doma, ale i za hranicemi.
Právě na kole celý byznys se sportovními brýlemi, který se během tří let dostal v obratu přes sto milionů korun a od začátku je v zisku, začal. Ale jen kolo by nestačilo. Bez pandemie koronaviru by nejspíš úspěšný podnik ani nevznikl.
V jednom ze vzácných „pandemických oken“, tedy období za covidu, kdy se dalo omezeně cestovat, se Jakub Lorenc se svou přítelkyní sbalil a vydal na Mallorcu. Původně mělo jít jen o krátkou dovolenou. Z Baleárského ostrova se však nakonec stal jejich nový domov.
Příjemné podnebí a ideální podmínky podpořily Lorence v jeho zálibě v cyklistice. Den co den šlapal do pedálů a užíval si kilometry v kopcovité krajině.
„Měl jsem nakoupené brýle samých super značek, ale cenově byly všechny okolo dvou set eur. A tehdy mě napadlo, že to je přece pro běžné hobíky strašně moc,“ vzpomíná na moment, kdy si řekl, že by zkusil na trh přinést konkurenci.
„Plán byl jasný, vytvořit sportovní brýle pro masový trh, pro lidi, kteří si jdou zaběhat, na kolo nebo do hor a už mají své běžné lifestylové brýle a chtějí nějaký dostupný a přitom designový, funkční produkt na sport,“ popisuje Jakub Lorenc.
Foto Filip Bezděk
VIF Cycling Team
A tak vzal dvě stě tisíc korun, spojil se s výrobci brýlí v Číně, vysvětlil svou představu sportovních brýlí a objednal první zásilku. Tohle celé trvalo asi tři měsíce. Následně dorazil první balík 1200 brýlí, Lorenc o tom dal vědět na své sítě a pak se stalo něco, co sám ani v nejoptimističtějším scénáři nečekal.
„Prodalo se to komplet za tři týdny. Vstupní investice se okamžitě vrátila. Předčilo to jakákoli moje očekávání,“ usmívá se. V tu chvíli mu bylo prý jasné, že to trefil a pustil se do podnikání s brýlemi naplno.
Dva roky sice zároveň s tím vedl dál i agenturu DYGI:, která se specializuje na online marketing. V rámci spolupráce s projektem Kotelna 55 měl na starosti například kampaně pro firmy miliardáře Karla Pražáka, jako je POP Airport, Dinosauria Museum Prague, Majaland Praha nebo hokejová Sparta.
„Bylo to skvělé, ale nedá se permanentně sedět na dvou židlích a v rámci škálování byznysu jsem se začal soustředit maximálně na VIF. Potenciál v e-commerce je obrovský,“ věří Lorenc.
Právě znalosti marketingu se mu v rozjezdu firmy VIF pořádně hodily. Díky tomu se počáteční náklady na rozjezd podniku omezily v podstatě jen na samotné zboží a logistiku.
„Když stavíte novou značku, je to drahé, ale když to děláte jen za svůj čas, tak vás na začátku netíží náklady. A co se pak vydělalo, to jsem hned investoval dál do firmy a jejího růstu,“ popisuje. Jen za první rok utržil 22 milionů korun a byl v zisku, loni už byly celkové tržby přes sto milionů korun.
Potvrdila se nejen sázka na kvalitní lehké sportovní brýle, ale i na výrazný design. V tom ho prý Češi pořád překvapují, sám myslel, že nejvíc půjdou na odbyt méně výrazné, například bílo-stříbrné varianty. Ve skutečnosti se ale nejlépe prodávají nápadné brýle, například s fialovými skly.
Foto Filip Bezděk
VIF Cycling Team
Osvědčil se mu ale i byznys model, kdy se dají do jedněch obrouček vkládat různé zorníky a díky tomu se zákazníci vracejí, i když už brýle mají.
„Máme už stovky zákazníků, kteří si kupují několikery zorníky a pak si design brýlí mění třeba podle svého outfitu nebo barvy kola,“ usmívá se muž, který si zakládá na doživotní záruce brýlí a jejich minimální vratkovosti.
I když firma rychle roste, je mu jasné, že jakmile se český trh nasytí, bude tohle tempo zpomalovat. Nové příležitosti proto hledá v dalších zemích. Jeho brýle se prodávají už na Slovensku a také v Polsku, kde vidí velký potenciál. Tam dodává ve spolupráci se sportovním řetězcem Decathlon a chystá rozjezd i vlastního e-shopu.
Tím ale jeho plány na zahraniční expanzi nekončí. „Samozřejmě se nabízí Španělsko, když tam žiju. Už máme nějaké partnerské obchody, ale to je zatím velmi malé,“ prozrazuje Jakub Lorenc.
Dnes už si brýle ve spolupráci s čínskými partnery navrhují ve VIF sami a na trh nyní uvedou i další model, který jde cenově do prémiovějšího segmentu.
Sám Lorenc přitom nechce mluvit o tom, že by šlo o českou značku. „Vyrábím stejně jako ostatní v Číně, žiju na Mallorce, tak nevím, to by mi nepřišlo fér říkat, že jsme ryze česká značka,“ zdůrazňuje nadšený cyklista.
Právě v cyklistice bude jeho firma nyní ještě víc vidět. Dal totiž dohromady první profesionální ženský cyklistický tým v Česku, který vlastní a se kterým má velké cíle.
Má deset členek napříč disciplínami, jsou mezi nimi známá jména, jako je několikanásobná mistryně republiky v cyklokrosu Kristýna Zemanová, Štěpánka Dubcová, která je bronzovou medailistkou z juniorského mistrovství Evropy nebo Eliška Kvasničková.
Sportovním ředitelem a trenérem týmu je Tomáš Konečný, který dlouho vedl českou reprezentaci silničních cyklistů.
Foto Filip Bezděk
VIF Cycling Team
„Půjdeme postupně, teď je cílem zajet velmi dobře české poháry a sbírat body na velkých závodech v zahraničí. Mám hlavně obrovskou radost, jak si celý tým sedl a funguje,“ pochvaluje si Lorenc, který kromě ženské cyklistiky podporuje i začínající sportovce.
Stojí za inkubátorem VIF Future Gen, který finančně a materiálně podporuje talentované děti a mládež napříč sporty. S vlastním cyklistickým týmem ale chce jít ještě o kus dál.
„Trend ženského sportu a cyklistiky obzvlášť je ve světě obrovský a já chtěl s VIF někoho podpořit i tady, ale když tady ještě takový subjekt nebyl, tak jsem si ho vytvořil,“ vysvětluje. Počítá s tím, že ročně do svého cyklistického týmu dá bezmála deset milionů korun.
Nezůstává v tom ale sám, už spolupracuje například se společnostmi foodora nebo Second Foundation. „Mojí vizí je dostat do tohohle sportu úplně nové partnery a postavit tady nový trh. Podobně jako s těmi brýlemi,“ uzavírá muž, který o svých byznysových plánech přemýšlí nejraději v cyklistickém sedle.