Českému výrobci kartáčnického zboží Spokar v Pelhřimově loni meziročně stouply tržby za výrobky, služby a zboží o 1,6 procenta na 573,4 milionu korun. Po zdanění vykázal zisk 89,6 milionu korun proti 43,8 milionu korun za rok 2022. Vyplývá to z výroční zprávy podniku za rok 2023 zveřejněné ve Sbírce listin. Na konci minulého roku měla společnost 212 zaměstnanců.
Spokar je česká rodinná firma bez podílu zahraničního kapitálu. Ve výroční zprávě uvádí, že patří k nejvýznamnějším výrobcům kartáčnického zboží v Evropě, odběratele má ve dvou desítkách zemí. Vývoz se na loňských tržbách podniku podle výroční zprávy podílel zhruba 34 procenty.
Firma uvedla, že průběžně investuje do modernizace, automatizace a robotizace výrobních technologií, zároveň se soustřeďuje na marketing a podporu své značky. „Před pár lety jsme se vydali na cestu, která znamenala významnou změnu v obchodní a výrobní strategii naší společnosti,“ uvedl předseda představenstva Jiří Zbrojka ve zprávě.
Společnost se rozhodla postupně omezit velkosériovou výrobu pro cizí značky a zaměřila se na výrobky s vyšší přidanou hodnotou pod vlastní značkou. Za jejich design získala i mezinárodní ocenění.
Jako Spokar funguje akciová společnost od minulého roku, předtím nesla název Spojené kartáčovny. Vyrábí zubní a mezizubní kartáčky, malířské a natěrací potřeby, kartáče pro domácnost i speciální kartáče vytvořené na zakázku, technické kartáče a umělecké štětce.
Podnik navazuje na tradici dlouhou přes 140 let. Výrobu rýžových kartáčů zahájil v roce 1882 obchodník s koloniálním zbožím Josef Hrdina ve sklepních prostorách svého měšťanského domu, novou továrnu postavil v roce 1900.