Dlouholetí partneři francouzského Renaultu, japonské automobilky Nissan a Mitsubishi, potvrdili investici do divize francouzské automobilky nazvané Ampere, která se zabývá výrobou elektromobilů.
Divizi chtějí využívat pro vývoj elektromobilů pro evropský trh. Informovala o tom 6. prosince agentura Reuters, podle níž oznámení potvrzuje, že aliance automobilek je volnější a zaměřuje se na regionální spolupráci.
Nissan a Mitsubishi potvrdily, že do společnosti Ampere, která byla vyčleněna z Renaultu a příští rok má vstoupit na burzu, investují až šest set milionů eur (14,6 miliardy korun), respektive dvě stě milionů eur.
Nissan se ve společnosti Ampere stane strategickým investorem, uvedl šéf japonského podniku Makoto Učida. Dodal, že Nissan bude moct používat inovace softwaru a konektivity této divize pro elektromobily i na jiných trzích mimo Evropu.
Ampere vyvine a následně bude vyrábět elektrickou verzi kompaktního Nissanu Micra pro evropský trh a středně velký elektrický sportovně-užitkový vůz (SUV) pro Mitsubishi. Šéf Renaultu Luca de Meo uvedl, že Ampere sníží náklady na výrobu modelu Micra pro Nissan o padesát procent. Partneři také potvrdili společné projekty v Latinské Americe a v Indii.
V září Renault, Nissan a Mitsubishi ukončily dohodu o společném nákupu, což jim podle jejich sdělení umožní soustředit se na jednotlivé projekty a rychleji se přizpůsobit regionálním rozdílům na automobilových trzích. Koncem července Renault a Nissan po měsících jednání finalizovaly podmínky restrukturalizované aliance.
Renault a Nissan se dohodly, že francouzská automobilka podíl ve svém japonském partnerovi sníží na patnáct ze současných přibližně čtyřiceti tří procent. Renault převede 28,4 procenta akcií Nissanu do francouzského trustu, čímž se oba partneři stanou v rámci aliance rovnocennými.
Partnerství Nissanu a Renaultu vzniklo v roce 1999, kdy Renault zachránil Nissan před hrozícím bankrotem. V roce 2016 se k nim připojila automobilka Mitsubishi. Aliance se otřásla v základech v listopadu 2018, když byl šéf Nissanu Carlos Ghosn zatčen kvůli obvinění, že zneužíval firemní peníze a nepřiznával všechny příjmy.
Ghosn vedl i Renault a řídil také alianci mezi oběma automobilkami a Mitsubishi.