Internetový prostor stále zaplavují podvodné reklamy, které jsou ovšem čím dál sofistikovanější, a tím i nebezpečnější, jelikož se tím do jejich sítí může chytit čím dál větší okruh lidí. A co je horší, firmy proti nim těžko hledají obranu.
Zkušenosti s nimi má mnoho společností nebo osobností, jejichž známého jména falešné reklamy využívají pro lákání uživatelů k investicím do různých finančních nástrojů. Bránit se jim musela například PPF, když pro tyto účely podvodníci využívali tvář Petra Kellnera, šéfkuchař Zdeněk Pohlreich, nebo energetická skupina ČEZ.
Ta opět registruje na sociálních sítích jako Facebook nebo YouTube další vlnu klamavých reklam zneužívající dobré jméno firmy a lákající na investice do kryptoměn nebo nově dluhopisů ČEZ Active spjatých se zelenou energií, která je dnes trendy.
Je tu však menší problém. „Skupina ČEZ žádné investiční služby tohoto typu nikdy neposkytovala a neposkytuje,“ apeluje opakovaně firma na uživatele, aby podobné reklamy ignorovali a už vůbec na jejich základě neposílali nikam peníze. Zároveň přiznává, že několikaměsíční boj proti nim zatím žádné velké úspěchy nepřinesl.
„Naše možnosti, jak proti nim bojovat, jsou silně omezené zejména z důvodu chybějící legislativy, která by toto řešila. Webové stránky, na nichž se klamavé reklamy objevují, jsou totiž registrovány v zahraničí a ani poskytovatelé připojení nemají ze zákona pravomoc tento typ obsahu blokovat,“ vysvětluje pro Forbes mluvčí ČEZ Alice Horáková.
Firma má s podvodnými inzeráty šířící se na internetu bohaté zkušenosti už z loňského podzimu. Na začátku roku pak bojovala se sofistikovanou podvodnou reklamou, která využívala jak prostřihy z oficiálních videí či další propagační materiály ČEZ, tak i prvky takzvaných deep fake.
Díky nim na reklamním videu například místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani lákal na investice do kryptoměn. Šlo o digitální iluzi, která už by mohla zmást i například ostřílenějšího uživatele internetu, jenž se tolik nepohybuje ve finančním světě. Cyrani samozřejmě nikdy takové video nenatočil.
Skupina již dříve varovala, že ti, kdo se s podobnými reklamami setkají, mají stránky ignorovat a především odmítnout registraci a nezadávat žádné osobní údaje. Firmě se už totiž ozvaly desítky lidí, kteří zaplatili vložné a o své peníze přišli.
I přestože se celou věcí intenzivně zabývá právní oddělení ČEZ společně s útvarem compliance a útvarem ochrany skupiny ČEZ, efektivita bojů proti těmto reklamám je kvůli absenci vhodné legislativy nízká.
„Přesto děláme vše, co můžeme: jednotlivé případy hlásíme na příslušných platformách, podali jsme trestní oznámení na neznámého pachatele a snažíme se o osvětu uživatelů internetu,“ říká Horáková.
Pomoci mohou i samotní uživatelé. Pokud se s podobnou reklamou setkají, mohou ji nahlásit, čímž se zvýší šance na její zablokování. Často to ale připomíná donquijotský boj s větrnými mlýny, jelikož jedna reklama zmizí a za chvíli se může objevit zcela nová.