Jak Američané pijí kávu? Asi takhle: přijdou do kavárny, objednají si latte (jak jinak než s příchutí) a ulehnou do gauče na tak dlouho, dokud nevypijí svůj extra velký nápoj. Zato Italové v kavárnách nikdy netráví víc času, než je třeba. Svůj denní šálek espressa si vychutnají nejčastěji vestoje u baru a pak pádí do práce. A hlavně! Nikdy si kávu neberou s sebou. Co myslíte? Naučí Američané Italy pít kávu Starbucks stylem sobě vlastním?
Podnikatel Antonio Percassi, který se bude příští rok podílet na otevření první pobočky v Miláně, si myslí, že to zvládne. „Je jasné, že vstup na italský trh, do země kávy, je velká výzva. Ale myslíme si, že nás Italové přijmou,“ říká developer, kterému v Itálii patří velká holdingová společnost Odissea zaštiťující kosmetické značky Kiko, Madina a Womo, nákupní centrum Orio nebo lombardský fotbalový klub Atalanta.
Paradoxní je, že i když jsou rozdíly v pití kávy u obou národů tak veliké, zakladatel Starbucksu Howard Schulz se inspiroval právě u Italů, když před 30 lety na výletě obcházel místní caffeterie, aby blíže poznal pravou italskou kavárenskou kulturu. Tu se pak snažil přenést do jednoho z nejznámějších kavárenských gigantů, který má už 22 tisíc provozoven v 67 zemích světa.
„Můj dlouhodobý sen vlastně už od prapočátku je uzavřít tento kruh a otevřít pobočku v Itálii, ale doposud jsme na to nebyli připraveni,“ vysvětluje Schulz a dodává, že první milánská prodejna bude designovaná citlivě s ohledem na italskou mentalitu a kavárenskou kulturu v zemi. „Vizuálně to musí být velmi přitažlivé místo,“ vybízí.
Otázkou je, jestli tohle místo nebude pro obyvatele Milána spíše trnem v oku. Podle posledních twitterových komentářů z řad italských konzumentů tohoto populárního nápoje to tak i vypadá. „Když jedu do zahraničí, nemám problém zajít do Starbucksu, ale v Itálii preferuji svoji kavárnu,“ tweetuje uživatel pod přezdívkou Jacopo.
Další uživatelka této sociální sítě říká, že to bude ignorovat, stejně jako ignoruje jiné horory, jako je třeba McDonald’s.
„Vize, že Starbucks nahradí naše nejlepší kavárny, je směšná,“ zmiňuje jiný uživatel.
„Lepší nebo horší než Dominos?“ pokládá otázku twitterka Helen Berners a zamýšlí se nad tím, jestli je příchod Starbucksu opravdová apokalypsa srovnatelná s příchodem „bídné“ americké pizzy v podání Dominos.