Americká zpěvačka Beyoncé je jednou z hrstky umělců, kteří hráli na Super Bowlu dvakrát – vystupovala v poločase zápasu v roce 2013 a také 2016. Dalo by se říct, že dokonce i třikrát, pokud počítáte vystoupení během předminulého víkendu na hudebním a art festivalu Coachella v americké Kalifornii. Nebo čtyřikrát, pokud tam zahrnete i show z poslední soboty, kdy proběhlo její druhé vystoupení na Coachelle. Nechte mě to vysvětlit.
Když se Beyoncé objevila předminulou sobotu poprvé na pódiu, byla to významná událost hned z několika důvodů. Stala se první Afroameričankou, jež byla headlinerem jednoho z nejvíce opěvovaných festivalů na světě, a její koncert, kterého se kromě živé kapely účastnili jako hosté i její partner, raper Jay-Z, nebo Destiny’s Child, sklidil pozitivní recenze.
Renomovaný hudební server Pitchfork její výkon označil za „okamžitě legendární“, televizní stanice NBC její vystoupení popsala jako „bezprecedentní oslavu černošského kulturního vlivu ve Spojených státech“.
Jay-Z a Beyoncé na archivním fotu. Forbes.com
S hvězdou jménem Beyoncé pak přišla i silná reklamní atraktivita. Pomohlo tomu i YouTube, kde živý přenos z vystoupení sledovalo až 43 milionů fanoušků. To je téměř polovina diváků největšího státního svátku Národní fotbalové ligy (NFL), lednového finále zvaného Super Bowl.
A jak jedna z nejlépe placených celebrit současnosti přetvořila hudební svátek Coachella ve svůj tak trochu soukromý dubnový Super Bowl? Zatímco svým fanouškům přichystala nezapomenutelný večer a předvedla kulturní událost, o které lidé budou ještě nějaký ten čas hovořit, zároveň ohnula festival do extrémně efektivního infomercialu (druh televizní reklamy, která se vyznačuje dlouhou dobou vysílání), kterým propagovala své zboží a služby, od samotných desek přes živou show až po streamovací služby, které spoluvlastní.
Důkaz nalezneme v číslech. Poptávka po jejích písních v digitální podobě minulou neděli dle statistik agentury Nielsen vzrostla o 228 procent oproti předchozímu dni (tržby za písně od Destiny’s Child, které na koncertu zazněly, stouply o 767 procent). Jde o daleko větší efektivitu, než tomu bylo v případě posledního vystoupení Beyoncé na Super Bowlu, kdy se zájem o její songy zvýšil o pouhých 44 procent.
A merchandising, tedy prodej reklamního zboží, je také důležitou součástí jejích příjmů. Byli jste natolik okouzleni outfitem Beyoncé připomínající staroegyptskou královnu Nefertiti, že to ve vás vyvolalo nutkavý pocit si okamžitě jít koupit tričko nebo mikinu s ní? Žádný problém, vše je dostupné na jejích webových stránkách – tričko za 35 dolarů a mikina za 60 dolarů.
Beyoncé na úvodním vystoupení na festivalu Coachella 2018.
Ačkoli Beyoncé za vystoupení dostane tučný honorář ve výši několika milionů dolarů (což je v kontrastu k Super Bowlu, za který nedostala nic), skutečná hodnota tkví v turné On the Run II, na které už za šest týdnů vyjíždí právě s Jayem-Z.
K dnešnímu dni jsou lístky dostupné v téměř 50 zemích po celém světě. Statistiky dopadu vystoupení na Coachelle nejsou zatím k dispozici a nikdo z dotazovaných včetně Beyoncé tuto otázku nekomentoval.
Ale je jasné, že živý stream z jejího koncertu na YouTube sloužil hlavně jako ochutnávka pro ty, kteří se nemohli festivalu zúčastnit. Vystoupení bylo připomínkou, že ji fanoušci mohou letos vidět naživo v mnoha městech po celém světě.
V tomto je taktika stejná jako u Super Bowlu – například hvězdy jako Madonna nebo Lady Gaga využívaly „poločasová“ vystoupení k tomu, aby dávaly vědět o svých nadcházejících turné.
A v tomto byznysovém koláči je ještě jedna vrstva. Každý, kdo si koupí lístky na její tour skrz online prodejce Live Nation nebo Ticketmaster, automaticky dostane půlroční volný přístup ke streamovací hudební službě Tidal, kterou Beyoncé spoluvlastní s Jayem-Z a hrstkou dalších umělců.
Jednou z největších výzev světa streamovacích služeb, kterým dominují finančně vybavení giganti, jako je Spotify nebo Apple Music, je totiž získávání nových uživatelů. A první pár světové pop-music za nimi letos vyrazí na stadiony.
Může se zdát, že Jay-Z a Beyoncé nepotřebují peníze, loni se totiž oficiálně stali párem, který má jmění převyšující miliardu dolarů. Peníze se ale hodí každému, obzvlášť tehdy, pokud máte hypotéku ve výši 52,8 milionu dolarů. Rozhodnutí Beyoncé přeměnit festival Coachella v Super Bowl show by jí mělo pomoci pokrýt s ní spojené náklady na několik let dopředu.