Když se před pár měsíci vypravil přes Pacifik, nikoho ta cesta nijak zvlášť neudivila. Kobe Bryant už totiž není v Číně cizincem, protože právě tam v posledních letech utratil balík sponzorováním sportu a vzdělávacích programů. Tentokrát se potkal se zástupci společnosti Vikpid, která si klade za cíl dát čínským dětem virtuální zkušenost s americkým základním vzděláním.
Trvalo mu jen pět minut poslouchání, než se rozhodl: Ano, sem chci investovat.
„Jejich platforma mění věci,“ žasl Bryant, který za své kariéry zase měnil rekordní tabulky. „Bylo to jasné rozhodnutí, musíme hledat společnosti, které přidávají nějakou hodnotu a které pomáhají dětem růst a vzdělávat se.“
Byl to jeden z posledních dealů, které jeden z nejslavnějších hráčů NBA se svým obchodním partnerem a bývalým neurologem Jeffem Stibelem z venture kapitálového fondu Bryant Stibel dotáhl. Za poslední čtyři roky nalili ti dva desítky milionů dolarů do patnáctky společností, ale teprve na konci léta o tom začali veřejně mluvit. A oznámili, že mají v kase 100 milionů, které chtějí investovat v médiích, technologiích a datových společnostech.
Bryantovi patří v aktuálním žebříčku Forbesu, který spočítal příjmy stovky největších celebrit, 43. místo; za minulý rok si přišel na 50 milionů dolarů a je v seznamu třetím nejúspěšnějším basketbalistou. A když popřemýšlel, co nejdůležitějšího se basketbalem naučil, řekl: „Bylo to pomáhat ostatním k úspěchu.“
Čtěte také: Kobe jde do penze. Jak tekly body, minuty a miliony na jeho konto
Dnes je dvoumetrový Američan hvězdou, ale i on si musel postupně vyšlapávat cestu vzhůru. Možná proto dnes cítí takovou empatii k těm, co jsou taky na začátku a mají potíže s tím, někoho vlivného přimět, aby jim věnoval pozornost.
Bryantova druhá kariéra se odehraje na úplně jiném hřišti, kde je konkurence možná ještě silnější než v NBA. Podle mnohých je ale venture kapitál spíš uměním než vědou. Ostatně stejně jako basketbal. „Líbí se mi to mnohem, mnohem víc,“ říká legenda týmu LA Lakers o své nové vášni v rozhovoru pro The Wall Street Journal. „Je to dlouhodobá záležitost a naděje, že to děláme pro další generace.“
Bryanta a Stibela seznámil společný kamarád a oba brzo zjistili, že mají hodně společného. Od setkání v roce 2013 investovali do patnáctky společností včetně LegalZoom, sportovního webu The Player’s Tribune nebo do odšťavňovače za 700 dolarů, který je nejnovějším hitem Silicon Valley. A teď když Bryant ukončil kariéru, se do byznysu vrhli oficiálně.
Stibel vkládá své podnikatelské zkušenosti a intuici, Bryant zase tvůrčí potenciál pro marketing a budování značky včetně nového loga firmy inspirovaného klávesami (Bryant se vrhl i do hudebního průmyslu jako raper). A samozřejmě přináší svůj notoricky soutěživý, neúnavný perfekcionismus.
Miliardář a investor Chris Sacca řekl, že Bryant je posedlý myšlenkou, že se stane úspěšným investorem. „Začal se vzdělávat v oblasti startupů se stejným pracovním úsilím, jaké vnášel do tréninku, což je velmi ojedinělý povahový rys, který vidím jen u několika nejlepších podnikatelů,“ řekl Sacca a srovnal Bryanta se zakladatelem Uberu Travisem Kalanickem. „Nemyslím si, že Bryant svůj zájem hraje. Myslím, že toho může hodně dokázat.“
Bývalých basketbalistů se stejným zapálením a touhou něco dokázat i po kariéře je spousta. Třeba Bryantův někdejší soupeř Carmelo Anthony nebo i komisionář NBA David Stern mohutně investují, přestože oni se víc zaměřují na aktivity spojené se sportem.
Byť si možná budete myslet, že jejich soutěživost bude pokračovat i v novém oboru, Bryant tvrdí opak: „Mě víc zajímá, jak jim můžu pomoct.“ Ale vážně to pětinásobnému vítězi NBA věříte? Nezdá se, že by jen tak opustil postoj typu „vítěz bere vše“.