V Česku vzniká řada úspěšných projektů, ze kterých se časem mohou stát miliardové firmy. Jejich zakladatelé však ne vždy vědí, jak při zakládání byznysu postupovat či jak firmu připravit na případný vstup investora. O tom, jak vytvořit úspěšný startup, debatovali ve Forbes BrandVoice podcastu Jiří Sixta a Ondřej Fryc.
Investor Ondřej Fryc (na titulní fotce vlevo), který dnes do úspěšných firem investuje prostřednictvím svého fondu Reflex Capital, byl původně sám startupista – začínal jako zakladatel internetového obchodu Mall.cz, ze kterého se podařilo vybudovat miliardový e-shop.
Jiří Sixta je partner advokátní kanceláře Glatzová & Co. a zároveň zkušený transakční právník, který se v oblasti startupů a rozvíjejících se firem pohybuje už mnoho let.
Při své práci radí jak founderům samotných startupů, tak investorům, jako je Reflex Capital nebo Pale Fire Capital při investicích do nich. S Ondřejem Frycem prošel celou startupovou cestu – od stavění holdingu pro Internet Mall přes vstup investorů až po exit z byznysu.
„Pro startupisty je zásadní, aby se nebáli a mířili vysoko. Stejně tak důležité je ale i to, aby si nechali poradit od někoho, kdo tou cestou už prošel. Jsou chyby, které už zpětně napravit nejdou. A nejčastěji při vstupu investora vyplavou na povrch,“ upozorňuje Jiří Sixta.
„O podílech a valuacích se při vstupu investora mluví nejčastěji, při investici do startupu je ale mnohem důležitější vize jak zakladatele, tak investora,“ říká Ondřej Fryc.
Jak založit úspěšný startup? Jak od začátků stavět firmu tak, aby byl odchod z ní co nejhladší? Jak přilákat investory a na co si dát při jejich vstupu do společnosti pozor? A jak změní trh startupů umělá inteligence? Poslechněte si další díl Forbes BrandVoice podcastu.