Jak se staví úspěšný fintech s globálními ambicemi? Kolik něco takového vůbec stojí? Co potřebují české fintechy, aby dokázaly uspět v zahraničí? A co stojí za úspěchem začínajících fintechů v Londýně? Nejen o tom si v podcastu Behind the Business povídali Miroslav Crha, výkonný ředitel Global Payments Banking Services, s Branislavem Beerem, manažerem společnosti Visa pro rozvoj byznysu ve střední a východní Evropě.
Nový díl podcastu, který připravuje Forbes ve spolupráci se společností Visa, se točí kolem vývoje fintechových společností s globálními ambicemi a jejich podpory v Česku.
Branislav Beer má dlouholeté zkušenosti z Londýna, kde spolupracoval s úspěšnými fintechy. „Měl jsem tu čest a štěstí být u toho, jak vzniká fintech. Předtím bych si nikdy nedokázal představit, že lze od nuly postavit banku,“ líčí.
Skočit do vody a plavat
Podle Beera tkví kouzlo fintechového světa v tom, že nutí lidi s nadsázkou řečeno skočit do vody a plavat. „Protože jinak nepřežijete. A tak zjistíte, že i postavit banku je možné,“ dodává manažer společnosti Visa, který zároveň zdůrazňuje i důležitost týmu a udržitelného obchodního modelu.
Beer také věří, že digitalizace umožňuje realizaci fintechových nápadů rychleji a hlavně levněji. „Umožňuje, že když má někdo fintechový nápad, může ho ihned uskutečnit,“ říká s tím, že před nástupem digitalizace by z jeho vlastní zkušenosti vybudování většího fintechu stálo v „londýnských cenách“ možná i desítky nebo stovky milionů dolarů.
Podle Beera se navíc větší hráči jako Visa můžou od fintechů učit. „Visa vždy vnímala menší hráče, kteří přicházejí, jako inspiraci pro to, co chceme dělat a budovat. Oni zlepšují ekosystém a motivují nás se zlepšovat,“ vysvětluje manažer.
Mladá generace má drive
Miroslav Crha z Global Payments doufá, že projekt jeho firmy Banking Services rozpohybuje českou scénu a pomůže vzniku nových fintechů v Česku. Jako „pamětník“ říká, že Češi sice vždycky bývali dobří ve vývoji, zato jim dlouho trochu chyběl „podnikatelský drive“. „S novou generací se to ale mění,“ věří.
„Podmínky by proto u nás měly být úplně stejné jako kdekoli na světě, protože jsou tu lidé, kteří už mají dobré vzdělání, chuť vrhnout se do byznysu a ochotu se mu věnovat,“ dodává Crha s tím, že jako zásadní vidí i roli platformy Global Payments Banking Services. Ta pomáhá malým firmám s vydáváním karet a zpracováním plateb.
„Pro menší společnosti přinášíme příležitost dělat všechno z jednoho místa. My jsme single point of contact – jednotné kontaktní místo. Vždy jim nabídneme služby pro celý řetězec služeb od myšlenky přes rozvoj produktu a pomoc s definováním toho karetního produktu po samotné vydání karty, její obsluhu i reporting,“ upřesňuje Crha.
Jak platforma Global Payments Banking Services pomohla k úspěchu české Equa bank? Co potřebují české fintechy, aby dokázaly uspět v globální konkurenci? Má vůbec fintech bez ambice být globální ještě šanci na úspěch a přežití? Nejen o tom je řeč v novém díle podcastu Behind the Business. Pusťte si ho.