Deset let po svém spuštění se sociální síť Foursquare vytrácí z paměti svých kdysi nadšených fanoušků. Ti se jejím prostřednictvím přetahovali s ostatními uživateli o speciální odznáčky a usilovali o to, aby se stali virtuálními starosty toho kterého letištního terminálu nebo oblíbené kavárny (Foursquare funguje na principu hry – čím víc příspěvků z oblíbeného místa pošlete, tím větší získáváte kredit a tím významnější post).
Přesto dál ročně registruje kolem jedné miliardy návštěv. Začátkem roku 2018 společnost oznámila, že se jí potřetí za sebou povedlo navýšit příjmy o rovných 50 procent, díky čemuž se začíná tiše měnit z obyčejné geolokační sítě na zábavní technologickou firmu se zajímavým potenciálem.
Přitom to není tak dávno, co to s Foursquarem vypadalo všelijak. V roce 2015 o něj projevil velký zájem gigant Yahoo a podle údajů firmy PitchBook, která monitoruje významné akvizice na technologickém trhu, za něj prý nabízel úctyhodných 900 milionů dolarů. Tehdejší šéf Foursquaru Dennis Crowley ale nabídku odmítl. Dnes má síť na trhu odhadovanou hodnotu 390 milionů dolarů. Při zpětném pohledu se tedy zdá, že byl někdejší návrh Yahoo silně přeceněný a že trh zase jednou ukázal, jaká je realita. Na druhou stranu je fakt, že se Foursquare udržel ve hře.
„Největší rozdíl mezi tím, co bylo kdysi, a tím, co je teď, je v tom, že tehdy byla naše hodnota nejspíš z větší části určována na základě spekulací o našem potenciálu, což bývá vlastní firmám, které prodávají koncovým zákazníkům – B2C,“ vysvětlovala Forbesu šéfka strategie Foursquaru Lauren Smith. Současné ohodnocení podle ní mnohem víc reflektuje reálné obchodní příležitosti firmy.
Od roku 2013 Foursquare usilovně hledá zdroje financování. Kapitalizace dluhů je riskantní, dokonce i pro firmy, které raketově rostou. A tak se loni v říjnu uvedla na burzu s cílem získat 50 milionů dolarů. Povedlo se jí ale zajistit jen polovinu cílové částky, a to hlavně díky investorům ze Simon Ventures, Union Square Ventures a Naveru.
„Jako u většiny firem z branže zábavního průmyslu i naše ocenění staví především na očekávaných příjmech, v tomhle případě na těch předpokládaných, periodických zdrojích příjmu, ale i na kolísavých náladách klientů,“ vysvětluje Lauren Smith. „Přestože jde možná o dolní hranici, mám za to, že je to férovější cifra, protože odráží skutečnou hodnotu a reálné příležitosti.“
Za Crowlyeho rozhodnutím odmítnout nabídku Yahoo na akvizici bude nejspíš prosté přání, aby Fousquare nepostihl podobný osud jako jiné startupy, které zanikly krátce poté, co je koupila velká firma. Přesně tuhle zkušenost totiž udělal s Dodgeballem, který spoluzakládal v roce 2005 ještě jako student New York University a který od něj koupil Google. Pouhých 18 měsíců poté skončil.
„Za akvizicemi stojí tří různé důvody – talent vybírat a angažovat ty správné lidi, kteří pak tvoří skvělý tým, originální cizí nápady a inovace anebo jen prostá potřeba zlikvidovat konkurenci,“ řekl Forbesu Robert Kaminski, šéf poradenské firmy Capital Alpha Partners.
Kaminski mimo jiné předpověděl konec služby Gowalla, někdejšího konkurenta Foursquaru, jehož koupil a v roce 2011 zavřel Facebook. Sám totiž připravoval podobný projekt, takže si jen potřeboval „vyčistit“ pole působnosti.
Foursquare se odmítnutím nabídky Yahoo podle Kaminského jen těsně vyhnul stejně neúprosnému osudu. Jen si vzpomeňte, co se stalo službě Tumblr. Tuhle síť koupilo Yahoo v roce 2013 za 1,1 miliardy dolarů a krátce poté ji z větší části odepsalo.
„Yahoo není právě nejúspěšnější firma. Dalo by se říct, že stát se jeho součástí rozhodně nepřispěje k tomu, abyste dál rostli,“ dodává Kaminski. „Mnohem zajímavější cesta pro většinu začínajících podnikatelů je stát se firmou nabízející uživatelům doplňkové technologie, a zvýšit tak své šance na akvizici. Každý zakladatel podniku s rizikovým kapitálem touží po exitu a tohle je ta nejsnazší cesta.“
Stát se součástí velké korporace, jakými jsou Google, Amazon či Facebook, nebo jít přímo na burzu je dnes cílem mnoha startupů, ale Foursquare by si rád uchoval svou svébytnost. Ostatně jen díky tomu, že na tom firma trvala, se vyhnula osudu, který potkal Gowallu.
„Část rozhodnutí odmítnout nabídku na akvizici souvisela právě s kauzou Gowalla, v takových případech prostě nevíte, co bude následovat, protože se vzdáváte kontroly,“ podotýká Lauren Smith. „Jistě existuje dobrý důvod, proč konkurenti přicházejí za námi, a ne za Googlem a jeho službou Google Places, nebo proč chtějí, aby náš způsob měření návštěvnosti ověřil Facebook – protože se pak nechtějí s Facebookem přetahovat o výsledky svých vlastních sítí,“ dodává.
„Trh s reklamou je dnes natolik pokřivený a rozškatulkovaný, zvlášť pokud jde o technologie a nástroje, které ovládají celé prostředí. Takže pokud by se najednou objevil výraznější nezávislý hráč, který dokáže přesněji změřit dopad reklamy, a to napříč všemi platformami, ohrozí to zažité pořádky,“ tvrdí Smith.
Výrazným krokem na cestě od startupu k zábavně-technologické firmě se má u Foursquaru stát posun ve zpoplatnění jeho služeb. Zdrojem příjmu už by tak neměly být reklamy, ale prodej lokačních technologií, které vývojáři vybudují formou softwarových aplikací (API) a nástrojů (SDK).
„V určité chvíli bude potřeba zákazníkům zcela nově komunikovat náš příběh. Chystáme se to v první fázi sdělovat hlavně uvnitř komunity našich zákazníků, lidé zvenku mají jen mlhavé povědomí o tom, co je to vlastně Foursquare,“ dodává Lauren Smith. Podle ní by firma dnes přemýšlela o nabídce akvizice jen za velmi specifických podmínek. „Musela by to být opravdu hodně vysoká cifra, abychom o tom uvažovali.“