Je to naplněný strach řady z nás. Že s rozvolněním přijde povinnost účastnit se opět fyzicky řady schůzek, které mohly být spíš e-mailem nebo telefonátem. Co s tím, když tušíte, že se vaše dny začnou znovu naplňovat nepotřebnými mítinky?
Už si nemůžete vypnout kameru a během toho, co kolegové hovoří, například seřadit tužky na psacím stole nebo vykartáčovat psa. Vaší výzvou je, aby i neproduktivní jednání nebylo ztrátou vaší nejcennější komodity: času.
I ten nejnudnější mítink vám umožňuje budovat vztah s kolegy a nadřízenými. Než se však rozhodnete dát RSVP jakémukoli setkání, položte jeho organizátorovi následující otázky:
- Jaký je přesně účel schůzky?
- Jak je časově ohraničena?
- Kdo všechno se jí účastní?
- Jaká rozhodnutí tam musíme učinit?
- Proč tam mám být zrovna já? (Tato otázka je naprosto zásadní zejména pro manažerské pozice. Mnohdy vám chtějí podřízení ukázat, jak se vyvíjí určitý projekt nebo situace. Ale takové shrnutí klidně stačí poslat e-mailem.)
Dopředu také stanovte, kolik času můžete na poradě setrvat. Bez tohoto pevného rámce hrozí, že se z hodiny stane devadesát minut nekonstruktivního tlachání.
Vysvětlete vždy, proč dáváte tak jasný limit svého setrvávání na schůzce. Například: „Máme ve čtvrtek poradu nad projektem B, ale momentálně dokončuji projekt A a máme právě uzávěrku.“ Někdy totiž i ti nejlepší šéfové či kolegové zapomínají, že váš čas není neomezený.
Jak se zeptat?
Možná vám výše uvedené otázky připadaly nerealistické vzhledem k vašemu pracovnímu zařazení a nedovedete si představit, že se svých nadřízených budete vyptávat, proč dorazit na jednání. Ale otázky, pokud jsou položeny klidným a věcným způsobem, jsou vždy dobrý nápad.
Znamenají zájem a odpovědí na ně se můžete v rámci týmu dobrat k řešení, že místo hodiny v zasedačce si napíšete e-mail. Během pandemie jsme se tuto dovednost ostatně naučili bravurně a byla by škoda ji v rámci rozvolnění ztratit.
Co rozhodně nedělat?
Zbytečné mítinky jsou otravné a každý to ví. Reagujeme pak na ně pasivně agresivně: dorazíme pozdě nebo je trávíme většinu času třeba scrollováním v mobilu. Pokud je to i váš případ, tak byste měli vědět, že je to sice chování běžné, ale také destruktivní. Přispíváte ke zhoršení firemní kultury, kde je akceptovatelné nevážit si času ostatních a nevěnovat jim pozornost.
Zůstaňte aktivní
Abyste si něco odnesli i z porady, jejíž náplň vás neskutečně nudí už dopředu, sedněte si vedle řečníka. Udržíte tak kontakt, nesklouznete k prohlížení mailů nebo čtení zpráv, a hlavně – pochopíte, o co svolavateli schůzky vlastně šlo.
I když neprezentujete, udržujte konverzaci, zajímejte se, ptejte se. Pak zjistíte, že i z té nejzbytečnější schůzky si můžete něco odnést.