Podle všeho nastal čas přemýšlet o IT úplně jinak. Stejně jako si můžete objednat libovolně dlouhou limuzínu i s řidičem, si totiž můžete pronajmout i firemní IT řešení, včetně údržby a správy. As a service.
„Je to globální trend, který vyžaduje úplně jiný přístup k IT a nový mindset, ale může firmám přinést jednoznačné výhody a výrazné úspory nákladů i času,“ říká Martin Špaček z české pobočky Hewlett Packard Enterpise (HPE). Americký gigant zcela změnil strategii a zbavil se nálepky pouhého výrobce hardwaru. Teď chce novému trendu učit i české firmy. A ukázat jim, jak konzumovat IT jako službu.
Kompletní IT na zakázku
HPE před třemi lety definitivně transformovala na prodejce služeb s průlomovou strategií „IT as-a-service“. Průlomovou v tom, že jako službu nedodává jen software, výpočetní výkon v cloudu nebo virtuální či fyzické úložiště, ale kompletní IT. Tedy balík softwarových služeb a hardwaru sestavený přesně podle potřeb konkrétní firmy nebo organizace.
Je to podobné, jako kdybyste si pronajímali auto – na dlouhou cestu za byznysem, při které si nechcete zmačkat oblek, si nejspíš nevyberete maličký hatchback. A na dovolenou s pětičlennou rodinou zase nepojedete v Bentley Continental GT. Auto vybíráte podle toho, co od něj potřebujete.
„Náš přístup k IT je obdobný. Hned na začátku se snažíme od zákazníka přesně zjistit, k čemu bude infrastrukturu využívat a jakou od ní očekává funkcionalitu. Podle toho mu dodáme řešení, které požadavky splní. Jakým způsobem tu IT infrastrukturu budeme designovat a provozovat, to už klient nechává na nás. Částečně se tím vzdá kontroly, ale na druhou stranu nemusí nést riziko, že si řešení navrhl špatně a že za pár let už infrastruktura nebude odpovídat jeho nárokům,“ popisuje Martin Špaček.
HPE od roku 2019 staví svoje řešení kolem platformy HPE GreenLake Cloud Services. Ta zákazníkům poskytuje jednotné prostředí vhodné pro veškeré firemní aplikace a data. Umožňuje provozovat, spravovat a optimalizovat kompletní IT infrastrukturu a nastavit služby a datové toky přesně podle požadavků uživatele.
Elastické služby i ceny
Zákazníci si podle vlastních preferencí „pronajímají“ jen to, co opravdu potřebují, včetně hardwaru a správy i údržby celého dodávaného IT prostředí. Platí jen za to, co reálně používají (pay-per-use), což významně šetří čas a hlavně náklady.
Taková flexibilita a škálovatelnost je obvyklá u veřejného cloudu, ale HPE ji rozšířilo i na privátní služby – firmám nabízí možnost volby, zda chtějí využívat veřejný cloud, vlastní on-premise řešení nebo hybridní kombinaci. „I u on-premise řešení zákazník platí jen za skutečné využití IT infrastruktury, o kterou je patřičně postaráno našimi specialisty, jako by byla v cloudu,“ popisuje Špaček.
„S HPE GreenLake dokážeme zajistit flexibilitu hardwaru přímo na pracovišti, avšak za zlomek nákladů na veřejný cloud,“ říká Jarkko Kytömäki, manažer infrastruktury vLab společnosti Nokia Software, která služby HPE využívá. Vývojáři Nokie oceňují právě to, že mohou kombinovat uživatelské prostředí veřejného cloudu s on-premise řešením, díky kterému mají pod absolutní kontrolou data i náklady. „Pokud se požadavky našich uživatelů zvýší, jsem si jistý, že model spotřeby HPE GreenLake dokáže pro splnění požadavků firmy poskytnout další prostředky,“ dodává Kytömäki.
Jakmile původně nakoupený rozsah služeb přestane odpovídat potřebám, je možné ho operativně navýšit nebo naopak snížit. HPE navíc zaručuje vždy tu nejnovější IT infrastrukturu – hardware i související software průběžně upgraduje. Bez dalších investic a bez poplatků za kapacitu, kterou zákazník plně nevyužije. Každá firma tak může predikovat, kolik ji budou služby stát, aniž by v průběhu let musela řešit neočekávané náklady na pořizování dodatečného hardwaru.
„Se zákazníky se nebavíme o zařízeních, výkonu nebo fyzikálních vlastnostech, ale výhradně o jejich potřebách. Oni přece nepotřebují nejrychlejší nebo nejvýkonnější stroje, ale nejadekvátnější službu pro jakoukoli situaci. Pokud se jim daří a potřebují rychle růst, umožníme jim to bez složitých investic či změn infrastruktury. Pokud se jim momentálně tolik nedaří, služby tlumíme a oni si mohou část nákladů na IT uschovat na období, kdy se kurz otočí,“ říká Daniel Novák, obchodní ředitel české pobočky Hewlett Packard Enterpise.
Nová pravidla hry
Taková kombinace zpřístupnila i menším firmám služby, které byly dříve dostupné pouze největším hráčům. GreenLake už má přes 800 firemních zákazníků po celém světě, překročil stín byznys modelu a stal se základním stavebním kamenem při nabízení nových produktů. Roste tempem, které nezvládá nikdo z prodejců veřejného cloudu, a vystřelil HPE na post jedničky na trhu v poskytování IT as-a-service.
Šéf Hewlett Packard Enterpise Antonio Neri slíbil, že do konce příštího roku bude formou služeb GreenLake dostupný veškerý hardware HPE. To znamená, že zákazník bude platit za jednotlivé užití nebo podle reálného využití nainstalované IT infrastruktury. HPE chce globálně prodávat touto cestou během dvou let 40 % hardwaru. I v Česku už jako službu prodává 15 % IT infrastruktury, ať už přímo, nebo prostřednictvím sítě partnerů. „Podařilo se nám změnit pravidla hry. Najednou jsme to znovu my, od koho ostatní opisují,“ podotýká Novák.
Flexibilní IT model se plně osvědčil v době, kdy svět zaskočila pandemie koronaviru. „Plány a predikce jsou jedna věc, realita nás ale může zaskočit, což nejlépe dokumentuje příchod letošního jara. Najednou část byznysu potřebovala skokově přidávat své kapacity, druhá naopak potřebovala hledat škrty. Kdo měl HPE GreenLake, zvládl změny vyřešit prakticky okamžitě a nastavit si vše jinak. To bychom u standardních smluv nebo nákupu hardwaru jen těžko dokázali,“ uzavírá Daniel Novák.
České firmy, které mají zájem o konzultaci nasazení GreenLake a flexibilního modelu IT as-a-service, mohou kontaktovat specialistu HPE Pavla Linharta.