Nepropouštějte zaměstnance, vzkázal stát firmám. A přichystal program Antivirus, který zaměstnavatelům přispívá na mzdy pracovníků. Chyták? Zhruba 70 procent všech žádostí bylo skartováno – interaktivní formulář sice není složitý, ale vyžaduje spoustu informací, což vede k chybování.
Proto jsme pro vás připravili přehledný manuál na jeho vyplnění. Krok za krokem. Abyste věděli, jakých chyb se vyvarovat a na co nezapomenout.
Program je ve zkratce nastavený následovně:
Pokud máte v důsledku opatření pracovníky v karanténě nebo jste byli nuceni uzavřít provoz, dostanete 80 procent mzdy včetně odvodů až do výše 39 tisíc korun superhrubé mzdy (režim A). Jestli čelíte výpadku pracovní síly, surovin či poklesu poptávky a museli jste omezit výrobu, náleží vám 60 procent, a to do 29 tisíc superhrubé mzdy (režim B).
Náhradu přitom podle ministerstva práce a sociálních věcí získají všichni, kdo splní podmínky programu Antivirus. „Není to závod s časem,“ ujišťuje resort.
V obecné rovině podpora náleží zaměstnavatelům, jejichž podnikání ohrozila opatření spojená se šířením nákazy novým koronavirem. Ti pak musí vyhovět následujícím požadavkům:
- zaměstnavatel striktně dodržuje zákoník práce,
- zaměstnanec musí být v pracovním poměru a musí se účastnit nemocenského a důchodového pojištění,
- zaměstnanec nesmí být ve výpovědní lhůtě a nesmí mu být dána výpověď,
- zaměstnavatel musí vyplatit mzdu a odvést odvody.
Pakliže všechny tyto podmínky splňujete, jste zcela kvalifikovaní k tomu, abyste navštívili tuto stránku, kde lze o náhrady mezd žádat a kde najdete veškeré dostupné informace k programu Antivirus.
Patrně nejvíce vás ale bude zajímat modré políčko „Vyplnit žádost o příspěvek“. Tak si pojďme postupně vysvětlit, jak na to.
Po otevření interaktivního formuláře nejprve vyplňte identifikační údaje firmy. Portál je poměrně intuitivní – v některých případech stačí zadat IČO, název firmy a adresa jejího sídla posléze naskočí automaticky.
Pokračujte zapsáním kontaktních údajů, bankovního spojení a pobočky úřadu práce v místě svého sídla. Povinné je i vyplnit odhadovanou výši poskytovaného příspěvku. Následně si pečlivě přečtěte prohlášení žadatele.
Pokud neodporujete uvedeným skutečnostem, doplňte místo podání a klikněte na žluté pole „Dokončit žádost a stáhnout PDF“. Nabídnou se vám k uložení dva soubory, „Žádost“ a „Dohoda“. Uložte si je tak, abyste je dobře našli.
Posléze se ocitnete na poslední stránce formuláře, kde se dozvíte, jak celou žádost předat úřadu. Její odeslání probíhá výhradně elektronicky, a to dvěma způsoby: buď prostřednictvím datové schránky, nebo e-mailem s uznávaným elektronickým podpisem. Pokud takovou schránku s elektronickým podpisem nemáte, musíte žádost podat skrze zmocněnce, který od vás má úředně ověřenou plnou moc.
Společně s dokumenty úřadu odevzdejte i doklad o zřízení či vedení daného bankovního účtu. E-mail, na který žádost poslat, najdete na začátku staženého souboru „Žádost“.
Hotovo? Pokud ano, první část máte úspěšně za sebou.
Teď je třeba dodat požadované přílohy. Vraťte se proto na stránku, na niž je odkazováno v úvodu tohoto článku. Tentokrát vyberte variantu zeleného pole s popiskem „Provést měsíční vyúčtování“.
Do formuláře načtěte jeden z PDF souborů, který jste již odeslali na úřad práce. Záhy se automaticky vyplní požadovaná políčka. Vyberte režim a pokračujte na další snímek.
Mezitím se vám do počítače stáhne šablona ve formátu XLSX. Jde o tabulku seznamu zaměstnanců. Úřad chce, abyste do ní vyplnili jméno každého zaměstnance, na nějž žádáte náhradu, a dále jeho rodné číslo, hrubou mzdu a odvody na sociálním a zdravotním pojištění.
Mějte na paměti, že soubor má striktně daná pravidla: musí být pojmenovaný podle vzoru (název identifikuje žadatele) a tabulka musí obsahovat hlavičku.
Aby to ovšem nebylo příliš jednoduché, pro každý režim, v němž se o příspěvek žádá, se generuje jiná XLSX šablona. Jestliže tak zaměstnavatel bude uplatňovat náhradu v obou režimech (A i B), je potřeba vyúčtování provést dvakrát a dvakrát odeslat – každý režim zvlášť.
Máte-li seznam zaměstnanců vyhotovený, vraťte se znovu do formuláře. Dostanete se na stránku Souhrn vyúčtování, kde uveďte počet vašich pracovníků a předpokládané maximum příspěvku. Zvolte variantu, proč zaměstnanci nemohli vykonávat práci, a čestně prohlaste, že všechny uvedené informace jsou pravdivé. Dokončete a vygeneruje se vám vyúčtování ve formátu PDF.
Oba soubory – seznam zaměstnanců i vyúčtování – posléze zašlete elektronicky úřadu práce, obdobně jako v případě první části žádosti. Jen myslete na to, že pokud usilujete o podporu v obou režimech, každý režim je potřeba odeslat zvlášť.
Máte splněno!
O příspěvek se žádá vždy po skončení kalendářního měsíce, za který chcete náhradu obdržet. To znamená, že pokud chcete přispět na březnové mzdy, formulář vyplníte a odešlete v dubnu.
Peníze byste podle resortu měli dostat jen několik dní po zaslání žádosti. Doba poskytování se bude odvíjet od důvodu překážky v práci, u každého zaměstnance se bude posuzovat individuálně.
Příjem žádostí byl zahájen v pondělí 6. dubna a zatím trvá do konce měsíce. Ministerstvo ovšem předpokládá, že by se Antivirus mohl prodloužit i na květen.