Když svět zachvátila koronavirová pandemie, CEO Amy Errett doslova chytila příležitost za pačesy a vrhla všechny síly své společnosti od personálu po dodavatelský řetězec na uspokojení rostoucí poptávky a dosažení rekordních tržeb. Tohle je příběh ženy, které se v době karantény podařilo udělat díru do světa barev na vlasy a ještě ke všemu spustit zbrusu novou linii vlasových produktů pro muže.

Seznamte se s Donnou. Donna se rozhodla přebarvit na zrzavo. V době karantény si jednou překryla šedé odrosty hnědou barvou a teď má zálusk na něco odvážnějšího. Vyhrál u ní odstín Vesuvius Red, který webové stránky značky Madison Reed popisují jako „pikantní světle červenou s odlesky mědi“. Jenže s domácím barvením Donna teprve začíná, a tak je z toho všeho tak trochu nesvá.

„Mám si nejdřív obarvit konečky a pak zbytek vlasů?“ ptá se, „A jak vůbec dosáhnu úplné změny barvy?“. Donna je na tom správném místě, tedy alespoň virtuálně. Tuhle květnovou sobotu totiž na Zoomu probíhá „domácí večírek“ pořádaný společností na výrobu vlasových barev Madison Reed. Donně a dalším asi 175 ženám jsou tu k dispozici čtyři ostřílení stylisté, kteří své klientky provedou technikami barvení vlasů a zároveň se jim pokusí pomoct s oním věčným problémem známým nejedné ženě – totiž s tím otravným flekem ve vaší přírodní barvě, kvůli němuž to vypadá, jako by se vám na hlavě usadil skunk.

Než založila roku 2013 Madison Reed, dělala Amy Errett během své bohaté kariéry pro společnosti Bankers Trust, E-Trade i venture kapitálovou firmu Maveron. | Foto Forbes.com

Podle odhadů si každoročně vlasy barví 95 milionů Američanek. Zatímco polovina z nich dává přednost domácímu barvení, necelých 27 milionů si raději zajde do salonu (a zbytek využívá obou možností). Jenže letos všem cestu do kadeřnictví zkřížil covid-19. A tak ženy jako Donna, které chtěly vypadat k světu (nebo alespoň se cítit ve své kůži) i v nové éře konferenčních hovorů na Zoomu, hromadně přešly na značku Madison Reed, nabízející doručení kvalitních barev jako ze salonu až domů.

Během prvních pár březnových týdnů se počet dotazů na zákaznický servis značky zvýšil z obvyklých 700 na celých 4500 denně. Generální ředitelka a zakladatelka společnosti Amy Errett reagovala více než trojnásobným rozšířením štábu online odborníků na barvení, na Facebooku spustila živě vysílaný týdenní pořad „Volejte koloristu“, začala dvakrát do měsíce organizovat online večírky pro novou klientelu a zveřejňovat nové reklamní kampaně. „Když dojde k něčemu tak bezprecedentnímu, musíte zkrátka improvizovat,“ uvádí devětapadesátiletá Errett, někdejší investiční bankéřka a riziková investorka.

Od té doby už uběhly čtyři měsíce a Madison Reed stále sklízí jeden úspěch za druhým. Celkové tržby společnosti mají letos přesáhnout rekordních 100 milionů dolarů, což je víc než dvakrát tolik co loni. Očekávání mají předčit i prodeje pramenící z partnerství s americkým parfumérním řetězcem Ulta Beauty, přes jehož stránky si zákazníci vlasové produkty od Madison Reed pořizují.

Od března už klientela značky vzrostla dvanáctinásobně, především díky někdejším přívrženkyním salonů, které za sadu na barvení vlasů ochotně dají 26,50 dolaru (22 dolarů v případě opakovaných objednávek). To je sice více než dvakrát tolik, co by daly v běžné drogerii, ale tahle cena zahrnuje doručení domů, navázání kontaktu s profesionálními koloristy a vysokou kvalitu barev neobsahujících amoniak ani jiné nešetrné složky.

I teď, když se už salony postupně začínají znovu otevírat, hlásí společnost Madison Reed každých pět sekund prodej jednoho kusu své vlajkové sady na barvení vlasů Radiant Hair Color Kit a očekává, že se letos díky prodejům barev vůbec poprvé dostane do plusu.

Momentálně se Madison Reed snaží na své předešlé úspěchy navázat obsazením dalšího, více než dvousetmilionového segmentu trhu s vlasovými barvami pro muže. 30. června uvedla značka s určitým předstihem na trh sérii pánských barev na vlasy pod názvem Madison Reed Mr.

„Vždycky jsme se plánovali zaměřit i na mužskou klientelu. Když však přišel covid, bylo nám jasné, že nastal ten nejvyšší čas, a tak jsme to trochu urychlili. Samozřejmě bych byla raději, kdyby k pandemii vůbec nedošlo… my jsme ale z celé té situace vzešli o dost lépe než ostatní.“

Během večírků na Zoomu, konajících se dvakrát měsíčně, vždy jeden z firemních koloristů demonstruje (zpravidla sám na sobě), jak se mají produkty od Madison Reed správně nanášet. Diváci potom můžou licencovaným odborníkům zanechávat v komentářích dotazy. | Foto Forbes.com

Rok 2020 Amy Errett vskutku přinesl nejedno překvapení. Začátkem roku 2019 získala společnost Madison Reed od investorů jako Venture Partners či True Ventures 51 milionů dolarů rizikového kapitálu, což celkovou výši jejích finančních zdrojů pozvedlo na 128 milionů dolarů. Ty měly vystačit na všechno od natáčení reklamních kampaní přes implementaci moderních technologií až po otevírání nových poboček.

V září, méně než čtyři roky po zahájení provozu prvního salonu Color Bar na Manhattanu, oznámila společnost, že v průběhu následujících čtyř let plánuje otevřít kolem 600 nových provozoven včetně 100 kamenných salonů vlastněných samotnou značkou a 500 franšízových lokalit (údajně v ceně 350 tisíc dolarů bez přičtení licenčních a jiných poplatků). Podobně jako řetězec kadeřnictví Drybar poskytující jedinou službu ve formě vlasového stylingu, i v Color Bar se zaměřují výhradně na barvení vlasů, a to s mnohem větší efektivitou a za dostupnější ceny, než jak je tomu v jiných salonech.

Už v prosinci však vypukla v čínském Wu-chanu koronavirová epidemie a začala se šířit po celém světě. „Mám dost zkušeností s ekonomickými cykly, abych věděla, že když se svět jednou mění, děje se to opravdu hodně rychle,“ říká Errett, která na vlastní kůži zažila krach newyorské burzy v roce 1987 i kolaps dotcomové bubliny na začátku století. Bez odkladu dala dohromady tým pro řešení mimořádných situací, který se začal scházet každé ráno včetně víkendů.

S výběrem ideální barvy vám pomůže online dotazník obsahující 18 otázek týkajících se všeho možného od vaší barvy pleti po přítomnost šedin. Díky speciální fotografické aplikaci se navíc můžete předem pokochat, jak vám bude zvolená barva slušet. | Foto Forbes.com

Lahvičky, ubrousky ani další díly ze sady na barvení vlasů od Madison Reed vyráběné v Číně nepředstavovaly pro společnost problém. Několik měsíců předem na ně totiž zadala obrovskou objednávku. Větší starosti jim dělala Itálie, odkud pochází jejich exkluzivní vlasová barva. Když už tedy bylo začátkem února jasné, že se tenhle evropský stát dřív nebo později stane dalším epicentrem pandemie, Errett se po dohodě se svými lombardskými dodavateli dala do shromažďování zásob produktu.

Zanedlouho zasáhl covid-19 i Spojené státy. 13. března uzavřela Errett sídlo společnosti v San Francisku a stovce zaměstnanců nařídila práci z domova. Zastavit provoz muselo všech 12 poboček Color Baru a i plány na otevření nových provozoven šly k ledu.

Avšak zatímco kamenné provozovny ležely ladem, internetové prodeje najednou vystřelily vzhůru. Třicítka licencovaných koloristů na zákaznické lince takový nával klientů nezvládala, a tak se k nim na popud Errett přidali i odborníci z uzavřených salonů. Záhy už všichni obdrželi zbrusu nový Chromebook i sluchátka a také absolvovali dálkový kurz práce se Zendeskem, softwarem pro zákaznickou podporu. Errett zároveň najala dalších 18 koloristů a svůj tým tak rozšířila na celkových 132 členů.

Amy Errett barví vlasy své manželce Clare Albanese. Společnost Madison Reed je pojmenovaná na počest jejich dcery. | Foto Forbes.com

Vítr do plachet však současná situace nevehnala jen značce Madison Reed. Ze šetření společnosti Nielsen vyplývá, že prodeje domácích barev na vlasy v amerických kamenných obchodech dosáhly v červenci hodnoty 1,63 miliardy dolarů, což je o šest procent více než loni. A zatímco americké drogerie zaznamenaly za poslední rok jen mírný nárůst prodejů (4,8 procenta), obchodům s potravinami se v této oblasti dařilo mnohem lépe (45 procent).

Na poli internetového obchodování si přitom domácí barva na vlasy ve Spojených státech polepšila o celých 60 procent a její prodeje dosáhly 308 milionů dolarů. Jednou z výhod značky Madison Reed byla nepochybně její již rozvinutá digitální infrastruktura. Dalším faktorem byla pohotová reakce Errett – nejen že dokázala předpovědět výpadky v dodavatelském řetězci, ale navíc se jí ze dne na den podařilo udržet si svůj personál.

„Když přišel covid, Amy Errett byla jednou z mála našich CEO, kteří si uvědomili nebezpečnost situace a důležitost zavedení postupů na podporu zaměstnanců, klientů i obchodních partnerů,“ vysvětluje Jon Callaghan, jeden ze společníků firmy True Ventures, který vedl její investiční kolo do Madison Reed. „Amy platí za vizionářku v běžné době, o to působivější je ovšem její schopnost postavit se čelem k řízení i za tak nejistých časů.“

Errett v životě zažila nejeden kotrmelec. Po deseti letech u bankovní organizace Bankers Trust si založila vlastní investiční firmu Spectrem Group. Po další dekádě nastoupila v roce 2000 navzdory varováním svého investičního bankéře i radám přátel do společnosti E-Trade coby šéfka oddělení pro shromažďování aktiv. Aktivně se podílela na plánu tehdejšího výkonného ředitele Christose Cotsakose obsadit každou sféru finančního řízení.

Rok nato však společnost oznámila ztrátu ve výši 241,5 milionu dolarů. Dotcomová bublina splaskla a platforma E-Trade musela čelit následkům přemnožení internetových firem. Errett, za jejíhož působení společnost přibrala 1900 nových pracovníků, musela přihlížet tomu, jak bylo propuštěno tři tisíce zaměstnanců, v roce 2001 potom firmu opustila.

Po roce zvažování svých možností přijala post CEO cestovní společnosti Olivia, která se zaměřovala na organizaci výletních plaveb pro lesby. Za pět let se jí podařilo zvýšit tržby z šesti na celých 20 milionů dolarů. Roku 2007 ale nečekaně dostala vyhazov, podle některých zdrojů kvůli snaze zakladatele společnosti převzít nad ní kontrolu.

Errett na svého někdejšího zaměstnavatele podala žalobu o vydání svého vlastnického podílu odhadovaného na 30 milionů dolarů, společnost Olivia reagovala protižalobou.

Nakonec se obě strany roku 2009 dohodly na vyrovnání v neznámé výši. Po šesti měsících strávených na pozici Entrepreneur-In-Residence v Trinity Ventures nastoupila Errett do Maveronu, venture kapitálové firmy vedené výkonným ředitelem Starbucksu Howardem Schultzem.

Jednoho dne ale šla Errett vyzvednout barvu na vlasy pro svou manželku Clare Albanese a právě tahle obyčejná pochůzka ji přivedla k myšlence založit Madison Reed. Stejně jako miliony dalších žen i Errett tenhle produkt používala čtyřikrát až šestkrát do roka. A v každé z těch chaoticky zaplněných krabiček na ní číhaly tytéž nesmyslné instrukce, slabounké rukavičky a zápach silných chemikálií.

Jen co Errett vyzpovídala své přátelé i známé na téma barvení vlasů, dala se do výpočtů. Prozkoumala složení vlasových barev a přišla na to, že většina produktů od běžných kosmetických značek obsahuje hromadu chemických látek, vyvolávajících celou škálu zdravotních problémů od podrážděné pokožky a respiratorních potíží po rakovinu u zvířat. A pak tu ještě byla ta obrovská mezera v poskytování zákaznického servisu, kvůli které byly ženy v podstatě ponechány napospas osudu.

Psal se rok 2013 a Errett se o svůj nápad se založením společnosti prosazující novátorský přístup k barvení vlasů podělila s jedním ze zakladatelů firmy True Ventures Jonem Callaghanem. Toho poznala před deseti lety prostřednictvím organizace Young Presidents‘ Organization, sdružující vedoucí pracovníky předních firem, kteří daných pozic dosáhli před dovršením 45 let. Callaghanova firma nakonec na poskytnutí úvodní investice ve výši čtyř milionů dolarů kývla. Errett poté v True Ventures zaujala pozici zvláštní poradkyně a následně se stala i společnicí.

Pánská linie, která byla do světa vypuštěna 30. června, se vyrábí pouze v pěti barevných odstínech. Každá sada vystačí na dvojí aplikaci a s předplatným vás vyjde na 20 dolarů měsíčně. | Foto Forbes.com

Kromě vlastní technologie pro přizpůsobení barev disponuje značka Madison Reed, nacházející se ve vyšším kvalitativním segmentu trhu, předními odborníky na barvení vlasů, kteří jsou vždy připraveni poradit svým klientům. Navíc dbá na omezení toxických látek ve svých produktech, takový amoniak v nich například nemá místo.

Internetové prodeje vytrvale rostly, ale Errett už hledala další příležitost, jak se posunout o krok dál. „Běžné kadeřnické salony jsou hrozně nepraktické. Ženy tam přece nemusí tři hodiny vysedávat a už vůbec ne platit přes 200 dolarů,“ tvrdí Errett, která dává osobně přednost službám odborníka.

Kořínky si nechává barvit odstínem krémové pod názvem Roma (10NVA), zatímco po celé délce vlasů směrem ke konečkům preferuje odstín Crema Gloss. „A jen tak mimochodem, barvení vlasů rozhodně netrvá tři hodiny,“ podotýká.

A právě takhle došlo ke zrodu salonů Color Bar, kde je barvení vlasů nejen mnohem rychlejší, ale i cenově dostupnější. Dobarvení odrostů vás přijde na 55 až 60 dolarů, obarvení celých vlasů zase stojí od 85 do 90 dolarů. Výměnou za měsíční členský poplatek ve výši od 55 do 60 dolarů vám navíc bude k dispozici neomezené dobarvování kořínků.

Vydání Forbesu Outsider

Současně s tím, jak se v amerických městech začíná život pomalu vracet do normálních kolejí, své dveře zákazníkům postupně otevírají i salony Color Bar.

Momentálně funguje 20 poboček po celých Spojených státech včetně New Yorku, Georgie a Texasu, ačkoli prozatím neposkytují plnou škálu služeb. V Kalifornii nabízí tři z původně čtyř znovuotevřených poboček pouze vyzvednutí objednávek, ty zbývající byly dočasně uzavřeny. Dalších sedm salonů se má otevřít například v Miami či Denveru do konce letošního roku.

Podle nedávné zprávy od společnosti McKinsey to ještě bude trvat nějaký pátek, než se ženy začnou vracet do kadeřnictví. A i poté stejně zůstanou mnohé z nich u online nakupování. Společnosti Madison Reed ale tohle může být celkem jedno.

V jejích salonech se totiž používají pouze firemní výrobky, a tak si můžou zákazníci vybrat, jestli chtějí obarvení podstoupit na místě, anebo doma. Domácí večírky na Zoomu zasvěcené barvení vlasů mezitím pokračují v plném proudu.

„Stanou se vizitkou naší značky pro nové klienty. Pro přihlášené uživatele navíc na našich stránkách zpřístupníme kalendář chystaných akcí.“ Jestli se i pánové dočkají vlastních online večírků, je zatím ve hvězdách. „To by ale byl pěkně krátký večírek,“ směje se Errett. „Celý půvab pánských produktů je přece v tom, že jejich použití nezabere víc jak deset minut. Záměrně jim to moc nekomplikujeme.“