Co tě nezabije, to tě posílí. A v případě Donalda Trumpa to platí dvojnásob. Kromě získaných voličských sympatií mu jeho vzdorná reakce na pokus o atentát navíc vydělává. A nejen jemu.
Prodat se dá vše. I atentát. Když už má člověk zkušenosti s prodejem biblí, kartiček i bot s cílem vydělat si na prezidentskou kampaň a splacení soudních poplatků, dokáže ve svůj prospěch hbitě proměnit také smrt, které na milimetry unikl.
U bot Trump zůstal i nyní a umístil na ně svou fotku se zdviženou pěstí, americkou vlajkou a slovy „fight fight fight“, která zvolal hned po útoku. A navzdory cenovce sedm tisíc korun za pár a posměchu komunity sneakerheads je zase téměř hned vyprodal. V přepočtu za ně utržil 35 milionů korun.
Kupci, kteří si mysleli, že budou mít jedinečný výrobek, se však mýlili. Společnost prodávající boty inzerované jako „opravdový sběratelský kousek“ vzápětí přišla s jejich tmavou variantou za stejnou cenu. Předobjednat jdou i vyšší kožené boty za necelých 4700 korun, které jsou také popsané frází vyzývající k boji.
Popisky produktů v e-shopu pak připomínají památku Trumpova příznivce, hasiče Coreyho Comperatoreho, zavražděného atentátníkem při snaze trefit kandidáta na prezidenta. Obchod označuje Comperatoreho za skutečného amerického hrdinu, který zemřel při ochraně své ženy a dětí před „smrští“ kulek.
Mohlo by se zdát, že zmínka souvisí s darováním části výdělku pozůstalé rodině. Tak tomu ale není: kdo chce vdově po zastřeleném hasiči pomoci, má podle obchodu přispět sám na stránce GoFundMe.
Nakladatelství Winning Team Publishing pak použilo slavnou fotografii těsně po atentátu na obálce nové knihy Save America. Ta půjde do prodeje v září a má představovat „hlavní témata a úspěchy prezidenta Trumpa“. Základní verze vyjde zájemce na 2300 korun, varianta s Trumpovým podpisem pak na bezmála dvanáct tisíc korun.
Byznysu s atentátem se daří i na Trumpových mítincích. Momentku fotoreportéra Evana Vucciho z agentury AP obchodníci ve stanech prodávají na tričkách i cedulích.
Někteří ale vymysleli také kreativnější způsoby, jak tragédii prodat. Například sklářství BenShot vyrobilo limitovanou edici sklenic, zdobených textem oslavujícím exprezidenta – a z boku zasazenou opravdovou kulkou. Sklo tak vypadá, jako když do něj někdo střelil.
Máte spíš zájem dávat si s exprezidentovým postřeleným uchem ranní kávu? I na to jsou některé e-shopy připraveny.
Útok vyobrazují i mince a jiné drahé kovy. Mincovna Sunshine Minting například připravila obarvené stříbrné slitky zachycující postřeleného Trumpa. Na internetovém aukčním portálu eBay se pak s tímto výjevem objevily i hrací karty.
Na tržišti Etsy si lze s motivem atentátu zakoupit i osvěžovače do auta, krvavou figurku Trumpa s pohyblivou hlavou nebo krabičku na šňupací tabák.
Výrobce zbroje Armored Republic prodává za osm tisíc korun sadu pojmenovanou „still standing“, tedy „stále naživu“, obsahující neprůstřelnou vestu, balistické pláty a další doplňky.
Na internetu jsou k sehnání také předměty, které si z pokusu o atentát spíše utahují. Jde například o 3D tištěné ucho, které je možné v horní části díky magnetům odpojit a zase nasadit, nebo klíčenku s dírami v místech, kam atentátníci zasáhli významné hlavy států.
Když však přijde na merch, nejoblíbenějším produktem jsou trička. Jelikož mohou být levná na výrobu a i s potiskem rychle hotová, byznysu s atentátem nepřekvapivě dominují.
Vidět to bylo bezprostředně po události v kategorii nejprodávanějších triček na Amazonu, kterou legendární fotografie zaplnila. A místo mezi nejoblíbenějšími produkty si toto oblečení za necelých pět stovek drží i po necelém měsíci od útoku.
Příznivec exprezidenta a kontroverzní raper Kodak Black, kterého Trump v roce 2021 omilostnil, se k trendu přidal a představil vlastní tričko s vyobrazením pokusu o atentát. Trump na něm má své vlasy, ale raperův obličej.
Nabídka merche zahltila i čínské e-shopy jako Taobao nebo Temu. Obchodnice Li Ťin-wej řekla listu South China Morning Post, že trička s fotografií umístila na internet, jakmile se o atentátu dozvěděla. „Během tří hodin jsme měli více než dva tisíce objednávek z Číny a Spojených států,“ uvedla prodejkyně.
Na čínských internetových tržištích však oblečení s fotografií vydrželo jen dva dny. Oficiální důvod jeho stažení z prodeje není znám, spekuluje se však o politickém kroku čínských cenzorů – ti odstraňují vše, co považují za „citlivý“ obsah.
Na Západě ale vydělávání na události pokračovalo. Poté, co se Donald Trump objevil na veřejnosti s obvazem na uchu, začali si ho na uši nasazovat i jeho příznivci. Toho využili internetoví prodejci, kteří začali prodávat obvazy v baleních s podobiznou prezidentského kandidáta.