Dostal se do amerického i českého výběru 30 pod 30, ještě při škole rozjel vlastní podnikání. Dnes Jan Bednář zaměstnává v USA a Česku přes 80 lidí a jeho logistický startup ShipMonk loni přesáhl obrat 10 milionů dolarů. Letos čeká dvojnásobek.
Přitom o logistice neměl ani páru. Věděl jen, že chce podnikat, a šel za svým snem. Jaké jsou jeho tipy pro ty, kteří to mají podobně?
Čtěte také: Máte e-shop? Ať jste světoví! Nechte si poradit od Čecha, kterému se to povedlo
1. Začněte s tím, co vás baví
Nemusíte konkrétnímu oboru extra rozumět, naučit se dá všechno. Důležité je, aby vás to bavilo. Pak je všechno jednodušší.
Máte nějaký sport nebo koníček, u kterého vám něco chybí? Nebo si lidé kolem vás na něco stěžují a říkají „Kéž bychom měli tohle“? Sláva, máte první zákazníky! Jakmile dáte dohromady koncept, začněte s nimi mluvit.
Zjistěte, jestli by si danou věc nebo službu koupili a za kolik. To je klíčové: mít zákazníky dřív než produkt.
2. Napište si byznysplán
Možná to zní jako nuda, ale je důležité mít základní koncept včetně finančních plánů na papíře. Ať už pro investory, zákazníky, nebo jen pro sebe.
Pomůže vám to si vše důkladně promyslet a taky napoví, jestli se váš byznys uživí. Stačí třeba pět stránek, kde si ujasníte, co a za kolik budete dělat a komu a za kolik to budete prodávat.
3. Rozjeďte to bez investora
Zkuste začátek zvládnout s vlastními úsporami nebo si půjčte od rodiny. Aby měl byznys hodnotu, musí umět vydělávat peníze.
Jasně, jsou výjimky, kdy se dá byznys dělat se ztrátou a pak prodat za velké peníze. Pro většinu je ale klíčové od začátku dělat něco, co se dokáže samo uživit. Alespoň do chvíle, než vás nedostatek peněz třeba začne brzdit v růstu.
Buďte kreativní. Pokud potřebujete třeba programátora, nabídněte mu podíl ve firmě. Barterujte za služby a nenakupujte to nejdražší. Na začátku se dá vyjít se základními službami.
Pamatujte, že jakmile si vezmete investora, bude se vám podnikání řídit úplně jinak, ztratíte svobodu a budete dost pod tlakem.
4. Sežeňte si mentora
Je to nesmírně důležitá součást podnikání. Každý by chtěl mít někoho jako Jeff Bezos nebo Elon Musk, ale ne všichni k nim mají přístup. I když se k jejich znalostem dá dostat třeba přes knížky nebo podcasty.
Určitě je ale důležité mít někoho, kdo vám rád pomůže, když si nevíte rady nebo jen chcete prodiskutovat nápady, které máte s byznysem. Choďte třeba na startupové akce a bavte se s lidmi.
Nejdůležitější je nestydět se a mluvit s ostatními o vašem byznysu, zeptat se na pomoc.
5. Začněte už na škole
Nejlepší je pustit se do podnikání co nejdříve, ideálně hned při škole, protože nemáte co ztratit. Začínat s byznysem je nesmírně riskantní, i přes sebelepší plánování je pravděpodobné, že se to napoprvé nepovede. Zvládnout neúspěch je jednodušší, když bydlíte u rodičů nebo na koleji, než když máte hypotéku a dítě.
Navíc jako mladý člověk máte i víc energie, což je nesmírně potřeba, a dokážete rychleji reagovat na změny.
Až vám bude někdo říkat, že jste na rozjezd vlastního podnikání moc mladí, pamatujte, že je to úplný nesmysl.
6. Nebojte se
Netrapte se, že nejste borci na programování, obchod nebo bůhvíco dalšího. Nemusíte být v něčem nejlepší. Stačí, když budete dobrý ve více věcech.
Jako podnikatel budete zastávat hodně rolí, takže musíte všemu trochu rozumět. Časem si najdete lidi, kteří jsou na jednotlivé věci borci. Základem úspěchu je dát dohromady kvalitní tým, který bude zastávat klíčové role.
Vždycky by v těch rolích měli být lidé lepší než vy, ale zároveň je dobré všemu trochu rozumět, abyste jim do toho mohli „kecat“.