Jan Bednář, druhý Čech, který se kdy dostal do výběru amerického Forbesu 30 nejtalentovanějších lidí pod 30 let, pokračuje v krasojízdě.
Poté, co se jeho logisticko-technologický startup ShipMonk umístil v první třicítce žebříčku Inc. 5000 (což jsou nejrychleji rostoucí firmy optikou příjmů), získal na konci října v áčkovém investičním kole 10 milionů dolarů.
Čtěte také: Jak začít s vlastním byznysem už na škole? 6 tipů od Honzy Bednáře, jak na to
Bednář přitom začínal poměrně nevinně, a to když svým kamarádům v Česku posílal balíčky z Floridy, kam odjel za studiem. Ze série laskavostí se nakonec v roce 2014 stal byznys s názvem BedaBox, který se později vyvinul v kompletní zajištění logistiky pro americké e-shopy už pod značkou ShipMonk.
Jádrem byznysu je tak dnes provoz takzvaných fullfilment center. Zákazníky jsou především rychle rostoucí internetové obchody, kterým stačí zboží pouze dopravit do skladu ShipMonku, a jakmile něco prodají, Bednářův tým se postará o cestu k zákazníkovi.
Na rozdíl od mnohých mladých technologických projektů je ShipMonk od počátku v černých číslech, a tak si Bednář mohl dovolit luxus o vstupu investora dlouho váhat. Jedná se o první externí kapitál po čtyřech letech existence, který valuaci firmy posouvá nad jednu miliardu korun.
Jan Bednář je členem i českého žebříčku Forbes 30 pod 30.
„Protože jsme peníze nepotřebovali, netlačili jsme na pilu. Jedna z našich podmínek byla, že investor přinese smart money, což se nakonec podařilo. Máme investorů zhruba 10 a většina z nich se pohybuje v logistice nebo e-commerce,“ pochvaluje si synergie.
Část investičních peněz sloužila k odkupu jeho podílu, zbytek poputuje do technologií, automatizace a zahraniční expanze. V plánech je také nový sklad v New Jersey, doposud největší nový sklad na Floridě a možná úkrok i mimo Spojené státy.
Neustálé hledání nových prostorů odráží, jak se firmě daří. Jen za letošní rok ShipMonk plánuje utržit přes 30 milionů dolarů, což je oproti loňsku trojnásobek. Podobným tempem firma roste i co do počtu lidí, s jejich nedostatkem se na rozdíl od tuzemských společností ale nepotýká.
„Problémem je spíše kvalita a strašidelně rostoucí cena,“ přemýšlí Bednář a dodává, že je to pouze jeho pražský vývojový tým, který by potřeboval k pohodlnému ladění softwaru dvojnásobek programátorských duší.
Důvod úspěchu totiž tkví zejména v přehledném a technologicky zvládnutém systému mapování skladových zásob. „Obecně vzato máme konkurence opravdu spoustu, většinou jde ale o zkostnatělé firmy, které nechápou, jak funguje dnešní e-commerce,“ vysvětluje.
Jak sklad ShipMonku vypadá?
Jedním z nejvíce relevantních soupeřů je americká společnosti ShipBob, která v září získala 40 milionů dolarů na další rozvoj v series C. „Neustále jim bereme zákazníky, takže se nebojíme,“ směje se Bednář.
Z hlediska akvizice zákazníků ShipMonku velice dobře fungují reference, poté jde primárně o organické vyhledávání v kombinaci s PPC. I se získanou investicí by se Bednář rád začal věnovat rozvoji byznysových partnerství a trochu vystrčil ruce z každodenního operativního řízení, kdy „hasí, co je zrovna potřeba“.
Podnikatel se ostatně dlouhodobě netají tím, že firmu staví na exit. Zájemce by podle něj mohl přijít z řad velkých dopravců, nevylučuje ale ani private equity fondy.
„Prodej by se ideálně uskutečnil v horizontu tří až čtyř let. Mým dlouhodobým snem je pořídit si expediční obytný vůz a společně se ženou a psem třeba dva roky cestovat po světě. Myslím, že to po takovém blázinci budu potřebovat.“