Radim Jančura, majitel společnosti Student Agency a značky RegioJet, už téměř 10 měsíců bojuje na autobusových linkách s tvrdou konkurencí z Německa. Nízkonákladový FlixBus mu podle jeho slov sebral zhruba 10 procent zákazníků a musel kvůli němu zrušit některé méně výdělečné spoje. Přesto svým klientům poděkoval za věrnost.
Čtěte také: Unikátní české vozítko pro invalidy je na prodej. Cena 36 milionů
„Lidem patří obrovský dík. Z našich pěti hlavních tras nám odešlo sotva 10 procent cestujících, český národ nás drží a díky němu jsme schopni to zvládnout, byť jsou Češi jinak tak cenově citliví. Je vidět, že jsou ochotni si za kvalitu připlatit,“ šťouchl si Jančura do konkurenta v pořadu Českého rozhlasu Plus Řečí peněz, který moderoval šéfredaktor Forbesu Petr Šimůnek a který si můžete celý poslechnout dnes odpoledne od 16.30.
Radim Jančura v něm zopakoval názor, že FlixBus drží v Česku podnákladové ceny, kvůli čemuž evropskému dravci také poslal předžalobní výzvu, aby se takové praktiky zdržel. „Jelikož jsme žádnou reakci na naši výzvu nedostali, začneme chystat žalobu. To, že už desátým měsícem jezdí FlixBus za poloviční ceny, nám komplikuje život. Ale zvládneme to,“ uvedl Jančura, který sám politiku nejnižších cen v konkurenčním boji používal.
Teď připouští, že svou další budoucnost nevidí v autobusech, ale na železnici. A také to, že se v jeho firmě obrátil její dřívější finanční model, kdy ziskovými autobusy dotoval svůj koníček, jejž nazývá „žluté vláčky“.
Aktuálně prý totiž více vydělává na vlacích, hlavně na tratích mezi Prahou, Ostravou a Bratislavou, kde podle svých slov ročně přepraví zhruba 4 miliony cestujících. Výroční zprávy za poslední dva roky ale ještě nezveřejnil. „Začínáme ve větším jezdit trasu Praha–Brno–Vídeň a čekáme jako na smilování na dalších 40 vagonů, abychom vlaky prodloužili. Lidé chtějí jezdit vlakem a jsou si ochotni za to připlatit,“ vysvětloval Jančura v Českém rozhlase.
Zároveň opět uvedl, že by byl ochoten prodat část svých aktivit a plně se věnovat jen železnici, pokud by přišla dobrá nabídka. To se týká především agentury Student Agency, která prodává letenky a zajišťuje zájezdy. „Vše chci koncentrovat na železniční dopravu, a pokud přijde někdo, kdo bude mít zájem o cestovku Student Agency a nabídne něco zajímavého, abych mohl udělat velký posun na železnici, neřeknu ne,“ uzavřel Radim Jančura.
Důležitý pro něj bude konec roku 2019, kdy skončí dosavadní desetileté smlouvy na dotované linky v Česku, jimž dominují České dráhy, a většinu spojů budou ministerstvo dopravy a kraje opět soutěžit.