Kdybyste se stavili nějakých devět let zpátky na oběd v restauraci Hollywood Diner v Omaze v americkém státě Nebraska, naskytl by se vám pohled na poměrně nesourodou diskutující dvojici. Jeden z nich, Warren Buffett, byl v Dineru pravidelným a váženým hostem. Ten druhý, Jay-Z, tu byl poprvé. Miliardář a raper si objednali jahodový milkshake a rozjeli přátelskou debatu, ve které pak pokračovali v kancelářích Buffettova holdingu Berkshire Hathaway.
Buffett, tehdy osmdesátiletý, byl ze setkání s o 40 let mladším hudebníkem viditelně nadšený. „Jay mentoruje mnohem širší publikum, než ke kterému bych se kdy dostal já. Mladí lidé se od něj můžou hodně naučit,“ prohlásil investor.
Tento moment, který jsme v roce 2010 zachytili ve vydání Forbes 400, jasně naznačoval, že Jay-Z má svou cestu k první miliardě dolarů dobře promyšlenou. „Hip hop je od začátku hudební styl, který vyjadřuje naději a nárok na lepší postavení,“ řekl tehdy.
O necelých 10 let později je jasné, že se Shawnu Carterovi, jak zní jeho občanské jméno, podařilo nashromáždit majetek, který při našem konzervativním ocenění dosahuje jedné miliardy dolarů. To z něj dělá jednoho z hrstky umělců, kterým se to povedlo – a vůbec prvního hiphopera miliardáře v historii. Jeho stále rostoucí království zahrnuje luxusní alkohol, umění, nemovitosti i podíly ve společnostech, jako je Uber.
Jeho cesta je ještě působivější, když vezmete v úvahu, kde začala: v nechvalně proslulém komplexu sociálních bytů zvaném Marcy v newyorské čtvrti Brooklyn. Než se pustil do hudební kariéry a v roce 1995 spoluzaložil label Roc-A-Fella, živil se prodejem drog. Od té doby vydal 14 alb, která vyšplhala na první místo hitparády Billboard, získal 22 hudebních cen Grammy a z prodeje hudby za 10 let vykřesal 500 milionů dolarů před zdaněním.
Jay-Z si rychle uvědomil, že namísto pózování ve službách jiných značek by měl rychle začít budovat své vlastní: tak v roce 1999 vznikla řada oblečení Rocawear, kterou za 204 milionů dolarů o osm let později prodal Iconixu, koňak D’Ussé, který vytvořil ve spolupráci s Bacardi, nebo akvizice Tidalu, služby pro streamování hudby.
Superproducent a raper Kasseem „Swizz Beatz“ Dean, který pomáhal stvořit jeho největší hity, se na Jaye-Z dívá jako na úspěšný příklad, kterým se ostatní v hudebním byznysu mají řídit: „Přesahuje to hranice hip hopu… Jay je vzorem pro celou naši kulturu. Chlapík, který vypadá jako my, zní jako my, miluje nás, to dokázal dotáhnout na místa, o kterých jsme dosud jenom snili.“
Jakou hodnotu má jmění Jaye-Z?
Při počítání jeho majetku jsme vzali v úvahu Carterovy podíly ve společnostech, jako je třeba značka šampaňského Armand de Brignac, které jsme ponížili o naši „slevu“ vztahující se na firmy v soukromém vlastnictví. K tomu jsme přidali jeho pravidelné příjmy, které jsme ponížili o výdaje na životní styl hodný hiphopové superstar. Čísla jsme konzultovali s několika experty zvenčí, abychom si byli jistí, že jsou naše odhady férové a konzervativní zároveň.
Armand de Brignac, 310 milionů dolarů
Pozlacené lahve šampaňského, za které zaplatíte 300 dolarů za kus (v přepočtu kolem 6800 korun), Jay-Z pravidelně podporuje zmínkami ve své hiphopové tvorbě. Značku pustil na trh v roce 2006 prostřednictvím videa k tracku Show Me What You Got. V čerstvějším kousku What’s Free Jay-Z rapuje, že jeho champagne má hodnotu už půl miliardy dolarů – my jsme při jeho oceňování zůstali trochu víc při zemi.
Hotovost a investice, 220 milionů dolarů
Rozsáhlé investiční portfolio zahrnuje podíl v Uberu v hodnotě cca 70 milionů dolarů, který měl raper pořídit v roce 2013 za pouhé dva miliony – pak chtěl Jay-Z firmě poslat dalších pět milionů ve snaze svůj share navýšit, ale tehdejší šéf Uberu Travis Kalanick nabídku odmítl.
D’Ussé, 100 milionů dolarů
Značka luxusního koňaku, který Jay-Z rozjel jako joint venture s nápojovým gigantem Bacardi a jehož se ročně prodá téměř 200 tisíc beden, meziročně vzrostla téměř o 80 procent. „Jay-Z zkrátka rezonuje se zákazníky, které přitahuje ultraprémiový lifestyle,“ komentuje to expert na marketing alkoholu Eric Schmidt.
Tidal, 100 milionů dolarů
V roce 2015 Jay-Z koupil Tidal, přesněji mateřskou společnost této skandinávské služby na streamování hudby, za 60 milionů dolarů. Ještě ten samý rok Tidal přichystal pompézní relaunch, do kterého se investičně zapojila celá řada celebrit, včetně raperovy ženy Beyoncé, Kanyeho Westa nebo Calvina Harrise.
Roc Nation, 75 milionů dolarů
Rozsáhlá zábavní agentura vznikla před více než desítkou let ve spolupráci s promotérským gigantem Live Nation. Roc Nation zastupuje prostřednictvím své sportovní agentury největší hvězdy amerického sportu, včetně Kevina Duranta nebo Todda Gurleyho, jiná divize má na starosti hudebníky a umělce – mezi nejznámější odchovance patří Rihanna, Shakira nebo DJ Khaled.
Autorská práva, 75 milionů dolarů
Než v roce 2004 nastoupil do čela Def Jam (kde vydržel do roku 2008), vyjednal si Jay-Z zpětně právo na své rané nahrávky natočené právě pro tento hiphopový label. V jiném dealu získal zpět vydavatelská práva od vydavatelství EMI. Což se ukázalo jako velmi chytrý tah: jeho hity teď každoročně zaznamenávají téměř jednu miliardu přehrání na všemožných streamovacích službách.
Sbírka umění, 70 milionů dolarů
V songu Picasso Baby se Jay-Z chlubí, že v „koutě (jeho) kuchyně visí Basquiat“. To je dost dobře možné vzhledem k tomu, že si poslední dekádu pořizuje do své soukromé sbírky kousky jako právě Basquiatův obraz Mecca, za který v roce 2013 zaplatil 4,5 milionu dolarů.
Nemovitosti, 50 milionů dolarů
Když před dvěma lety Jay-Z s Beyoncé očekávali přírůstek do rodiny, dvojčata, načasovali na stejnou dobu i upgrade bydlení: pár si pořídil dům v East Hamptons za 26 milionů dolarů a rezidenci v Bel Air, za kterou zaplatil 88 milionů. Jay-Z navíc vlastní byt v New Yorku, přesněji penthouse ve čtvrti Tribeca, který si pořídil v roce 2004 za 6,85 milionu dolarů.