Zapomeňte na české volby. To skutečně důležité se děje v Berlíně. Jak dopadly volby v Německu a jaká z nich vzejde nová spolková vláda, je totiž to, co na nás má skutečný vliv.
Dobře, je v tom nadsázka. Je to lehká provokace. Ale jen trochu. České volby jsou samozřejmě důležité, ale ne nadarmo se o Česku mluví jako o sedmnácté spolkové zemi (byť sami Němci tak radši označují Mallorcu) a minimálně v ekonomice je a bude pro nás další směřování Německa stěžejní.
Lehké opakování faktů: Německo je pro Česko s odstupem vůbec nejdůležitější obchodní partner. Míří do něj skoro třetina veškerého českého exportu. I v opačném gardu je právě Německo na prvním místě, pochází z něj čtvrtina celkového dovozu do Česka.
Je libo detail? Jen do Bavorska od nás vyvezou firmy víc zboží než do USA, Ruska, Číny a Indie dohromady.
A aby toho nebylo málo, Německo je také jeden z největších zahraničních investorů v Česku, za dobu existence našeho státu tady investovalo už 27 miliard eur. Stovky firem u nás dlouhodobě fungují a dál investují. Mimochodem tahle závislost posiluje i na druhou stranu: přibývá českých firem, které naopak investují ve spolkové republice a navzdory jeho velikosti je Česko pro Němce desátý nejdůležitější obchodní partner.
Ať už v Česku vyhraje volby kdokoli, propojení mezi českým a německým byznysem se jen tak nezmění. O důvod víc bedlivě sledovat, kdo nakonec bude nový Herr Bundeskanzler.
Jestli se bude se jmenovat Olaf Scholz a povede vládu své sociální demokracie s Zelenými a liberály z FDP, nebo se s nimi domluví Armin Laschet z CDU/CSU. To jsou dva nejpravděpodobnější scénáře. Kdo nakonec vyhraje, se teprve ukáže.
Jisté je, že Zelení a FDP stojí v pohledu na ekonomiku proti sobě, a jejich požadavky se tak budou muset potkat někde na půl cesty. Ať už bude vláda nakonec víc doprava, nebo doleva, žádná velká revoluce v Německu nenastane. Alespoň ne hned.
„Změny
v Německu většinou nepřicházejí ze dne na den, ale je to
dlouhodobější evoluční proces. Všechny strany, které dnes
vedou jednání o koaliční vládě, ve volební kampani silně
akcentovaly témata ekologie, ochrany klimatu a digitalizaci státu,“
říká šéf německé pobočky agentury CzechTrade Adam Jareš.
Právě tohle jsou klíčové oblasti, na které bude nová německá vláda tlačit a ve kterých jsou i příležitosti pro český byznys. Ostatně už dnes se na zelenou transformaci Německa české firmy připravují. Netýká se to jen oblastí, jako je například elektromobilita, výroba aut či solární a větrná energetika. Udržitelná řešení začnou hrát prim i v digitalizaci a automatizaci procesů ve firmách a výrobě.
Zrovna tohle je totiž jeden z hlavních problémů, které po kancléřce Angele Merkel zdědí její nástupce. „Co se týká digitalizace, je ve státě, který je považován za technologickou velmoc Evropy a zároveň ve státní správě či ve zdravotnictví stále používá fax, jistě ještě velký prostor pro zlepšení,“ dodává Adam Jareš.
Podle Vladimíra Handla, odborníka na německou zahraniční politiku z Univerzity Karlovy, bude muset nový kancléř kromě ekologie a digitalizace také řešit napjaté vztahy s Ruskem a Čínou. Naopak budoucí česká vláda se musí připravit na to, že o nás Němci nebudou mít tak velký zájem jako dřív a že bude muset být ve vzájemných vztazích mnohem aktivnější.
Zatímco Angela Merkel se o Česko a celkově střední Evropu aktivně zajímala a snažila se je i podporovat, ani jeden z možných budoucích kancléřů se nijak zvlášť o náš region nezajímá a nedá se od něj čekat příliš porozumění.