V polovině srpna Alzu opustil muž, který ji do té doby reálně řídil. Tomáš Havryluk, jeden z architektů jejího letitého růstu, strávil v největším českém e-shopu celkem patnáct let, z toho posledních devět jako místopředseda představenstva. Z této pozice dokázal zvednout obrat Alzy z devíti miliard korun na loňských čtyřicet pět. Nyní však zvažuje, že sektor e-commerce opustí.
„Je to padesát na padesát, chci si promyslet všechny nápady a příležitosti. Zvažuji i start vlastního byznysu,“ říká Havryluk. Nejdřív si prý ale potřebuje odpočinout. „Patnáct let jsem dával společnosti maximum své energie. Teď hlavně doháním čas se starými kamarády, je to uklidňující a přijde mi, že se mi otevírá celý svět.“
Původní plán na roční pauzu však zkrátil na dva, maximálně tři měsíce. Mezitím dostává pracovní nabídky z celého světa, které řadí do několika oblastí. „Mohl bych pokračovat v e-commerce nebo se přesunout z exekutivní pozice do nějaké strategičtější. Případně řídit neziskovku, což mi vnukl můj nejlepší kamarád,“ zamýšlí se.
O pozadí svého náhlého odchodu z Alzy zatím hovořit nechce, zdůrazňuje pouze, že se společností se rozešel v dobrém. Zakladatel Alzy Aleš Zavoral mu před měsícem poděkoval za nasazení ve vedení firmy, díky kterému dosáhla na českém trhu „fenomenálních“ výsledků.
Současně s Havrylukovým odvoláním z funkce firma oznámila, že její představenstvo se s okamžitou účinností rozšíří z dosavadních tří členů na šest. Zavorala s manažerem Petrem Benou doplnili finanční ředitel Jakub Krejčíř a ředitel prodejní sítě a logistiky Miroslav Köváry. Zbylá dvě místa zůstávají zatím neobsazena.
Tomáš Havryluk nastupoval do Alzy v roce 2007, kdy měla jen něco přes sto zaměstnanců a obrat kolem dvou miliard. Začínal jako IT koordinátor a od té doby prošel mnoha pozicemi, šéfoval například IT vývoji nebo online marketingu. A zkusil si i práci na výdeji zboží. Postupně přibíral kompetence, doplňoval si ekonomické vzdělání a po letech zakotvil v čele firmy a nejvýrazněji ji reprezentoval, jelikož Aleš Zavoral veřejně nevystupuje.
Během této doby podle Havryluka sektor e-commerce v Česku nesmírně pokročil a profesionalizoval se. Začínajícím e-shopům radí, aby především nezapomínaly na technickou stránku věci. „E-commerce je o technologiích, pořád potřebuje být hlavně o IT, protože to jsou věci, které umožňují byznysu růst exponenciálně,“ míní.
Na dotaz, co bude dalším průlomem na poli internetového prodeje, s úsměvem odpovídá, že neví, jelikož je mimo tento byznys už celý měsíc. „Nevím, jestli je to umělá inteligence, marketplacy nebo něco jiného. Nejsem typ člověka, co by viděl do budoucnosti, spíš muž činu. Vidím, co je potřeba v příštím roce, a jednoduše to vybuduju. Takto jsem to dělal posledních patnáct let,“ líčí Havryluk.
Zpětně však lituje například toho, že v začátcích Alzy hleděl z pozice startupu na velké korporáty a jejich složité struktury s určitým despektem. „Několik let zpátky jsem si uvědomil, že udržitelný růst firmy je proces, v každém stadiu je potřeba pracovat s vhodnými nástroji. Startup by neměl házet nápady velkých do koše, bude je potřebovat, až vyroste. Až začne skutečný byznys a věci se zkomplikují,“ uzavírá.