Prodají se jich miliony týdně, v nabídce jsou tisícovky druhů a desítky značek, sahají po nich sváteční i pravidelní kuřáci, kteří si chtějí dopřát dým tam, kam s klasickou cigaretou nesmí. Teď je tenhle obří a rozjetý trh v ohrožení, jednorázové elektronické cigarety totiž čelí silné kritice, vadí jejich dopad na životní prostředí i dostupnost pro teenagery.
„Do několika let zmizí z trhu úplně,“ je si vědom Peijie Chen, majitel společnosti C&C Solutions. Ta u nás zastupuje významného světového hráče na poli e-cigaret, společnost RELX International, spadají pod ni značky RELX, WAKA a od roku 2022 i vlastní česká značka Venix. Tyto značky měly dohromady za rok 2023 obrat 680 milionů korun.
V Česku a na Slovensku se dají e-cigarety Venix koupit ve více než deseti tisících obchodech a třeba během loňského rekordního června se jich prodalo přes milion. „Jsme lokální značkou a známe chutě místních,“ vysvětluje majitel firmy úspěch mezi desítkami konkurenčních výrobců a distributorů.
„Přitom začátky pro nás byly těžké. Pro novou firmu je obtížné se zorientovat na trhu, museli jsme najmout specialisty z oboru a nastartovat chod celé firmy prostřednictvím vietnamských prodejen,“ vrací se o dva roky zpátky.
Výhodný trend
Dnes Venix kromě Česka a Slovenska působí i v Polsku. A roste. „Hrály nám do karet maloobchodní marže. Zatímco u klasických cigaret byly kolem šesti procent, u elektronických kolem čtyřiceti. Obchody, které zkusily jednorázovky prodávat, velmi rychle zjistily, jaký je to pro ně výhodný trend,“ vysvětluje boom osmadvacetiletý majitel C&C Solutions.
Peijie Chen pochází z Číny, ale český trh má zmapovaný dobře. V Česku žije přes dvacet let, a než se dostal k tabákovému byznysu, vyzkoušel řadu profesí, pracoval jako číšník nebo tlumočník ve filmovém štábu a vlastnil také cestovní agenturu.
S českou značkou Venix chce letos dál expandovat – v plánu je výrazné navýšení tržního podílu v Polsku a vstup na rumunský a italský trh.
Jak to jde dohromady s regulacemi a hrozícími zákazy? Venix musí, stejně jako jiné firmy v oboru, balancovat mezi rychle se měnícími trendy a omezeními. A zatím balancuje úspěšně – dokonce láká zákazníky, kteří už o svoji oblíbenou alternativu na trhu přišli.
Třeba když začal vloni v říjnu platit zákaz prodeje zahřívaného tabáku s příchutěmi. „Velmi rychle jsme dokázali vyvinout novou řadu jednorázových e-cigaret s tabákovou příchutí a s doplňujícími příchutěmi, na které jsme nabrali některé původní zákazníky zahřívaného tabáku,“ popisuje Peijie Chen, jak díky tomu elektronické cigarety přebírají část těchto trhů.
Tisíce příchutí
Zatímco zahřívaný tabák vždy obsahuje nikotin, e-cigareta nemá kromě případné příchuti s tabákem nic společného. Nahřívají se v ní kapaliny s různými příchutěmi, přičemž některé obsahují nikotin, jiné ho obsahovat nemusejí. Příchutí je na světě k dostání až šestnáct tisíc, od borůvky po agarové dřevo.
Právě vapování je celosvětově čím dál populárnější: e-cigarety celosvětově užívá až 46 milionů lidí. V Česku podle Národního výzkumu užívání tabáku a alkoholu v roce 2022 užívalo elektronické cigarety alespoň jednou měsíčně celkem 10,2 procenta respondentů. Denně pak zhruba polovina. Největší podíl uživatelů je přitom ve věkové kategorii 15–24 let.
„Zahřívaný tabák obsahuje nespočet chemických látek, elektronické cigarety mají na zdraví mnohem nižší dopad,“ říká šéf C&C Solutions.
Řada studií potvrzuje, že vaping je ze všech tří kategorií kouření nejmenším zlem. „Zpráva Public Health England z roku 2015 dokonce uvádí, že e-cigarety jsou o přibližně devadesát pět procent méně škodlivé než klasické cigarety,“ doplňuje Peijie Chen.
„A za pět let od doby, kdy zpráva vznikla, šel navíc vývoj elektronických cigaret značně kupředu. I díky přísným regulacím v Evropě se teď jedná o jednu z nejbezpečnějších alternativ kouření. Nejen pro samotného kuřáka, ale i pro okolí a společnost,“ dodává. Trendu elektronických cigaret ostatně věřil natolik, že prodal i auto, aby měl v začátku podnikání peníze na rozjezd nové značky.
Problém pro mladé i pro životní prostředí
Šéf Venixu tvrdí, že lidé, kteří z klasických cigaret přešli na elektronickou alternativu, už nemají tendenci vrátit se zpět. Kromě nákladů a možnosti vapovat na místech, odkud byli kuřáci dávno vykázáni, je k tomu prý vede i sladká chuť.
„Také z dortu nepůjdete do soli, ale ze soli do dortu,“ vysvětluje svůj pohled.
V některých zemích se elektronické cigarety dokonce využívají ke snížení počtu kuřáků klasických cigaret. Velká Británie například rozdala v rámci programu „Vyměň a přestaň“ e-cigarety zdarma až milionu kuřáků s tím, že lidé nejprve přejdou z klasických na elektronické cigarety a pak bude pro ně jednodušší přestat kouřit úplně.
E-cigaret je ale víc druhů. C&C Solutions se do loňského roku soustředila výhradně na klasické jednorázové elektronické cigarety, do nichž se nedá doplňovat liquid. Běžný spotřebitel pak má k dispozici přibližně 700 potahů, což je ekvivalent dvou až tří krabiček klasických cigaret.
Stále víc evropských zemí se však přiklání k zákazu jednorázových e-cigaret, po Německu, Belgii, Irsku s tím přišla i francouzská vláda. Hlavně proto, že se těší značné popularitě u dětí a mládeže, zásadním důvodem je ale i ekologická stopa – jednorázové e-cigarety jsou vyrobené z plastu, mají baterii s lithiem, nelze je dobíjet ani doplňovat, obsahují nikotinové soli a stopy těžkých kovů. Někteří odborníci je dokonce označují za environmentální mor.
Chceme zbořit trh
Podle Peijie Chena je jen otázkou času, než se trh přesune zpátky k podovým systémům, které kvůli vyšší ceně a malému počtu příchutí měly podíl na vzniku trhu levnějších jednorázových cigaret.
U podů může být environmentální zátěž nižší – cartridge s náplní se dá měnit a baterie dobíjet. „Budeme teď dělat vše pro to, abychom zákazníky přesunuli na systém vyměnitelných podů a byli udržitelnější firmou. Už teď platíme více než sedm milionů korun za recyklaci odpadů včetně elektroodpadu z baterií. Udržitelnost je pro nás v současnosti hlavní směr,“ tvrdí Peijie Chen.
„Pro letošní rok plánujeme edukační kampaň zaměřenou na recyklaci e-cigaret, osvětu mladých a také uvedení nové řady Venix s vyměnitelnými podovými systémy,“ dodává.
„A chceme zcela zbořit trh. Zlevnit podové systémy, aby byly levnější než klasická e-cigareta, a tím motivovat zákazníky k tomu, aby přešli na tu samou cigaretu, ale ve více udržitelném provedení,“ dodává Peijie Chen byznysový rozměr svých plánů.
„Kdyby stát zakázal prodej jednorázových cigaret hned, už teď dokážeme v továrně relativně snadno překlopit všechny příchuti do podů.“
Menší i falešní hráči padnou
Teď čeká, jak s trhem otřese vládní konsolidační balíček a spotřební daň na náplně do elektronických cigaret, která je letos vyměřena na 2,50 koruny za mililitr a v dalších letech poroste až na 10 korun za mililitr v roce 2027.
„Menší hráči budou postupně odpadat,“ domnívá se Chen. Aktuálně je podle něj na trhu několik desítek malých brandů a pár velkých silných hráčů, ke kterým se řadí i C&C Solutions a další značky mateřského konglomerátu RELX International, kterému šéfuje čínská miliardářka, královna vapingu a jedna z nejbohatších žen světa Kate Wang.
„Když jsme začínali, byli jsme mezi prvními a konkurence tu byla malá. Během jednoho roku ale přibyla spousta nových menších brandů, včetně garážovek a padělků, které neměly žádné bezpečnostní listy. S legislativními změnami, kdy už musí být vše okolkované, bude i pro takové falešné hráče daleko těžší vstoupit na trh,“ dodává Peijje Chen.