Investoři jednorožce nehledají v pohádkách, ale mezi nadějnými startupy. Bájné stvoření totiž reprezentuje nejúspěšnější mladé startupy, které si toto označení zasloužily za překročení magické hranice miliardy dolarů v hodnotě firmy.
Poprvé termín použila americká riziková investorka Aimee Lee v článku Vítejte v klubu jednorožců: Jak se učit od miliardových startupů z roku 2013. Autorka v něm mimo jiné zmiňuje, že pouze 0,07 procenta startupů se miliardám vůbec přiblíží. Proto jsou tak unikátní.
Ale jednorožcem byste se nestali bez důvěry investora. Jedním z nich je Ondřej Bartoš, který vystoupil na konferenci Forbes Next Big Thing. Patří mezi nejpopulárnější české venture kapitálové investory a proslavil se i díky pořadu Den D na České televizi.
V roce 2010 založil investiční firmu Credo Ventures, která dnes disponuje už čtvrtým fondem. A ve své „stáji“ mají už minimálně tři jednorožce, mezi kterými je například americký startup s umělou inteligencí Eleven Labs.
Credo Ventures investují z fondu sedmdesáti pěti milionů eur s tím, že do každé firmy mohou investovat maximálně desetinu. „Obvykle uděláme tak deset investic ročně a do každé dáme tak jeden a půl milionu eur,“ doplňuje Bartoš.
Ale k miliardě na konci duhy nevede vždy jednoduchá cesta, jak může Ondřej Bartoš potvrdit z vlastní zkušenosti. „My jsme si to zažili, jak se říká v Americe ,the hard way‘. Investovali jsme velké peníze do krásných projektů a produktů, které pohořely, protože se uvedly na trh příliš brzy,“ přiznává.
Podle jeho zkušeností je ze všeho nejdůležitější správné načasování. Podnikatel i investor musí vědět, že jsou trh i zákazníci připravení. Investice ale v tuto chvíli míří spíše k polským sousedům. Ti se v poslední době vyhoupli hlavně na umělé inteligenci, ve které Česko trochu zaspalo.
„Musím přiznat, že z Polska teď přicházejí zajímavější projekty než z Česka. Ale to se může snadno změnit. Třeba před rokem a půl to bylo naopak. Myslím, že se to ve středoevropském regionu přelévá,“ říká s nadějí Bartoš.
„Po patnácti letech v oboru jsem přesvědčený, že úspěšná firma se dá vybudovat kdekoli. Je jedno, jestli je z Prahy, Ostravy, Krakova nebo Kluže. Úspěch může přijít i z naprosto nečekaného směru. Hlavní je to zkoušet,“ podněcuje mladé podnikatele a podnikatelky v sále.
A jak se takovým jednorožcem stát? Hlavní je podle Bartoše jedinečný nápad, který dokážete shrnout v jedné větě. Nemusíte mít propracovaný byznys plán, důležitější je vize. A samozřejmostí jsou co největší globální ambice.
„Může to být i bláznivý nápad. My rádi investujeme do bláznů. Občas to nevyjde, ale když se podíváte na historii, svět přece měnili blázni,“ uzavírá Ondřej Bartoš.