Alžběta Ježková žije od narození s vlnitými vlasy. Sen mnoha žen jí ale zejména při oblíbeném běhu působil nepříjemnosti, když své lokny nemohla dostat pod kontrolu. Běžně prodávané sportovní čelenky jí padaly, a proto vymyslela vlastní. Nyní její produkty značky BJEŽ nosí i v Brazílii.
Čtyřicetiletá podnikatelka má za sebou čtrnáctiletou pracovní zkušenost u jednoho z předních tuzemských mobilních operátorů. A dost možná by ji měla ještě delší, kdyby se koncem roku 2014 nesvezla s několikátou vlnou hromadného propouštění v důsledku ekonomické krize.
Rázem se tak ocitla před nelehkou otázkou, čím se bude živit nadále. V jedné věci měla jasno: „Chtěla jsem se věnovat činnosti, která mě bude bavit a naplňovat, protože i kvůli nemoci v rodině jsem si tehdy uvědomila, že život je krátký,“ tvrdí.
Během svého hloubání se mimo jiné vrátila k myšlence, která ji coby vášnivou sportovkyni s dlouhými kadeřemi zaměstnávala v předchozích letech nesčetněkrát.
„Ať jsem se snažila sebevíc, nedokázala jsem najít čelenku, která by v průběhu běhání zůstala po celou dobu na stejném místě, jako když jsem si ji nasadila,“ ohlíží se Ježková. „Až jsem si říkala, proč někdo nevymyslí čelenku, která by držela?“
Následovaly měsíce rozhodování, zjišťování potřebných informací a testování. Na jejich konci byly ve druhé polovině roku 2015 ručně vyráběné čelenky, jimiž na českém trhu nedisponoval nikdo jiný. Takové, které z hlavy nepadají. Čím to?
Podle Alžběty Ježkové tkví jejich kouzlo zejména ve dvou věcech. V materiálu se sametovým podkladem, díky němuž dobře drží ve vlasech a nekloužou. A v posouvatelné gumičce se silikonem. Čelenka totiž paradoxně musí být na hlavě volně, nikoli utažená.„Když je totiž volně, drží jen na sametu a nemá tendenci vracet se do svého původního malého obvodu jako běžně prodávané sportovní čelenky,“ vysvětluje věčně usměvavá žena s tím, že tento zásadní pokyn obdrží každý její zákazník současně s objednávkou.
K prodeji čelenek, které první dva roky šila sama, Ježková postupně přidala i širší („mužnější“) či zimní verze nebo nákrčníky. A taky například speciální pásky na startovní čísla, aby běžci nemuseli svá trika při závodech propichovat neoblíbenými špendlíky.
Za bezmála pět let fungování se jí podařilo získat na svou stranu nezanedbatelnou část nejen běžecké komunity.
V loňském roce prodala přes 12 tisíc produktů za více než tři miliony korun. O 70 procent více než předloni. Dvě třetiny obratu přitom tvoří příjmy z vlastního e-shopu. „Spousta našich zákazníků už jsou brand lovers, kteří se k nám vracejí,“ říká matka tří dětí.
Čelenky, jež svým umístěním na hlavě představují výborné místo pro sdělení (vyhotovit je lze v takřka jakémkoli vlastním designu), se těší oblibě také u sportovních týmů. A to nejen z Česka. Zájem o ně je z mnoha zemí Evropy, namátkou z Velké Británie, Francie, ale třeba i ze vzdálené Brazílie. Radost přinášejí i charitativním organizacím, jimž se prostřednictvím výrobků značky BJEŽ (zkomolenina slova „běž“ a zároveň zkratka jména Bětka Ježková) dostává finanční pomoci.
Sortiment vyráběný převážně z materiálů od českých dodavatelů chce Alžběta Ježková doplňovat dalšími funkčními vychytávkami. Zároveň zkouší ještě jeden typ spodní vrstvy pro čelenku, která by „měla držet úplně každému“. O co konkrétně jde, si ale zatím nechává pro sebe.
Zřejmé je, že po zkušenostech z korporátu nemá ambice udělat ze své firmy velkou společnost. Usiluje o její rozvoj, růst a stabilitu, ale nadále chce znát své zaměstnance, s nimiž bude mít podobné hodnoty a cíle, a na něž se hlavně bude moct spolehnout.
„Má vize do budoucna vypadá jinak. Přála bych si, aby člověku při výběru čelenky jako první na mysli vytanula naše značka.“