Podobně jako Sauronovo oko sledovalo vše, co se mihlo ve Středozemi, sleduje izraelský Similarweb celý internet. Nyní otevírá v Praze nové vývojové centrum, ve kterém má najít práci kolem stovky lidí. Jaké s ním má globální firma plány, popisuje v rozhovoru CTO společnosti Ron Asher.

Pokud jako firma operujete v digitálním prostředí, jsou pro vás data o vašich klientech a konkurenci životně důležitá. A právě na tom Similarweb postavil svůj byznys. Jeho posláním je vědět o online světě všechno, co se dá zjistit. Na světě jsou považováni za špičku a jejich klientela to dokládá: Walmart, J.P. Morgan, Google, Ogilvy, Adidas, eBay…

Firma nyní zakládá velké vývojové centrum v Praze. Ve firemní struktuře bude spadat právě pod Rona Ashera. CTO v rozhovoru popisuje, jak funguje byznysový model firmy, která za první letošní kvartál vykázala zisk 218 milionů dolarů. A jak jsou Similarwebem zpracovávaná data důležitá i pro Google.

O jakém druhu dat se bavíme?

V podstatě máme k ruce stovky jejich setů a většina z nich nejsou jen hrubě posbíraná data. Jde o skutečný vhled do chování lidí na internetu, který si vyvíjíme sami skrze naše modely a know-how. Na začátku stojí úplně obyčejná data typu kolik lidí se na dané stránce či aplikaci objeví.

Potom ale chcete jako byznys vědět, jak se k vám ti lidé dostávají, které marketingové kanály to způsobují. Další velmi zajímavé sady dat zachycují, co a jak lidé vyhledávají. Pokud řídíte byznys, chcete vědět, jak velká porce organického vyhledávání nasměruje lidi na vaši stránku – a kolik z nich na vaši konkurenci.

Jak by mělo vaše nové pražské centrum zapadat do infrastruktury Similarwebu?

Struktura našeho vývoje a výzkumu je poměrně specifická, dělíme ji mezi nezávislé týmy v různých zemích. Sedm let už máme tým na Ukrajině, a ačkoli tam nyní nemůžeme mít klasické zastoupení, stále pracuje. Náš hlavní tým je v Tel-Avivu a nedávno jsme koupili společnost ve Švýcarsku, takže máme tým i v Curychu.

Pražské centrum se nebude specializovat na konkrétní oblast výzkumu a vývoje – bude sestávat z několika týmů, věnujících se frontend i backend developmentu, datovému inženýrství a datové vědě. Praha bude fungovat v rámci naší sítě jako takový univerzál, proto nabíráme hodně široké spektrum lidí.

Co vám taková struktura přináší?

Vidíme ji jako šanci, jak si uchovat velikost firmy, ale zároveň tím nepřijít o svižnost, což se u rostoucích firem často stává. Většinou s rostoucí velikostí firmy přicházíte o její dynamiku a flexibilitu. Nyní máme v R&D včetně Prahy přes tři sta lidí – a já si i tak myslím, že se můžeme v dravosti měřit s jakýmkoli několik měsíců starým startupem.

Co váš záměr vybudovat centrum v Česku říká o našem trhu? Nebo je váš byznys tak globální, že o umístění tolik nejde?

Je nutné rozlišit, co znamená zastoupení, a kde jsou naše vývojová centra. Operují totiž úplně jinak. Marketingové a obchodní zastoupení máme v Japonsku, Singapuru, Londýně, Massachusetts a New Yorku. Jejich umístění se logicky řídí byznysovými příležitostmi.

Oproti tomu vývojová centra se řídí dostupností talentovaných lidí. Hledáme jen ty opravdu špičkové lidi, což je vždy obrovská výzva. Jedna z výhod Prahy je, že leží v podobném časovém pásmu jako ostatní zmíněná centra, to preferujeme kvůli spolupráci týmů.

Prahu jsme porovnávali s dalšími městy a vyšla nám jako velmi vhodné místo z hlediska dostupného talentu, univerzit a také životních nákladů. Díky tomuto všemu jsme zvolili Prahu.

Kvůli umělé inteligenci se nyní mluví o budování datacenter. Jaký hardware potřebujete k byznysu vy?

Mohu s radostí říct, že každý náš zaměstnanec potřebuje pouze svůj počítač. Úplně všechna naše práce probíhá na cloudu, převážně skrze AWS od Amazonu, brzy si vyzkoušíme i Google. Dává nám to fantastickou flexibilitu, kterou by nám vlastní infrastruktura, jako datové centrum, neposkytla.

Při zpracování dat pracujeme na cykly: denní, týdenní a měsíční. Na ten poslední, s měsíčním objemem dat, už je potřeba hodně prostředků po dobu 48 hodin. Ale co bychom s tak masivní infrastrukturou dělali po zbytek měsíce? Kapacitu cloudu si můžeme na potřebnou dobu vyblokovat a neplýtvat prostředky na každodenní provoz kapacity, již nepotřebujeme.

Navzdory tomu, že jste technologická firma, tedy máte asi strop stanovený hlavně lidmi…

Ano, částečně kapacitně, především ale z hlediska talentu a dovedností. Digitální svět je neuvěřitelně dynamické prostředí, stačí se podívat, kde jsme byli s AI před dvanácti měsíci a kde jsme teď. Kolik energie a peněz je investováno do generativních modelů, je neuvěřitelné. Společnosti na to přitahují investice v řádu stovek milionů dolarů. My s tím musíme technologicky udržet krok. 

Chápu, že se snažíte sílu AI využít, není pro vás ale částečně i hrozbou, konkurencí? Pro malou společnost, která najde způsob, jak ji perfektně využít pro váš segment, bude snazší vám konkurovat.

Je to podobný proces, jaký jsme viděli, když se masivně rozšířily stolní počítače. Lidé najednou dostali k ruce vysoce efektivní nástroj, který kompletně proměnil svět. S umělou inteligencí je to teď stejné, stává se čím dál dostupnější a mění nejen high-tech segment, ale zasahuje úplně do všech odvětví byznysu.

Je to nástroj, který umožňuje s málem dělat víc, což je samozřejmě úžasné. Co to však skutečně umožnilo, byl rozvoj cloudu. Ještě před deseti lety jste pro masivní výpočetní kapacity potřebovali postavit vlastní datové centrum, což bylo extrémně nákladné a mohly si to dovolit jen největší firmy. Místo toho si teď mohou pronajmout kapacitu takového centra na 24 hodin a nemusí nic jiného řešit.

Co si o umělé inteligenci myslíte vy? Kde ji využíváte?

Líbí se mi definice, která říká, že AI dramaticky mění prostředí, v němž lidé nacházejí odpovědi na otázky. Doteď jsme chodili na Google, to byl prakticky globální konsenzus. To se ale mění a výsledkem je, že dostáváte informace k obrovskému množství lidí.

Je to příležitost pro nás a samozřejmě i jiné firmy. My využíváme AI například v našem produktu SAM, který zpracovává automatické e-maily společnostem, na něž na základě našich dat chcete cílit. Umí připravit velmi dobrý pitch a ukázat, proč by vaše firmy měly spolupracovat. To by jinak klasickému obchoďákovi zabralo spoustu času.

Souhlasil byste se slavným tweetem IBM, že umělá inteligence sice nenahradí lidi, ale lidé s ní pracující nahradí ty, kteří s ní pracovat neumějí?

Snažím se vysvětlovat svým dětem, že když jsem ve škole dostal domácí úkol, museli jsme jít do knihovny, najít ty správné knihy a sedět nad nimi. Hodiny práce. Informace, které máme na dosah dnes, jsou nám k dispozici v neuvěřitelné rychlosti.

Co nám přináší ChatGPT, je naprosto neuvěřitelné, navíc ve vysoce pochopitelné formě. Díky tomu nám ubude spousta zbytečné práce, ale lidskou tvořivost to nevymaže. Budeme ji potřebovat i nadále.

Ovládni AI!
Vydání Forbesu Ovládni AI!

Trochu obecná otázka: co se teď na internetu děje?

Pojďme to srovnat s posledními roky. Velmi očividný je posun k mobilním telefonům, existuje řada velkých firem i zemí, kde vidíme převahu interakcí z mobilních zařízení nad těmi z počítačů. Začalo to v Indii a rozšířilo se to dál. Spolupracujeme například se společností zajišťující platební styk skrze karty a zjistili jsme, že šedesát procent všech registrací kreditních karet udělali klienti přes mobil. To mě překvapilo.

Znamená to, že naše interakce s digitálním světem se během dne opakuje častěji, má mnohem menší omezení z hlediska denní doby. Naopak začíná hrát roli místo, kde se nachází, to často určuje povahu obsahu, který konzumuji.

Sledujete, jak se to projevuje v e-commerce?

Poměr nákupů online je nesrovnatelný s předchozími lety a byznysy se na to adaptovaly. Krásným příkladem je Tesla. Když si u nich objednáváte auto, musíte to udělat sami online. Nemají žádné dealery, za kterými můžete přijít. Můžete se maximálně podívat na jejich auta v showroomu, žádné si tam ale nekoupíte.

Pro nás je to pozitivní vývoj. Firmy budou více a více potřebovat vědět, co se v onlinu děje. Je nezvratný vývoj, že čím dál více věcí se bude odehrávat v digitálním prostředí. To je ve většině případů dobře, mít snazší přístup k lékaři je velká výhoda. Moje jediná obava, kterou pozoruji i na svých dětech, je, že jsou stále více digitální a méně sociální.

Pracujete s největšími firmami na světě. Dokážu si představit, jaké služby poskytujete řetězcům jako Walmart nebo bance J.P. Morgan. Co však děláte pro Google? Běžný smrtelník by měl dojem, že Google vidí v podstatě vše, co se na internetu šustne.

Google skutečně vidí až devadesát procent veškerého provozu na internetu. Vlastní vyhledávání, Chrome, Android… na cokoli si vzpomenete. Ale zkuste si představit, že někdo z Googlu mluví se zástupci třeba dopravce DHL a říká jim, že v určité metrice ztrácejí na FedEx, jednu z hlavních konkurencí.

Jenže FedEx je taktéž klient Googlu, tak jak mohou takovou konverzaci vůbec mít? Krátká odpověď je, že díky nám. Jsme často citovaní právě ve srovnáních různých firem. Jsme pro ně velmi užiteční jako spolehlivá a nezávislá třetí strana, na kterou se mohou odkázat.

A to je samozřejmě velmi přínosné i pro nás. Pokud našim datům věří Google, těžko budeme v digitálním segmentu hledat lepší známku kvality.