Kdo alespoň trochu sleduje dnešní automobilový svět, může mít pocit, že automobilky s ničím jiným než s elektromobily nepřichází. Marcel Archleb, který od roku 2018 vede české Audi, to ale rozporuje.
Je to právě Audi procházející modelovou ofenzivou, při níž v následujících měsících na trh postupně vrhne dvacítku nových modelů. Víc než polovina jich bude mít spalovací motor. Naštěstí pro české zákazníky. Ty totiž elektromobily dvakrát nelákají.
„Čistě elektrifikovaných vozů a plug-in hybridů prodáváme pět procent. Devadesát pět procent jsou auta se spalovacími naftovými a benzínovými motory. Poptávka po elektromobilech je poměrně malá,” připouští Archleb.
I proto nechce potenciální zákazníky do elektromobility nějak tlačit. „Nevím, jestli bychom je měli přesvědčovat. Máme alternativy. Máme auto se spalovacím motorem a vedle toho máme auto s elektromotorem. Je na zákazníkovi, co si vybere,” poznamenává.
Elektromobilita ale stálé hýbe celým automobilovým trhem a i Audi se s tím musí vypořádat. Tedy pokud se nezmění už schválená legislativa, která v Evropě říká, že od roku 2035 už se žádné spalovací auto nepůjde koupit. „Přizpůsobujeme tomu strategii a počítáme s tím, že nejpozději na konci roku 2034 přestaneme prodávat auta se spalovacím motorem. Jediný, kdo to může změnit, je v rámci Evropy politická reprezentace,” říká Archleb, jenž si jako služební vůz vybral skoro pětisetkoňové elektrické Audi e-tron GT.
Pokud změna, po níž stále hlasitěji volá většina řada evropských značek, nakonec na politické úrovni neprojde, je pravděpodobné, že zhruba v roce 2026 Audi na trh uvede poslední generaci modelů se spalovacími motory, které pak zřejmě jen s mírnými úpravami v nabídce autosalonů udrží osm let.
„Podle některých je termín roku 2035 je příliš ambiciózní a způsobuje to, že především evropské automobilky se dostávají pod obrovský konkurenční tlak. Spalovací motor jsme vyvíjeli sto a více let a je to naše obrovská dominanta. Mechanika auta, jak ji umí zpracovat evropský výrobce, nemá ve světě obdoby. Pokud do toho začleníme jednoduchou záležitost jako elektromotor, a do toho ještě přidáme suroviny převážně z Asie, vrhá nás to do konkurenční pasti,” uvažuje šéf značky, která v posledních letech v Česku prodává přes čtyři tisíce vozů ročně.
Proč už Audi nenabízí kabriolety? Je víc než devítisetkoňový elektromobil Audi RS e-tron GT Performance ideální náhradou za desetiválcové Audi R8? Jak jsou čeští zákazníci ve srovnání s ostatními státy Evropy ochotni připlácet například za exkluzivní doplňky? A o jaké modely je mezi zákazníky značky Audi největší zájem? Na to odpovídá Marcel Archleb v novém díle BrandVoice podcastu.