Před lety boxoval o královský pohár v Bangkoku. Teď bojuje o co nejvyšší výnosy pro klienty, kteří chtějí investovat do apartmánů v Dubaji. „Krátkodobé pronájmy tam mají dvakrát vyšší perspektivu než v Česku. Trh ale skrývá řadu rizik, jimiž je třeba provést,“ říká realitní makléř Petr Brzobohatý.

V prosluněné Dubaji, která je populární nejen jako destinace na dovole­né, prodal realitní makléř Petr Brzo­bohatý svým klientům během čtyř let na dvě stě apartmánů. Z toho jich aktuálně osmdesát spravuje se svým kolegou v režimu krát­kodobých pronájmů. To je nejpopulárnější způsob zhodnocení investice do tamních nemovitostí. Jestliže v Česku, konkrétně v Brně, představuje roční výnos za pronájem bytů dvě až tři procenta, v Dubaji jde podle Brzobohatého minimálně o šest procent po odečtení všech nákladů.

„Najdou se makléři, kteří slibují třeba dva­cet procent, jenže to je s dnešními cenami a popularitou trhu nereálné,“ říká Brzobo­hatý. „Já si zakládám na transparentních informacích a varuji před riziky, kterých je v Dubaji požehnaně.“

Místo sportu reality

Jeho cesta k nemovitostem nebyla pří­močará. Původně se věnoval sportu. Po dorosteneckém fotbalu přešel v sedmnácti letech k Muay Thai. Během tří let se stal amatérským mistrem světa, boxoval v Bangkoku před thajským králem. V průběhu osmi let u české reprezentace zvládl 52 profesio­nálních zápasů. Jenže přišlo zranění a s ním i konec úspěšné kariéry.

„Lékaři rozhodli, že s tím musím skončit. Ten drsný sport mi ale dal do života hodně disciplíny a citu pro fair play, což mě provází i byznysem,“ konstatuje.

Jeho kariéra se potom posunula k online marketingu nebo ke strategickému nákupu pro značku Bomar, postupem času přičichl i k nemovitostem. S manželkou v roce 2016 koupili garsonku k pronájmu a portfolio se postupně rozrostlo. Dnes mimo jiné pod brandem Čajkovskij Apartments nabízejí osm apartmánů v Brně a jeden v Jeseníkách.

Jak se dostal do Dubaje? „To bylo v pod­statě náhodou. V roce 2021 jsme sháněli další garsonku k pronájmu, ale s výnosy v Česku se to nevyplatilo. Rozhodli jsme se pro zahraničí,“ vzpomíná Brzobohatý.

Původně mířili do Španělska, kde se ale už tehdy chystala regulace krátkodobých pronájmů. V platnost vešla letos v dubnu. A podobné se objevují v dalších zemích Evropy. „Představte si, že koupíte byt jako investici v projektu ve výstavbě. Za dva roky se dokončí, ale pak se shodne šedesát procent sdružení vlastníků, že krátkodobé pronájmy nebudou. A jste nahraní. V Dubaji je situace opačná,“ říká s tím, že v tomto městě se i licence k pronájmům vyřídí online do 24 hodin, zatímco v Evropě se čeká měsíce.

Vedle toho je plusem pro investory stabilní ekonomika a bezpečnost země. „Řada klientů z Evropy Emiráty poslední dobou bere jako ‚plán B‘. Kdyby se nedejbože zhoršila třeba situace kvůli eskalaci války na Ukrajině, mohou se tam přestěhovat,“ zmiňuje.

Rozhodují minuty

V Dubaji už má sám Brzobohatý dva vlast­ní apartmány a čeká na dostavbu třetího, který bude přímo na pláži v emirátu Umm al-Kuvajn. Zkušenosti s koupí i pronájmy vidí jako jednu z výhod pro poskytování služeb klientům přes značku Investice v Dubaji. Na vlastní kůži poznal, čím je třeba si projít.

„Víme například, jak pracovat s algoritmy platforem pro pronájmy, jako je Airbnb nebo Booking.com. Zalistováváme na několika z nich a jdeme jim naproti. Vedle správné prezentace apartmánu například cenovou nabídku aktualizujeme denně. Zároveň do managementu dáváme přístup klientům, aby v reálném čase viděli, kolik vydělávají. To u správců nebývá obvyklé,“ uvádí Brzobohatý.

Kdo chce podle něj v Dubaji zhodnocovat investice přes pronájmy, měl by počítat s bytem nejméně za pět milionů korun. Jeho klienti kupují apartmány v průměru za osm až deset milionů korun.

Nemovitost se dá sice koupit už hotová, tak ale investor přichází o zhodnocení, které nabíhá během stavby. Nejlepší perspektivu nabízí podle Brzobohatého koupě off-plan projektů v předprodejních akcích develope­rů. Rozhoduje rychlost. Zájemce se registru­je zaplacením poplatku, takzvané registrace zájmu, ve výši dvaceti až sto tisíc dirhamů, čímž získá místo v pořadníku. Jakmile na něj přijde řada, může mít třeba i jen dvě minuty na rozhodnutí o konkrétní jednotce. Pouze u opravdu drahých bytů to může být třicet minut až hodina.

„Vyvinuli jsme vlastní systém, který pracu­je s projektovou dokumentací developerů. Vybíráme perspektivní apartmány, u kte­rých řešíme spoustu parametrů od ceny a půdorysu přes umístění v objektu až po výhled. To všechno výnosy ovlivňuje,“ říká Brzobohatý.

Řeší také, jaké doplňkové služby projekt nabízí – od restaurací a fitness center přes dětská hřiště až třeba k infinity bazénu na střeše. Projekty srovnává i s územním plánem Dubaje, aby za pár let výhled z apartmánu nezastínila nová budova. A hlídá, aby developer doručil, co slibuje v brožurách.

„Díky několikaletým zkušenostem víme, s kým se vyplatí spolupracovat. Teď se třeba prodává jako nový jeden projekt, který ale developer převzal po krachu původní stavební společnosti a po tom, co nechráněnou konstrukci budovy šestnáct let poškozovaly povětrnostní podmínky. To vám neřekne ani develo­per, ani makléř, který se od něj nechá nalákat na vyšší provizi,“ varuje.

Sázka na technologie

Na službách, které využívají technologie, si Brzobohatý dává záležet. Vedle zmiňované­ho systému pro předprodejní akce a správy pronájmů nabízí i online portál, který klienty provede celým procesem nákupu. Investor se do něj pod vlastním heslem přihlásí a hned vidí, co vše je potřeba udělat a co už je hotovo.

„Samotnou koupí to pro nás vlastně začíná. Zařizujeme například zápisy v kata­stru, pomáháme se získáním víza. Při po­skytnutí plné moci provádíme technickou kontrolu i převzetí bytu. Zajistíme přípojky, společně s naší designérkou můžeme byt i vybavit. Radíme, jakým způsobem posílat peníze do emirátů, aby se ušetřilo na poplatcích a převodech,“ vypočítává Brzobohatý.

Klientům pomáhá také hlídat čas splá­tek. A těch může investora s několika byty čekat celkem třeba tři sta. Od týmu značky Investice v Dubaji pak dostává upozornění přes e-mail, SMS nebo WhatsApp.

Se svým desetičlenným týmem, který pracuje zčásti z Česka a zčásti z Dubaje, se Brzobohatý chystá systémy ještě více auto­matizovat. Aktuálně spouští vlastní unikátní systém poprodejního servisu. Klient ho má k dispozici po celou dobu výstavby projektu. Podmínkou přístupu do systému je nákup nemovitosti přes realitní kancelář Brzobo­hatého.

Systém klientovi pomůže s vyřízením víz, sepsáním závěti, pohlídá budoucí splátky i průběh výstavby a zároveň odpoví na všechny jeho otázky. „To, s čím nyní přicházíme, je naprostý game changer pro celý realitní trh, ale hlavně pro klienty, kteří svoji nemovitost koupí přes nás,“ dodává Brzobohatý..