Alie Lengyelová a Matěj Toman se před pěti lety přestěhovali ze Slovenska do Prahy, a aby si udělali radost, pořídili si v novém domově psa. Na tom není nic divného. Oba ale dost řešili, co jedí, a tak se začali zajímat i o to, co bude jíst jejich fenka. A tady už to zajímavé být začíná.
Čtěte také: Příběh s chutí mandloní. Jak ředitelka školky dala Česku originální alkohol
Nabídka v Česku a na Slovensku běžně dostupných psích potravin, které většinou obsahují různě velké množství výplňkových složek, jež by psi zrovna jíst nemuseli, je natolik zklamala, že se do výroby krmiva pustili sami. A po svém.
Dnes stojí za projektem Pet Farm Family, jehož obraty neustále rostou a s nímž by letos rádi dosáhli na 15milionovou hranici. Měsíčně prodají na 7000 takřka čistě masových konzerv a dalších pamlsků s označením bio a pro svou věc se jim také podařilo získat Jaroslava Havla z advokátní kanceláře Havel & Partners.
„Pracujeme jen se surovinami, které jsou human grade. To znamená určené pro konzumaci lidmi, třeba v restauracích,“ říká devětadvacetiletý Matěj Toman, který se stále živí i jako webdesignér.
„Maso máme v biokvalitě nebo z volně žijících a pasoucích se zvířat, ryby z volného výlovu. Zpracováváme čistou svalovinu, žádné vedlejší živočišné produkty, se kterými se v pet průmyslu běžně pracuje,“ upřesňuje, čím se jeho firma snaží od ostatních odlišovat.
Stravování whippetky Sušienky před pěti lety s partnerkou Alie vyřešili granulemi od jedné kanadské značky. Činorodé Slovence z Košic to ale nedalo a začala vymýšlet, čím by své fence ještě nějak přilepšila.
„Nakonec to dopadlo tak, že jsem hltala všemožné knihy a studie o psí výživě, Matěj mi je kupoval, kdykoli jen měl příležitost, a já jsem začala o víkendech péct sušenky pro psy,“ vzpomíná šestadvacetiletá fotografka Alie, která tehdy pracovala v reklamní agentuře.
Sušenky, které napekla, začala časem nosit do práce kolegům, kteří taky měli psy. Jen tak, protože z toho měla radost.
K whippetce Sušience po pár letech přibyla ještě jedna, Špageta.
„Stalo se z toho moje hobby, v sobotu ráno jsem vyrazila na farmářské trhy a koupila tam třeba biokuře nebo filet z lososa a zeleninu a doma z toho napekla několik plechů. Po pár měsících mi ale Matěj řekl, že je blbost, abych to takhle dál rozdávala,“ vypráví usměvavá fotografka z Košic, jež se ve vymýšlení psí stravy, jak se říká, našla.
Založili proto facebookovou stránku, pojmenovali ji Sušienkovo – po fence, díky níž to celé vzniklo – a čekali, jaká bude reakce.
Ta byla nad očekávání dobrá. Pamlsky z neobvyklých surovin a s vtipným marketingem, který stojí na tom, že všechno o firmě zákazníkům vypráví Sušienka (ve skutečnosti Alie), zaujaly. K Facebooku začas přibyl e-shop, kam přihodili pár věcí od jiných výrobců, a dvojice se pustila do vymýšlení nových produktů. Postupně tak vznikly sušené steaky, masové konzervy a vývary i varianta pro kočky.
„Myslím, že určité skupině lidí se jednoduše líbí, co děláme. Že chceme, aby naše výrobky obsahovaly hlavně maso, to maso mělo jasný původ, nebyla v něm antibiotika ani hormony a zvířata, ze kterých pochází, za sebou měla plnohodnotný život,“ přemítá Matěj.
„Ostatní značky často propagují obsah masa či složek živočišného původu, ale už neřeší, odkud jsou. Původ je přitom stejně důležitý jako to, kolik tam těch surovin dám,“ je přesvědčený.
Že vám to zní jako něco, co od svého jídla požadujete třeba vy nebo vaši známí? Nemýlíte se, Matěj a Alie jdou cíleně proti tomu, že psům se má dávat až to, co není vhodné pro lidi.
A aby toho nebylo málo, oba dbají i na ekologii, takže se snaží dovážet jen věci, které se nedají v Česku nebo na Slovensku sehnat. Třeba olivový olej (ano, ten prospívá i psům) z Toskánska nebo mořské ryby. A všechno balí do rychle odbouratelných obalů, které by neměly naši planetu příliš dlouho zatěžovat.
Prostory, kde Pet Farm Family funguje. Vaří, úřaduje i prodává.
I proto vás jejich čtyřsetgramová konzerva hovězího nebo jiného masa vyjde na 140 korun a stogramová sklenice sušenek na 160 korun. Což není zrovna málo. Pro srovnání, jen o pár gramů menší konzervu od americké značky Taste of the Wild, která razí částečně podobnou filozofii, seženete za necelou polovinu.
„O ceně to ale není, prostě chceme dát psům, co si podle nás zaslouží,“ říká k tomu Alie, která za svůj největší úspěch považuje to, že se zákazníci i přes častou počáteční nedůvěru vracejí. „Vidí totiž, že tahle strava jejich psům prospívá,“ je přesvědčená. „Dokonce nás nemocným zvířatům doporučilo už pár veterinářů,“ dodává pyšně.
Loni se podnikavá dvojice, která je nyní už hlavním motorem firmy s 12členným týmem, rozhodla posunout svůj byznys zase o něco dál a začala hledat vhodného partnera. Nakonec se na investici dohodli se zmíněným Jaroslavem Havlem, který ambiciózním projektům dlouhodobě fandí.
Část aktuálního týmu Pet Farm Family.
„Jsme tak trochu šílení a jemu to nevadí,“ komentuje vzájemný deal Alie, která se třeba odmítá vzdát toho, že bude balit jednotlivé zásilky. „Je to fyzická práce a kontakt se zákazníkem, které potřebuji, a potřebovali jsme, aby to náš investor chápal, stejně jako to, co a proč děláme i že si všechno chceme vyrábět sami,“ dodává.
S investorem v zádech se nyní s Matějem chystají doplnit svou nabídku. Ještě letos by rádi na trh uvedli vlastní psí granule a připravují se i na expanzi do zahraničí, konkrétně do Skandinávie. Věří, že by tam mohl jejich pohled na svět dobře zapadnout.
A jelikož na to jdou od lesa, rozhodli se loni po letech opustit název Sušienkovo. „Už dlouho nemáme jen jednoho psa, takže vůči naší druhé fence nebylo fér, že se jmenujeme po té první,“ směje se Alie a vážně dodává, „vyslovit nebo vyhláskovat Sušienkovo se už i pro Čechy ukázalo jako problém, takže jsme potřebovali něco mezinárodně srozumitelnějšího.“